Ga naar inhoud

Functietoetsen


rudi d.

Aanbevolen berichten

Ik gebruik op een laptop met Windows 10 geregeld de F- toetsen voor het aanpassen van bv volume en helderheid.

Als ik teken in autocad hebben die F- toetsen ook hun eigen betekenis. Bij mijn vorige laptop met autocad in combinatie met W7 moest ik gewoon de F toets indrukken, bij W10 moet ik de ctrl toets in combinatie met de  F-toets gebruiken.

Kan ik dit ergens in windows instellen dat de functietoetsen van een programma voorrang hebben op de algemene instelling?

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij modernere pc's zie je steeds vaker dat de standaardfunctie van de f-toets niet meer de f1 - f12 is, maar wat vroeger de bijfunctie was, zoals wifi schakelen, volume etc.

je kan dit bijna altijd herkennen: het symboooltje staat dan groot op de toets vermeld en de aanduiding f1 - f12 klein.

in de meegeleverde merksoftware van pc kan je dat omdraaien.   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is me gelukt om de functie om te draaien. Bij gewoon gebruik voor bv helderheid heb ik nu combinatie fn + F3, in autocad hoef ik die fn niet meer te gebruiken om de F3 toets te kunnen gebruiken.

Voor degenen die ook willen aanpassen leg ik even uit hoe, ik werk met een windows 10 laptop dus andere versies is misschien anders:

Pc is opgestart, ga naar "instellingen" - "bijwerken en beveiliging" - "systeemherstel" - "geavanceerde opstartopties"

Klik op "nu opnieuw opstarten"

Klik op "problemen oplossen" - "geavanceerde opties" - instellingen voor UEFI-firmware"

Klik op "opnieuw opstarten"

Even geduld.

Zwart DOS scherm: druk toets "F10", je komt in de Bios instellingen

Met de pijlen links-rechts-onder-boven ga je naar "system configuration" - "Action Key Mode"

Verander met toets "F5" van "Enabled" naar "Disabled"

Druk toets "F10" om op te slaan

Bij "exit saving changes" klik "yes"

Pc start terug op, even geduld want duurt iets langer dan normaal.

Daarna zou de functie omgedraaid moeten zijn!

Bedankt Falstring voor de tip, hierdoor kon ik wat verder en dieper zoeken!

 

 

 

 

aangepast door rudi d.
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, rudi d. zei:

Voor alle duidelijkheid: om in je bios te geraken is pc-merk gebonden.

Ik werk met een HP Paviljon met Windows10.

Ontdekt dat als ik op de "escape" toets druk en tegelijk opstart zo ook in de bios geraak.

Is wat gemakkelijker.

Dus eens je daar in bent:

Met de pijlen links-rechts-onder-boven ga je naar "system configuration" - "Action Key Mode"
Verander met toets "F5" van "Enabled" naar "Disabled"
Druk toets "F10" om op te slaan
Bij "exit saving changes" klik "yes"
Pc start terug op, even geduld want duurt iets langer dan normaal.

Daarna zou de functie omgedraaid moeten zijn!
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.