Ga naar inhoud

conditional formatting/voorwaardelijke opmaak


Fil

Aanbevolen berichten

Ik ben op zoek naar een oplossing om de opmaak van bepaalde cellen niet enkel te laten afhangen van hun eigen waarde, maar ook van een waarde buiten het geselecteerde bereik.

Ik verklaar me nader:

In een bepaalde celrange ($B$33:$H$34) wordt een bepaalde bewerking uitgevoerd.  Is die celwaarde groter dan 31, dan moet die celopmaak bv. GROEN worden. Tot hier geen probleem.

Is echter de waarde in cel E6=2 EN de celwaarde (in de range) groter dan 28, dan moet de celopmaak BLAUW worden.

Bijkomend (maar als het bovenstaande is opgelost, dit ook): als de waarde in cel E6 gelijk is aan 4, 6, 8, 9 of 11 EN de celwaarde in de range groter dan 30, moet de celopmaak ROOD worden.

 

Wie dit kan oplossen is straf bezig, denk ik.  Ik heb nergens ook maar een aanzet tot oplossing gevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plongske,

 

Bedankt voor de reactie.

 

Jouw voorbeeld werkt, dat is duidelijk.  Ik had niet begrepen hoe je de range instelde bij het invoeren van de logische test.  Blijkbaar is één cel die in de range valt voldoende, begrijp ik uit jouw voorbeeld. Dat wist ik niet.

 

Toch schijnt het niet te werken in mijn bestand.  Ik voeg het bij.

Enige toelichting: Het is een ontwerp voor gezinskalender die ik heb gemaakt uit onvrede met wat er op de markt is.

Idee is dat je, met enkel het invullen van de eerste dag die op de kalender staat (in mijn voorbeeld 26/12/2016), het hele weeksjabloon kan kopieren.  So far so good.

Probleem rees wanneer ik ook op elk weekoverzicht kort de maand wou afdrukken (cellenrange c28:h34).  Het probleem met de eerste van elke maand heb ik vrij eenvoudig kunnen oplossen (al moet ik elke maand de eerste wel manueel invullen, maar dat is acceptabel). Elke maand heeft uiteraard niet evenveel dagen, daar komt de conditionele opmaak.  Mijn idee was om elk cijfer hoger dan 28, 30 of 31 in het wit af te drukken (maw: onzichtbaar te maken).  In cel A28 wordt met de functie '=MONTH' het maandnummer opgehaald in cel D6, en dat nummer is dus argument in de logische test bij de conditionele formattering.

 

Als jij een oplossing kan vinden, hou je niet in ;-)  Ik krijg het niet rond.

 

gezinsjaarkalender.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

 Blijkbaar is één cel die in de range valt voldoende,

Bij een VO bepaal je eerst de de range waar het moet toegepast worden dan ga je naar de VO. Daar bepaal je de voorwaarde van de eerste cel in de range die moet voldoen( kan celinhoud zijn of zoals in mijn voorbeeldje via formule). Wel moet je ervoor zorgen dat die eerste cel relatief is(dus zonder $ tekens).

 

De som  van de dagen moet je niet maken.je kan gewoon de cellen met 1 verhogen.

De maandkalender heb ik aangepast zodat het automatisch wordt ingevuld.( formules begin en einde maand  zijn verschillend)i zie gekleurde cellen.

 

 

 

 

 

Kopie van gezinsjaarkalender.xlsx

aangepast door plongske
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry; enkele drukke dagen achter de rug.

 

Op 9-11-2016 om 01:19, plongske zei:

Bij een VO bepaal je eerst de de range waar het moet toegepast worden dan ga je naar de VO. Daar bepaal je de voorwaarde van de eerste cel in de range die moet voldoen( kan celinhoud zijn of zoals in mijn voorbeeldje via formule). Wel moet je ervoor zorgen dat die eerste cel relatief is(dus zonder $ tekens).

Bedankt voor de toelichting: dit wist ik niet.

 

Over de maandkalender: ik vind je benadering erg knap, ik was er zelf niet opgekomen om dat zo te doen: blijkbaar zijn de datumfuncties in excel rijker dan ik dacht.

 

hartelijk dank voor de suggesties!:thankyou-bor:

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.