Ga naar inhoud

Upgrade grafische kaart


Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Graag had ik jullie mening gevraag ivm de upgrade van mijn grafische kaart (ATI Radeon HD 4800, oudste onderdeel in de pc). Vroeger kon ik dit perfect zelf uitzoeken, maar door studies en werk ben ik al enkele jaren achter op vlak van hardware ;) Jullie hebben sowieso een beter overzicht + ervaring met de huidige mogelijkheden. Ik ben de GTX 970 al tegengekomen, maar dan zag ik ook iets rond de 'memory gate' bovenkomen, dit doet mogelijk niet veel voor casual gamers?

 

Efin ja, hieronder het gevraagde stappenplan alvast.

 

  • Waarvoor heb ik een PC nodig? Gaming en zaken die véél minder zwaar zijn en er dus niet toe doen ;)
  • Wat is mijn budget? - Rond de 250 euro lijkt me een redelijk budget, zo pro ben ik ook niet bezig met gaming
  • Een merkcomputer of een samenstelling? Nvt
  • Ga ik overklokken? Nooit gedaan, geen interesse in
  • Ga ik later upgraden? Mogelijk wel, maar zeker niet op korte termijn.
  • Heb ik al die nieuwe functies wel nodig? Nvt
  • Ga ik zelf assembleren? Mag geen probleem zijn om het zelf te doen.
  • Heb ik een besturingssysteem nodig? -Nvt
  • Ga ik zelf installeren? Nvt
  • Heb ik een voorkeur aan onderdelen? Neen
  • Heb ik nog randapparatuur nodig? Neen
  • Heb ik specifieke wensen? Neen
  • Woon je in Nederland of België, wil je bestellen bij een specifieke (web)winkel? België, heb reeds positieve ervaring met bestellen Azerty, Amazon.de, maakt eigenlijk niet echt uit, als het maar toekomt en de support is goed :)

 

Een jaar terug heb ik een upgrade gedaan van mijn moederbord + cpu + ram en monitor, toen had ik geen behoefte aan een grafische kaart upgrade, maar nu dus wel.

Huidige setup:
        CPU
            Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz    36 °C
            Haswell 22nm Technology
        RAM
            8,00GB Single-Channel DDR3 @ 799MHz (9-9-9-24)
        Motherboard
            ASRock B85M Pro4 (CPUSocket)    38 °C
        Graphics
            LG IPS FULLHD (1920x1080@60Hz)
            1024MB ATI Radeon HD 4800 Series (Sapphire/PCPartner)    60 °C

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Stefan, 

 

De 'memorygate' was inderdaad een probleem bij de GTX 970 waar slechts 3,5 van de 4 GB eigenlijk goed gebruikt kon worden omdat de overige 512 megabyte een hoop trager was. 

 

Inmiddels zijn er wel al nieuwe grafische kaarten op de markt, zowel van Nvidia als AMD. De rest van je systeem kan ook nog prima mee, een grafische upgrade is dus geen enkel probleem. :)

 

De RX 480 heeft eigenlijk een adviesprijs van rond de 200 euro meegekregen, maar is nog steeds vrij slecht verkrijgbaar (of enkel tegen hogere prijzen). In dit geval zou ik dan ook de GTX 1060 aanraden, wat sneller dan een GTX 970, zonder veel problemen, lager energieverbruik en natuurlijk alle nieuwste snufjes.

 

Er bestaan twee versies van de GTX 1060. Qua prijs-kwaliteitverhouding doen ze het allebei goed. Deze kaart zou ik aanraden voor de GTX 1060 3 GB, maar als je nog even zou doorsparen kan je ook een 6 GB variant nemen die wat sneller is en ook wat meer futureproof voor toekomstige games.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, superjona zei:

Hi Stefan, 

 

De 'memorygate' was inderdaad een probleem bij de GTX 970 waar slechts 3,5 van de 4 GB eigenlijk goed gebruikt kon worden omdat de overige 512 megabyte een hoop trager was. 

 

Inmiddels zijn er wel al nieuwe grafische kaarten op de markt, zowel van Nvidia als AMD. De rest van je systeem kan ook nog prima mee, een grafische upgrade is dus geen enkel probleem. :)

 

De RX 480 heeft eigenlijk een adviesprijs van rond de 200 euro meegekregen, maar is nog steeds vrij slecht verkrijgbaar (of enkel tegen hogere prijzen). In dit geval zou ik dan ook de GTX 1060 aanraden, wat sneller dan een GTX 970, zonder veel problemen, lager energieverbruik en natuurlijk alle nieuwste snufjes.

 

Er bestaan twee versies van de GTX 1060. Qua prijs-kwaliteitverhouding doen ze het allebei goed. Deze kaart zou ik aanraden voor de GTX 1060 3 GB, maar als je nog even zou doorsparen kan je ook een 6 GB variant nemen die wat sneller is en ook wat meer futureproof voor toekomstige games.

 

 

Bedankt voor de uitleg! Het zal dan de GTX 1060 6gb worden :) Zelf had ik niet in de 1000 reeks durven kijken omdat me dit voor mijn 'budget' (noem het meer een poging tot zelfcontrole ;) ) niet haalbaar was. De RX 480 was ik ook al tegengekomen, maar inderdaad wat duur voor de prestaties 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.