Ga naar inhoud

Datum aan tekst koppelen en countfunctie


MDanny

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Ik leg momenteel de allerlaatste hand aan een klein project en loop helemaal vast op wat functies of formules.

Ik heb me werkelijk suf gezocht op google maar engels is niet mijn sterkste kant op het gebied van office toepassingen.

Zouden jullie me a.u.b. willen helpen want ik dan kan ik het eindelijk in gebruik nemen.

 

Ik heb als voorbeeld het bestand als bijlage bijgevoegd en het bestaat uit 2 sheets.

 

de 1e sheet is puur voor actuele invoer van data en de 2e sheet voor het volledige overzicht over langere periode.

 

Mijn vragen of problemen zijn het volgende:

 

1) Welke formule heb ik nodig om bij invoer van datum in kolom E3 de melding "Uit"te verkrijgen, en bij invoer van datum in E4 en F4 de melding "retour" onder kolom K? En dus voor alle 25 wijken.

 

2) Wanneer ik datum`s invoer in de kolommen E en F moeten deze ook meteen automatisch in de andere ( 2e sheet uitdraai 6mnd periodiek ) in de kolommen E en F verschijnen zonder dat ik de sheets selecteer. Is daar een formule voor? Dan hoef ik niet steeds te kopieeren naar de andere sheet.

 

3) Hoe gebruik ik de COUNT functie voor het totaal aan lege kolommen onder Kolom E ( zijn er in het voorbeeld 5 ), en hoe hetzelfde met volledige datum invoer uit en in ? ( dat zijn er 18 )

 

Als er iets niet duidelijk is of jullie hebben aanvullende info nodig hoor ik het graag.

 

Heel erg bedankt alvast voor jullie hulp.

 

**PS Alle datums zijn fictief ter voorbeeld.

 

 

 

test datum verwerking.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjonge wat kunnen jullie, in dit geval jij, dat toch snel.

Enorm bedankt zeg voor de formules kan ik eindelijk alles afronden en samenvoegen.

Ik zag alleen de functie niet terug hoe ik de kolommen kan tellen die zowel uitgifte als retour datum hebben.

Of heb ik daar overeen gekeken?

Had namelijk de formule "=AANTAL('Actueel data'!E4:F4) " geprobeerd maar dan krijg ik het aantal 2 inplaats van 1. 

Als ik =AANTAL('Actueel data'!E4+F4) lukt het wel met het "+ " teken er tussen maar als ik dat voor de rest wil doorvoeren dus E3 t/m E 27 loopt het helemaal fout.

 

Moeten er nog extra tekens tussen of kan die combinatie gewoon niet?

De datum count moet op 17 komen in dit geval maar dat krijg ik niet, wel het dubbele, dus om de een of andere reden telt mijn formule de twee kolommen met datums bij elkaar op tot 34.

 

Nogmaals enorm bedankt hoor !

aangepast door MDanny
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjonge wat kunnen jullie, in dit geval jij, dat toch snel.

Enorm bedankt zeg voor de formules kan ik eindelijk alles afronden en samenvoegen.

Ik zag alleen de functie niet terug hoe ik de kolommen kan tellen die zowel uitgifte als retour datum hebben.

Of heb ik daar overeen gekeken?

Had namelijk de formule "=AANTAL('Actueel data'!E4:F4) " geprobeerd maar dan krijg ik het aantal 2 inplaats van 1. 

Als ik =AANTAL('Actueel data'!E4+F4) lukt het wel met het "+ " teken er tussen maar als ik dat voor de rest wil doorvoeren dus E3 t/m E 27 loopt het helemaal fout.

 

=AANTAL('Actueel data'!E3:E27+F3;F27) had ik ingevoerd maar dan telt alles dubbel op, 34 in plaats van 17

 

Moeten er nog extra tekens tussen of kan die combinatie gewoon niet?

 

 

Nogmaals enorm bedankt hoor !

Link naar reactie
Delen op andere sites

MDanny,
Ik zit niet een hele dag achter de computer en kan dus niet altijd meteen antwoorden.
Ik heb bovendien nog wel andere zaken te doen dan vragen op een forum te beantwoorden.

Ik zag alleen de functie niet terug hoe ik de kolommen kan tellen die zowel uitgifte als retour datum hebben.

Daar had je niet om gevraagd. Maar als je in D36 mijn formule ziet staan voor het aantal lege cellen in kolom E, dan is het toch niet zo moeiljk om daaruit het aantal niet-lege cellen in 1 of meer kolommen uit af te leiden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

MDanny,
Ik zit niet een hele dag achter de computer en kan dus niet altijd meteen antwoorden.
Ik heb bovendien nog wel andere zaken te doen dan vragen op een forum te beantwoorden.

Daar had je niet om gevraagd. Maar als je in D36 mijn formule ziet staan voor het aantal lege cellen in kolom E, dan is het toch niet zo moeiljk om daaruit het aantal niet-lege cellen in 1 of meer kolommen uit af te leiden?

 

 

Ik had al meteen mijn oprechte waardering uitgesproken dat je me zo snel had geholpen, had totaal niet op zo`n snelle reactie gerekend.

Maar ik had die vraag wel gemeld in mijn eerste post onder punt drie.

Voor mij is het wel moeilijk af te leiden aangezien het hier maar om 25 wijken gaat in het voorbeeld sheet maar in de praktijk voor 140 wijken moet worden in gevoerd.

Dan wordt het lastig om er een calculator bij te pakken en te gaan optrekken en aftrekken.

Met jou formule in D36 " =25-COUNT(E3:E27) " worden inderdaad de lege kolommen geteld, in dit geval 5.

Ja dan weet ik uit mijn blote hoofd dat er 20 ingevuld zijn maar die gegeven reeks klopt niet met de info die ik nodig heb en ingevoerd moet worden in sheet 2 H36.

In H36 van sheet 2 moeten dus alleen de kolommen geteld worden die zowel de uitgifte als retour datum hebben, in dit geval zijn dat er 17.

Ik had eerst jou formule in D36 aangepast naar =25+COUNT(E3:E27+F3:F27) maar dat werkte dus niet.

Maar nogmaals bedankt je hebt me al een heel eind op weg geholpen.

Wenste wel dat ik zelf wist hoe het allemaal werkte met die formules.

Waar haal je al die informatie vandaan? Is er een speciaal boek voor dit soort formules?

 

Gr

 

Danny

Link naar reactie
Delen op andere sites

MDanny,

Je eerste vraag 3 bestaat uit twee delen, het tweede gedeelte had ik inderdaad over het hoofd gezien.

Wat er in H36 moest komen, had je in je eerste bericht niet vermeld. Je kunt daar gebruiken (als je naar het eerste blad wil blijven verwijzen):

=AANTALLEN.ALS('Actueel data'!F3:F27;">0";'Actueel data'!E3:E27;">0")

Dat zijn er 18.

 

Omerking:  Je schrijft kolommen waar je rijen bedoelt: kolommen lopen van links naar rechts (A, B, C, enz.), rijen van boven naar beneden (1,2,3, enz.).

 

Uitleg bij de formule in E36: =25-AANTAL(E3:E27)

25 = het aantal rijen dat je gevruikt voor je gegevens: 27 - 2 (de rijen 1 en 2)

=Aantal(E3:E27) telt het aantal cellen met getallen (datums zijn ook getallen). Maar moest je dus (al of niet per ongeluk) in een cel tekst invoeren, dan wordt die ook meegeteld).

 

Om goed met Excel te kunnen werken is het vooral nodig om de (belangrijkste) functies goed te kennen (dat geldt trouwens ook als je in Excel met vba wil gaan programmeren). Die functies staan in de helpfile van Excel. Druk maar eens op F1 en voer als zoekwoord in: werkbladfuncties. Eén van de eerste resultaten zal dan zijn: "Lijst met werkbladfuncties". Als je daarop klikt, zie je ze allemaal staan, mét de uitleg hoe ze te gebruiken.

 

Schouderklopjes hoeven niet, wel stellen degenen die reageren het (over het algemeen) op prijs om te vernemen of hun antwoord het beoogde resultaat heeft gehad en aan de verwachtingen voldoet. Daaraan heb je ruimschoots voldaan.

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.