Ga naar inhoud

Leek in 't vak ...


Davie

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

 

De tijd is gekomen om een nieuwe computer (oud model: medion i5) aan te schaffen.  Normaliter hou ik het steeds bij Medion computers ... infeite heel tevreden mee en weinig problemen.  Draait nu al 5 jaar zonder grootte problemen.

Maar ik weet infeite niet of het echt een must is om terug in Medion te investeren. Misschien investeren in een ander merk met (nog) betere prestaties dan op dit moment.  Ik ervaar wel dat het langer duurt dan vroeger om op te starten.  Als ik soms meerdere programma's op het zelfde ogenblik laat draaien dan maakt hij soms melding dat ik een andere programma dien af te sluiten om een nieuw op te starten (en dan gaat het soms nog niet) ... knap vervelend.  Graag jullie feedback. Thx!

 

  • Waarvoor heb ik een PC nodig? - Hoofdzakelijk office programma's (programma's staan soms ook dubbel open) - trikker - surfen - ik bekijk geen films op de computer (maar wil mooi beeld - momenteel 2x ASUS MX299Q) - beluister graag muziek (gaat via luidsprekers in het scherm en over HDMI kabel) - het moet vlot gaan en geen gezever meer van sluit dat programma om dat te kunnen openen.
  • Wat is mijn budget? - betaalbaar - geen schermen, geen toetsenbord, geen muis, geen extra onnodige zaken nodig.  
  • Een merkcomputer of een samenstelling? - Eender maar een betrouwbaar systeem aub.  
  • Ga ik overklokken? - Garantie telt
  • Ga ik later upgraden? - Als je PC na een jaartje of twee niet meer up-to-date is, gaan de meeste mensen upgraden. Je kan bijvoorbeeld je grafische kaart vervangen of een tweede bijsteken. Als je opslagruimte te kort hebt kan je bijvoorbeeld een nieuwe harde schijf installeren. Dit is van belang voor de keuze van de voeding.
  • Heb ik al die nieuwe functies wel nodig? - Een cd of DVD laten draaien is meer dan genoeg.  Ik wil toch wel op zijn minst 1x usb2 poort of een usb3 poort.
  • Ga ik zelf assembleren? - Jullie assembleren
  • Heb ik een besturingssysteem nodig? - Windows 10 home NL edition aub
  • Ga ik zelf installeren? - Jullie installeren
  • Heb ik een voorkeur aan onderdelen? - Simpel basic
  • Heb ik nog randapparatuur nodig? - RJ45 snelle poort - geen wifi vereist - videokaart voor minstens 3 schermen Asus MX299Q (kan dit over 3 HDMI kabels??) . Sleuf voor SD en microSD vooraan de computer aub
  • Heb ik specifieke wensen? - (extreem) energiezuinige PC
  • Woon je in Nederland of België, wil je bestellen bij een specifieke (web)winkel? - Graag in België - azerty.

Vragen? Shoot!

 

Alvast bedankt!!

 

Groeten,

Davie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit systeem voor je samengesteld:

 

Een heel erg vlotte computer op basis van een recente Core i5 processor, goed uitgerust moederbord, 8 gigabyte DDR4 RAM-geheugen en een aparte (lichte) videokaart zodat je meerdere schermen kan aansluiten. In totaal zijn er twee HDMI-poorten, maar de DVI-poorten kan je met behulp van een kabeladapter omvormen naar een HDMI-poort.

 

Verder is Windows 10, assemblage en installatie inbegrepen, heb ik klein systeem genomen voor minder energieverbruik, DVD-drive, snelle kaartlezer vooraan en als opslag een snelle Samsung 750 EVO 250GB SSD als bootschijf en nog een 2TB harde schijf voor opslag.

 

Een erg snelle en degelijke no-nonsense samenstelling. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Beste

 

De samenstelling van Superjona is zeker prima, een mooie samenstelling. Goede SSD schijf met daarbij een 2TB HDD, voldoende RAM-geheugen en een zeer propere en makkelijk mee te werken case van Fractal Design.

 

Als je denkt zware programma's te gebruiken of je gaat af en toe ook gamen dan zou ik voor een betere grafische kaart gaan. Weet wel dat de prijs van de grafische kaart meer dan verdubbeld, en de kans is er dat je ook een grotere voeding zult moeten kopen.

 

Als je niet van plan bent om te gamen of zware programma's te gebruiken, zo ik de samenstelling laten zoals hij is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zal TV kunnen kijken.

 

Jouw KNC ONE TV Station DVB-S Plus kaart heeft een PCI interface. En het moederbord dat Superjona heeft gekozen heeft 2 PCI sloten:

 

1 x PCIe 3.0/2.0 x16 --> voor jouw grafische kaart
1 x PCIe 3.0 x16 --> voor de KNC ONE TV Station DVB-S Plus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zal geen TV kunnen kijken.

 

Jouw KNC ONE TV Station DVB-S Plus kaart heeft een PCI interface. En het moederbord dat Superjona heeft gekozen heeft geen PCI sloten.

 

Een PCI slot is een oud type slot en is intussen opgevolgd door de veel snellere PCIe (= PCI Express) sloten.

Hier wat informatie over het verschil tussen PCI en PCIe: https://www.naplestech.com/shopcart/bus_speeds.asp#gsc.tab=0

En hier een plaatje met de verschillen in uiterlijk tussen PCI en PCIe:

 

572c808c6869f-pci_vs_pci-e.jpg

 

Er zijn nog wel moederborden te koop met die ouderwetse PCI sloten aan boord, maar dan moet je dan specifiek naar op zoek.

Dat is meer een klusje voor een hardware kenner als superjona dan voor mij. Of je moet een website gebruiken waarop je exact kunt aangeven dat je op zoek bent naar een moederbord met een of meer PCI sloten. Op de volgende website van Newegg heb ik bijvoorbeeld laten zoeken naar moederborden met een CPU socket LGA 1151 (hetzelfde socket dat op het moederbord zit dat superjona voor jou uitzocht) plus 1, 2 of zelfs 3 ouderwetse PCI sloten: klik!

Zelf ga ik jou daarvan niets aanbevelen, want daarvoor heb ik te weinig verstand van hardware. Dat laat ik liever over aan mensen als superjona.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.