Ga naar inhoud

virus of hardwarematig probleem? Pc heeft "moeite"


Aanbevolen berichten

Beste

 

Mijn desktop werkt sinds een kleine week niet meer naar behoren. Voordien was er niets op aan te merken.

Ik weet niet of het probleem eventueel virus gerelateerd kan zijn of soft-/ hardwarematig.

Mijn huidige configuratie is: msi sli krait 970a, radeon sapphire 6790 1gb, amd phenom ii x6 1090t, monitor dell u2515h, 1tb hdd (slave), 120Gb ssd (master), 2x4gb ram + 1x8gb ram, voeding 550w corsair cm550, cpu koeler scythe mugen 4, os W10.

 

Op mijn huidige virusscanner is er geen infectie te ontdekken. Ook niet op Adwcleaner.

 

Bij het opstarten gaat hij vlot voorbij het eerste scherm van mijn moederbord. Bij het bureaublad beginnen de problemen. Hij maakt regelmatig een geluid alsof de fans en enkele onderdelen "moeite" hebben met het boeltje te laten werken. Kan het niet goed beschrijven hoe het geluid van de onderdeling klinkt... Op 1 moment hoorde ik even een knetsend geluid alsof iemand 2 vuursteentjes tegen elkaar wrijft. Harde schijven maken precies ook overuren. Ze kraken meer dan vroeger en als je wilt zoeken op 1 van de twee duurt het lang eerdat hij (ik weet niet of het zijn index heet), de zoekresultaten weergeeft of dat het de mappen opent. Probleem situeert zich op beide schijven. Ook programma's uit de mappen opstarten wil soms niet lukken. Hij blokkeert dan. Een paar jaar oude game even spelen kan ik momenteel ook vergeten: dan komt er nog meer geluid uit mijn kast...

PowerPointapplicaties moeten heel lang laden, Worddocumenten en Excel iets minder lang. Iedere keer als ik hem opstart heeft hij ook geen WiFi en wilt hij geen verbinding maken met het internet. Dit duurt altijd een paar minuten. Terwijl reageert er bijna ook niets meer. Soms doen mijn applicaties er minutenlang over om te openen. Dingen intypen verschijnen pas ettelijke seconden later op het scherm. Opeens zonder aanleiding kunnen de problemen overgaan, terwijl andere malen het telkens persisteert. Ik heb hem af en toe ook afgesloten en heropgestart wanneer hij deze problemen vertoonde, heeft in nog niet de helft van de gevallen resultaat geleverd. Soms wil ie ook niet afsluiten en zelfs mijn resetknop indrukken heeft ook geen effect.

 

Ik haal iedere week alle updates van windows binnen. Ook update ik indien mogelijk iedere keer mijn moederbord als er updates beschikbaar zijn.

 

Weet er iemand alsjeblieft waaraan de problemen kunnen liggen?

 

Met vriendelijke groeten

 

Mellinda

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn de problemen begonnen na een update van windows of van een driver?

Drivers moet je normaal niet updaten tenzij je problemen hebt. Ook niet de drivers van je moederbord.

 

19 uren geleden, mellinda zei:

Mijn desktop werkt sinds een kleine week niet meer naar behoren. Voordien was er niets op aan te merken.

Heb je al geprobeerd een systeemherstel te doen naar een herstelpunt toen alles nog wel goed werkte?


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Kweezie Wabbit,

 

Ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen maar vorige week wilden mijn driverupdates van mijn moederbord langs geen kanten installeren. Pas na enkele pogingen lukte dit.

De reden dat ik deze wou installeren via msi live update is omdat ik er via stappenplannen niet in slaag om een bootable usb te maken om via die weg alles te updaten. Tot dusver werkte het wel altijd via live-update. Ik update haar wekelijks via deze weg, omdat ik niet durf te werken met de programmatjes voor mijn usb stick bootable te maken, dat is enkele keren verkeerd uitgedraaid. Daarnaast merk ik regelmatig dat mijn frontusb-poorten dan ook dikwijls niet naar behoren werken. Leek altijd direct opgelost te zijn na een geslaagde update van mijn moederbord. Helaas betekend dit dan wel 1 of tweemaal per week updaten via het programma.

 

Een systeemherstel heb ik denk ik in geen jaren ingesteld. Ook heb ik op de pc al een tijdlang geen backups meer gemaakt. Moet er eens werk van maken om nog een derde externe schijf aan te kopen en eens de anderen wat opruimen...  Ik zal dit dadelijk doen en dan kijken van wanneer mijn laatste systeemherstel dateert. Als ik hem nu naar systeemherstel zou terugzetten, zou ook mijn windows 10 weer volledig blokkeren en moet MS weer alles overnemen als dat herstelpunt ouder is dan enkele maanden.

 

M.v.g.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen herstelpunt beschikbaar blijkbaar. Tenzij ik windows 7 er terug opzet en dan de digital download doe naar 8.1 en zo naar 10 terug.

Pc was een uurtje in slaapstand, op mijn laptop gewerkt tijdens. De hardware draait terug zwaarder nadat ik hem uit slaapstand heb  gehaald. Duurde enkele minuten voordat ik weer connectie had met internet en een portscanmelding van mijn antivirus blijkbaar. Hij blijft zwaar draaien en programma's starten wat trager op maar er valt voorlopig nog op te werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou (voorlopig) geen updates meer doen via de MSI Live Update.

Als alles  normaal functioneerd, hoef je geen updates te doen van BIOS of drivers.

Het is zelfs zo dat de nieuwste drivers niet altijd de beste zijn voor jouw systeem alhoewel de fabrikant beweert van wel.

Het gebeurt regelmatig dat er pas problemen opduiken na de installatie van de nieuwste drivers en dat ze weer verdwijnen bij een terugkeer naar een oudere versie van de driver.

 

Als de usb poorten weer eens "haperen", kan je ook het volgende proberen.

 

Koppel alle usb apparaten los behalve muis en eventueen het toetsenbord.

Ga naar apparaatbeheer.
Dubbelklik op de usb controllers om ze allemaal te zien.
Klik de onderste aan met de rechter muisknop en kies voor installatie ongedaan maken.
Herhaal dit voor alle usb controllers.
Sluit  apparaatbeheer af en herstart de pc.
De usb drivers zullen opnieuw geïnstalleerd worden en de poorten worden geïnitialiseerd.

 

Sluit na de herstart de usb apparaten een voor een weer aan en controleer of ze correct werken alvorens het volgende apparaat aan te sluiten.

 

 

Je zegt dat je virusscanner en ook AdwCleaner geen besmettingen vinden.

Dat wil echter niet zeggen dat er geen besmettingen zijn.

Daarom zou ik graag de volgende controle doen.

Download 51a5f5d096dae-icon_RSIT.png RSIT van de onderstaande locaties en sla deze op het bureaublad op.

Hoe je controleert of je met een 32- of 64-bitversie van Windows werkt kan je 
hier bekijken.

Dubbelklik op RSIT.exe om de tool te starten.

  • Gebruikers van Windows Vista en later dienen de tool als "administrator" uit te voeren door middel van de rechtermuisknop en kiezen voor Als Administrator uitvoeren.
  • Vervolgens wordt de "Disclaimer of warranty" getoond, klik vervolgens op "Continue"
  • Wanneer de tool gereed is worden er twee kladblok bestanden geopend genaamd "Log.txt" en "Info.txt" .

RSIT Logbestanden plaatsen

  • Voeg het logbestand met de naam "Log.txt" als bijlage toe aan het volgende bericht. (Dit logbestand kunt u tevens terug vinden in de map ""C:\\rsit")
  • Het logbestand met de naam "Info.txt" wat geminimaliseerd is hoeft u niet te plaatsen. (Dit logbestand wordt enkel de eerst keer bij het uitvoeren aangemaakt).
  • Hoe u een bijlage kunt toevoegen aan het bericht leest u hier.

De handleiding voor het gebruik van RSIT kan je HIER bekijken en we hebben ook nog een video.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schakel je antivirus- en antispywareprogramma's uit, mogelijk kunnen ze conflicteren met zoek.exe (hier en hier) kan je lezen hoe je dat doet.

Download Zoek.pngZoek.exe naar het bureaublad (niet de .zip- of .rar-versie)

  • Wanneer Internet Explorer of een andere browser of virusscanner melding geeft dat dit bestand onveilig zou zijn kun je negeren, dit is namelijk een onterechte waarschuwing.
  • Dubbelklik op Zoek.exe om de tool te starten.
  • Gebruikers van Windows Vista en later dienen de tool als "administrator" uit te voeren door middel van de rechtermuisknop en kiezen voor Als Administrator uitvoeren.
  • Kopieer nu onderstaande code en plak die in het grote invulvenster:
  • Note: Dit script is speciaal bedoeld voor deze PC, gebruik dit dan ook niet op andere PC's met een gelijkaardig probleem.
chromelook;
firefoxlook;
emptyfolderscheck;delete
installedprogs;
standardsearch;
autoclean;
  • De optie "Scan All Users" staat standaard aangevinkt.
  • Klik nu op de knop "Run script".
  • Wacht nu geduldig af tot er een logje opent (dit kan na een herstart zijn als deze benodigd is).
  • Mocht er geen logje verschijnen, start zoek.exe dan opnieuw en klik op de knop zoek-results.log, de log verschijnt dan alsnog.
  • Post het geopende logje in het volgende bericht als bijlage.

Zoek.exe logbestand plaatsen

  • Voeg het logbestand met de naam "Zoek-results.log" als bijlage toe aan het volgende bericht. (Dit logbestand kunt u tevens terug vinden op de systeemschijf als C:\Zoek-results.log.)
  • Hoe u een bijlage kunt toevoegen aan het bericht leest u hier.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft niets met je probleem te maken maar je gebruikt nog een oude versie van Firefox.

Voor de veiligheid is het beter om de nieuwste versie te installeren.

Open Firefox en druk achtereenvolgens op de toetsen alt, h en f.

De update naar de recentste versie wordt nu gedownload en geinstalleerd.

Na de installatie moet je Firefox herstarten.

of

Je kan de nieuwste versie hier downloaden.

 

 

Download AdwCleaner by Xplode naar het bureaublad.
Als de link naar AdwCleaner niet werkt, probeer dan deze link.
De download start automatisch na enkele seconden.

 

  • Sluit alle openstaande vensters.
  • Dubbelklik op AdwCleaner om hem te starten.
  • Gebruikers van Windows Vista en later dienen de tool als "administrator" uit te voeren door middel van de rechtermuisknop en kiezen voor Als Administrator uitvoeren.
  • Klik op Scan (Engelse versie) of Scannen (Nederlandstalige versie)
  • Na de scan krijg je de melding wachten op actie boven de voortgangsbalk.
  • Klik vervolgens op Clean (Engelse versie) of Verwijderen (Nederlandstalige versie)
  • Klik bij popup-scherm "AdwCleaner Herstart" op OK

 

Nadat de PC opnieuw is opgestart, opent meestal onmiddellijk een logfile van AdwCleaner.
Anders is het logfile hier terug te vinden C:\AdwCleaner\....

Logbestand plaatsen

  • Voeg de logbestandjes met de naam AdwCleaner[s*].txt en AdwCleaner[C*].txt uit de map C:\AdwCleaner\... als bijlagen toe aan het volgende bericht. (*) staat voor een getal. Staan er meerdere, kies dan dit met het hoogste getal.
  • Hoe u een bijlage kunt toevoegen aan het bericht leest u hier.

Meer informatie vind je in de handleiding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.