Ga naar inhoud

Actietoetsen werkten niet meer na laatste update van Windows 10


supernikje

Aanbevolen berichten

Na de laatste update van Windows 10 werkten de actietoetsen niet meer van onze HP notebook.

Voordien konden geluid, helderheid e.a. aangepast worden via de functietoetsen.

Ik heb me suf gezocht hoe ik dit opnieuw kon instellen maar het enige dat ik hierover vond was dat het aangepast kan worden in de bios en daar stond het nochtans aan (enabled).

Uiteindelijk heb ik hulp gevraagd aan HP via chat en toen werd er mij gevraagd of ze de notebook van op afstand mochten aanpassen.

Dit was wel even verschieten (voor een leek als ik ;) ) : gewoon merken dat iemand van op afstand de notebook kon beheren.

Ik merkte dat er in apparaatbeheer gewerkt werd, als ik me niet vergis werd de driver verwijderd en een andere driver geïnstalleerd.

Ook werd de bios geüpdate.

Notebook startte een paar keer terug op en uiteindelijk is alles in orde gekomen : de actietoetsen werken nu terug als voordien.

 

Het enige dat ik vergat te vragen : bij het instellen van de notebook toen hij pas aangekocht was hadden we de touchpad uitgeschakeld en deze is nu terug actief.

Ik vind niet echt terug bij de instellingen hoe ik deze opnieuw kan stil zetten.

Kan het ook via de actietoetsen?

 

Ik vroeg me ook af of het mogelijk is om te voorkomen dat toekomstige updates van Windows 10 iets aan de instellingen veranderen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe je het touchpad van een HP laptop uitschakelt verschilt per type HP laptop. Ik heb er hier toevallig twee staan. Bij de ene moet ik snel dubbeltikken in de linker bovenhoek van het touchpad om het touchpad uit te schakelen. Nog eens dubbeltikken in diezelfde hoek schakelt het touchpad weer in.

Bij die andere HP laptop zit een aparte knop vlak boven het touchpad, waarmee ik het touchpad in of uit kan schakelen.

Het zal ook zeker in de handleiding van je laptop staan. Handleiding kwijt? Geef dan even de volledige typeaanduiding door van je HP laptop, bijvoorbeeld HP Pavilion DV7-2250ED.

 

18 uren geleden, supernikje zei:

Ik vroeg me ook af of het mogelijk is om te voorkomen dat toekomstige updates van Windows 10 iets aan de instellingen veranderen.

Dat zal lastig worden. Het komt herhaaldelijk voor dat door jou gemaakte instellingen na een grote update (denk aan de Anniversary Update) weer teruggezet worden naar de standaard instellingen. Zo is het maken van herstelpunten standaard uitgeschakeld in Windows 10. Die mogelijkheid tot het maken van herstelpunten moet je zelf activeren. En na een grote update zul je dat vaak weer opnieuw moeten doen.

Misschien heeft een ander lid daar wel een oplossing voor, maar ik moet jou het antwoord helaas schuldig blijven

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, porrelaar zei:

Hoe je het touchpad van een HP laptop uitschakelt verschilt per type HP laptop. Ik heb er hier toevallig twee staan. Bij de ene moet ik snel dubbeltikken in de linker bovenhoek van het touchpad om het touchpad uit te schakelen. Nog eens dubbeltikken in diezelfde hoek schakelt het touchpad weer in.

Bij die andere HP laptop zit een aparte knop vlak boven het touchpad, waarmee ik het touchpad in of uit kan schakelen.

Het zal ook zeker in de handleiding van je laptop staan. Handleiding kwijt? Geef dan even de volledige typeaanduiding door van je HP laptop, bijvoorbeeld HP Pavilion DV7-2250ED.

 

 

Het is een HP 15-ay061nb

Ik heb het dubbeltikken geprobeerd maar het lijkt niet te werken.

Boven het touchpad staat geen knop op deze.

Vrees dat ik hem enkel kan uitschakelen bij apparaatbeheer...

aangepast door supernikje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Had je ook al in het Configuratiescherm bij Muis gekeken of je daar het touchpad uit kunt schakelen?

(Op een Windows 10 computer bereik je het Configuratiescherm het snelst via een klik met de rechter muisknop op de knop Start)

Zoals ik al eerder schreef gaat het uitschakelen van het touchpad niet op iedere HP laptop hetzelfde. Je moet vaak flink zoeken. Als eerste heb ik de handleiding van je HP 15-ay061nb erbij gepakt: http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c05114954

Die heb ik helemaal doorgeploegd, maar helaas staat daar niets in over het uitschakelen van het touchpad.

 

Daarna keek ik op mijn HP Mini 110-3101sd, een 10 inch mini laptop. Ik kan daar het touchpad uit- en inschakelen door een snelle dubbeltik in de linker bovenhoek van het touchpad, maar ik kan het touchpad ook uitschakelen via Configuratiescherm > Muis. Ik klik dan op het tabblad Apparaatinstellingen en zet een vinkje voor 'Interne aanwijsapparaat uitschakelen als een extern USB-aanwijsapparaat wordt aangesloten'. (Zie de pijlen in onderstaande afbeelding)

 

57f8abae79bd6-Eigenschappen_van_Muis.png

 

Klik daarna onderaan in dat venster op Toepassen en OK.

 

Misschien ziet jouw venster Eigenschappen van Muis er iets anders uit. Zoek in het venster Eigenschappen van Muis naar een tabblad dat lijkt op Apparaatinstellingen. Misschien heet het bij jou Touchpadinstellingen of Clickpad instellingen. Klik daarop en kijk dan of je daar het touchpad uit kunt schakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, porrelaar zei:

 

Daarna keek ik op mijn HP Mini 110-3101sd, een 10 inch mini laptop. Ik kan daar het touchpad uit- en inschakelen door een snelle dubbeltik in de linker bovenhoek van het touchpad, maar ik kan het touchpad ook uitschakelen via Configuratiescherm > Muis. Ik klik dan op het tabblad Apparaatinstellingen en zet een vinkje voor 'Interne aanwijsapparaat uitschakelen als een extern USB-aanwijsapparaat wordt aangesloten'. (Zie de pijlen in onderstaande afbeelding)

 

 

 

Het is gelukt op deze manier :)

Ik vind het erg handig zo omdat de touchpad automatisch opnieuw werkt éénmaal de muis uitgeschakeld is.

Heb het getest en werkt prima.

 

Bedankt om mee te denken en te zoeken :top:

(en te vinden ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Gast sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.