Ga naar inhoud

Lenovo Idea100 80QQ00HTMB


Aanbevolen berichten

Omdat haar notebook (hp mini 200) tergend traag begon te werken besliste mijn partner een nieuwe laptop te kopen.

We hebben ons vooral gefocust op de snelheid in onze keuze en vonden de Lenovo Idea 100 met een intel I5 core een interessante keuze voor de prijs die we nu betaalden in solden (499 euro).

Een beetje "gehaast" doordat er bij de advertentie "op = op" stond hebben we deze zonder veel opzoekwerk gisteren aangeschaft.

 

Mijn broer (en ikzelf nu ook) had echter gelezen dat de batterij te wensen overlaat.

Ook las ik dat het toestel nogal snel opwarmt onderaan. Ze gebruikt hem wel altijd op zo'n tafeltje die je op je schoot legt.

 

Bij eerste gebruik gisteren merkten we inderdaad dat de batterij, na volledig opgeladen te zijn, nogal snel achteruit ging.

Ik heb o.a. bluetooth uitgeschakeld ondertussen, las dat dit nogal veel verbruikt.

Het opwarmen viel nogal mee (vergeleken met haar oudere Hp), maar misschien is dit omdat hij nog maar nieuw is.

 

Vandaag heb ik nog zo wat reviews gelezen en vraag me af of we het toestel houden of best terug brengen binnen de 14 dagen.

Ik geloof dat we dan kunnen ruilen voor een andere laptop.

Anderzijds heeft hij misschien ook weer voordelen die we bij een andere laptop niet zo gauw zullen vinden voor dezelfde prijs (snelheid, weinig overbodige programma's, ....).

 

Ik weet het niet zo goed eigenlijk wat we best doen...

 

Ik zocht ook eens op of er een sterkere batterij bestaat voor deze laptop en hoeveel deze zou kosten.

Vind niet eens terug of ze vervangbaar is.

Het ramgeheugen zou wel uitgebreid kunnen worden tot 8gb volgens de handleiding. Dat is niet onmiddellijk nodig maar misschien wel handig voor later.

 

Heeft er iemand tips om eventueel instellingen aan te passen om de batterij te sparen?

Scherm donkerder zetten en bleutooth uitzetten deed ik dus al ;)

Misschien nog andere aanpassingen?

Hij draait op Windows 10 ; daar hebben we bewust voor gekozen omdat mijn pc ook op Windows 10 draait en dan kan ik haar beter helpen als ze vragen heeft.

 

Ik zou eventueel ook op haar Hp een ander besturingssysteem willen installeren (bv. Ubuntu/niburu) zodat ze hem ook afwisselend kan gebruiken en dat hij dan iets vlotter draait.

Hier op het forum staan daar waarschijnlijk wel handleidingen over?

 

Dat is natuurlijk pas werk dat volgt nadat we er aan uit zijn of we de Lenovo best houden of inruilen voor een ander toestel.

 

Alvast bedankt voor de tips :)

 

 

aangepast door supernikje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lenovo Idea100 80QQ00HTMB

 

2 uren geleden, superjona zei:

Dag Supernikje, 

 

Klinkt inderdaad als een aankoop waar je toch niet helemaal tevreden mee bent. Kan je even het modelnummer van de nieuwe laptop meegeven? Dan kijk ik even met je mee. :)

Dag Superjona,

 

Ik denk dat het modelnummer het nummer is dat ik in de titel van m'n topic plaatste ;)

Lenovo Idea 100 80QQ00HTMB;

Achteraan de laptop staat ook Ideapad 100 - 15 IBD vermeld.

En dit vond ik er ook nog over :

Model

Type : Idea100 80QQ00HTMB
Ref : 300955003

 

 

Eigenschappen

Interngeheugen : 500 GB
Display: 15.6"
RAM-geheugen : 4 GB
Processor : Intel Core i5-5200U

 

't Is niet dat we er ontevreden over zijn (is ook maar 1x gebruikt sinds gisteren ;) ), enkel wat ik erover las doet me twijfelen.

En dat van de batterij was wel al merkbaar gisteren bij eerste gebruik.

Nu is dat nog niet storend ; voor het aantal uren dat zij aan de laptop zit kan ze daar wel 2 dagen mee voort. Maar binnen een jaar gaat dat misschien nog half zo lang mee als de batterij wat ouder is.

 

Bedankt dat je eens wilt meekijken :top:

 

aangepast door supernikje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps, dat heb ik echt helemaal uit het oog verloren... :xd:

 

De batterijduur zal in de toekomst inderdaad enkel maar afnemen, da's iets om rekening mee te houden.

 

Dat gezegd zijnde is €499 wel best een nette prijs voor een laptop met deze specificaties, vaak besparen ze inderdaad wel op de batterijduur. Als je in een iets hogere prijscategorie gaat vind je al wat beter uitgeruste toestellen met een langere batterijduur, scherper scherm en SSD schijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Gisteren heb ik de microfoon getest van de laptop met de voicerecorder.

Je moet echt staan roepen om te begrijpen wat je opgenomen hebt :(

Dus skypen ofzo is bijna niet mogelijk met de geïntegreerde micro.

Ik zocht even op hoe de instellingen kunnen aangepast worden en installeerde ook de nieuwste driver voor de geluidskaart maar het resultaat liet nog veel te wensen over.

Ik viel zo ook op nog ervaringen met de micro van deze laptop door andere gebruikers, het is blijkbaar nog een handicap van dit toestel.

 

Dit met het probleem van de korte batterijduur zette ons aan om vandaag terug te keren naar de winkel, hopend op een teruggave van de aankoopsom aangezien hij nog geen 14 dagen geleden aangekocht werd.

Ik had gelezen op hun website dat het herroepingsrecht zolang geldt.

Spijtig genoeg blijkt dit enkel voor online aankopen te gelden en in de winkel geldt het maar 7 dagen.

 

De verkoper stuurt nu de laptop terug naar de hoofdzetel en in het beste geval krijgt mijn partner een aankoopbon om daar een andere laptop te kiezen.

Dat gaan we pas in de loop van volgende week vernemen.

 

Ondertussen probeer ik me zo goed mogelijk in te lichten over de andere laptops die ze er verkopen aan dezelfde prijs.

Ik weet niet goed waar ik het best kijk om een degelijke review te vinden?

Als iemand me tips zou kunnen geven op dat vlak is dat zeker welkom.

 

Hier zijn de laptops die onder dezelfde prijsklasse vallen (acer heb ik weggelaten op aanraden van mijn broer die er slechte ervaringen mee heeft). :

- Toshiba SATELITTE L50-B-1TX 

Eigenschappen

Interngeheugen : 128 Gb SSD
Display: 15.6" 16:9
RAM-geheugen : 4 Gb
Processor : Intel Core i3-4005U 1.7GHz

 

 

- Toshiba SATELITTE C50Dt-B105

Eigenschappen

Interngeheugen : 1 TB
Display: 15.6" LED touch
RAM-geheugen : 8 GB
Processor : AMD A8-6410 Quad-Core 2.4 GHz

 

Er zit ook nog een HP tussen maar deze is met een groter scherm. Die zou ze sowieso niet nemen omdat ze met een tafeltje werkt op haar schoot zodat ze de muis kan gebruiken en dat wordt dan te krap ;)

 

Voor zover ikzelf wat ken van de prestaties zal de Toshiba SATELITTE C50Dt-B105 wel iets sneller zijn dan de Toshiba SATELITTE L50-B-1TX  ?

Of maakt de SSD schijf het systeem van de Toshiba SATELITTE L50-B-1TX even snel?

 

Ik zou natuurlijk ook kijken naar een algemene review, want wil me niet opnieuw te sterk gaan focussen op de snelste processor om nadien tot de conclusie te moeten komen dat de rest van de laptop te wensen overlaat.

 

Indien we het "geluk" hebben dat ze een aankoopbon krijgt om dan een andere laptop te kopen daar kunnen we eventueel ook zien hoelang deze geldig is. Misschien komen er andere laptops te koop in de komende maanden want nu is de keuze toch wel heel beperkt tussen deze 2 toestellen...

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De website Notebookcheck maakt meestal erg uitgebreide recensies van een groot aantal modellen, voor overige modellen zou ik me vooral laten begeleiden door Google en eens kijken welke van de grotere websites (Tweakers, Hardware.info, of grotere Amerikaanse sites) een degelijke recensie hebben staan.

 

De eerste Toshiba met Core i3 zal vooral dankzij de SSD een hoop sneller aanvoelen - maar dit is wel al een ouder toestel. De C50 is iets recenter - alleen is de processor niet over energiezuinig en zie je AMD processoren (vaak om die reden) niet vaak terug in laptops. Het gebrek van een SSD is echter iets dat zéker merkbaar zal zijn.

 

De keuze is inderdaad niet erg ideaal - misschien is het een optie om iets door te sparen en te kiezen voor een steviger uitgerust model met een snelle processor, SSD-schijf en een degelijke batterij? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Bedankt voor jouw advies Superjona.

We hebben ondertussen nog steeds niets vernomen van de winkel, of ze een waardebon krijgt voor haar Lenovo of niet.

Heb wel eens verder gekeken ; wat een beetje tegenvalt bij de eerste Toshiba is dat er maar 128gb op de harde schijf staat.

Omdat de amd-processor van de tweede laptop dan niet zo zuinig zou zijn, hebben we even verder gekeken naar andere mogelijkheid.

En dan toch misschien verkiezen (als ze hem mag ruilen) voor iets meer uit te geven. Voor 50 euro extra is deze ook een mogelijkheid.

Hier hebben we terug een intel processor ipv amd en toch wat opslagcapaciteit ;)

Ik vind het anderzijds wel vreemd dat er een touch screen op staat. Wat op zich niet stoort, enkel vraag ik me af of er geen addertje onder het gras ligt aangezien je voor 50 euro extra intel i5 krijgt, meer ramgeheugen én een touchscreen

TOSHIBA
 

Model
Type : SATELITTE C55-C-13U
Ref : 300950897

 
Eigenschappen

Interngeheugen : 1 TB
Display: 15.6"
RAM-geheugen : 6 GB
Processor : Intel Core i5-5200U

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan. :) Spijtig dat het zo lang duurt om een reactie van de winkel te ontvangen, maar hopelijk raakt het snel opgelost. 

 

Deze Toshiba heeft dezelfde CPU als in je oorspronkelijk toestel, en het extra RAM-geheugen is een mooie bonus. Ik vind echter niets terug over het aanraakscherm, volgens Coolblue is er geen touchscreen aanwezig. Ik moet er wel even bijzeggen dat dit model al een tijdje uit productie is (oktober 2015) en ik eigenlijk geen up-to-date prijzen op het internet vind. Heb je toevallig een linkje naar dit toestel? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, superjona zei:

Graag gedaan. :) Spijtig dat het zo lang duurt om een reactie van de winkel te ontvangen, maar hopelijk raakt het snel opgelost. 

 

Deze Toshiba heeft dezelfde CPU als in je oorspronkelijk toestel, en het extra RAM-geheugen is een mooie bonus. Ik vind echter niets terug over het aanraakscherm, volgens Coolblue is er geen touchscreen aanwezig. Ik moet er wel even bijzeggen dat dit model al een tijdje uit productie is (oktober 2015) en ik eigenlijk geen up-to-date prijzen op het internet vind. Heb je toevallig een linkje naar dit toestel? 

Ja, we zijn vandaag eens tot in de winkel zelf geweest maar zelfs de verkoper weet niet eens of het nog lang duurt.

Blijkbaar kan hij zelfs niet bellen, we kunnen wel naar de klantendienst bellen maar daar zullen ze ons ook niet meer kunnen zeggen, beweert hij.

 

Hier is de link http://www.eldi.be/nl/notebook-netbook-en-ultrabook/toshiba/notebook-15-6-satelitte-c55-c-13u

 

Het valt me op dat ze daar precies toch nog wat laptops verkopen die op andere plaatsen niet meer verkocht worden.

 

Ik heb van een andere Toshiba Satelitte C55 een review gevonden waarbij de behuizing er nogal heel negatief uitkomt.

http://www.pcworld.com/article/2956435/laptop-computers/toshiba-satellite-c55-c5240-review-the-best-performance-youll-find-under-500.html

Het is niet exact dezelfde maar volgens mijn broer kan je er vanuit gaan dat de behuizing, speakers, ed vaak dezelfde zijn als de eerste cijfers overeenstemmen. In dit geval C55 dan ;)

Is het enkel de processor, het ram-geheugen en dergelijke die dan iets verschillen.

 

Van de SATELITTE C50Dt-B105 (deze met de amd-processor) vond ik ook een paar reviews maar gebruikersreviews.

Blijkbaar zou de batterij toch een 5-tal uur meegaan, dat zou dan precies nog meevallen ondanks dat die processors niet zo energiezuinig zijn.

 

 

   
aangepast door supernikje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Na veel telefoontjes, mails, klachten enz... hebben we vandaag eindelijk groen licht gekregen om de Lenovo te mogen inruilen.

 

:elefant::elefant::elefant::elefant::elefant:

 

We zijn er nog niet aan uit welke laptop, in dezelfde prijsklasse is er weinig keuze.

Daarom toch eventueel iets meer betalen.

Voor 599 euro zou deze in aanmerking komen :

 

HP 15-ay061nb

Eigenschappen

Interngeheugen : 1 TB
Display: 15.6" HD Brightview WLED-backlit
RAM-geheugen : 12 GB
Processor : Intel Core i3-5005U 2 GHz

 

Een tragere processor dan de Lenovo maar anderzijds 12 gb ramgeheugen.

De Toshiba's die zij verkopen werden ons afgeraden door de verkoper die er nu staat (zelf problemen mee gehad en ingewisseld).

Hij raadde ons eigenlijk deze aan (qua snelheid) :

HP Type : 17-p155nb
Ref : 300950155

 

Eigenschappen

Interngeheugen : 500 GB
Display: 17.3" HD+ Brightview WLED-backlit
RAM-geheugen : 8 GB
Processor : AMD A6-6310 quad-core

 

Maar deze heeft een 17,3 inch scherm wat te groot is om dan nog met de muis te werken op haar laptop-tafeltje

De HP 15-ay061nb heeft dan wel een 15 inch scherm, maar kost 100 euro meer.

 

Wat denken jullie van de HP 15-ay061nb?

Tips?

Is dus vooral om te surfen, facebook, spelletjes op facebook, chatten, foto's plaatsen voor zoekertjes, ...

 

Alvast bedankt :)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.