Ga naar inhoud

Bet functie help


Mapogo

Aanbevolen berichten

Hallo, 

Ik zit met een probleempje waar ik totaal niet aan uitgeraak. Het gaat over de BET functie.

Het vraagstuk is je spaart 5 jaar, je hebt een startbedrag van 328 000 en het gewenste spaarbedrag is 750 000, rente is 5.38%

 

Dacht dat ik ooit eens gelezen had dat je het startbedrag negatief moest invullen.

Mijn formule is dan ook =Bet(5.38/12;60;-328000;750000)

De uitkomst is dan -4 674.84 € . Dus elke maand zoveel te sparen. 

 

Heb nu onlangs de verbeterde versie gehad, hierbij is de formule =Bet(5.35%/12;60;328000;750000)

De uitkomst is dan -17 168 €. 

 

Echter ben ik nu ongelooflijk in de war, blijkbaar moet je je startbedrag dan niet negatief zetten?

 

Als dit correct is, kan iemand me dan uitleggen waarom er elke maand 17 000 € gespaard moet worden?

Als ik een simpele berekening maak 17 000 elke maand sparen over 5 jaar (=*60), kom ik uit aan 1 020 000 €, wat al hoger is dan het te sparen bedrag.

Tel daarbij nog eens je startbedrag van 328 000, en je hebt al +1,3 miljoen zonder interesten.

 

Als ik bereken 4674*60 , kom ik uit aan 280 000 € , indien plus startbedrag kom ik dan samen uit aan 608 000 € zonder intrest, wat me toch dichter lijkt?

 

Doe ik iets verkeerd, versta ik het vraagstuk niet of?

Thx

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, bucky zei:

Als je zoveel per maand kan sparen, kun je beter een professional aan het werk zetten in plaats van een simpel Excel progje:)

Haha, nee was voor een vraagstukje van een opdracht excel van mijn vriendin. :)

Ze heeft reeds antwoord terug van haar docent, dat er inderdaad een foutje in haar formule zat.

De uitkomst is nu volgens haar -6145, daarvoor rekent ze als formule =bet(5.38%/12;60;0;750000-328000)

Maar dit is toch ook verkeerd aangezien je in haar geval de restwaarde wilt sparen, maar geen rekening houdt dat je reeds geld hebt (328000) die ook jaarlijks rente oplevert?

Thx

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sta er telkens van te kijken dat mensen zomaar een formule gebruiken, terwijl ze niet weten wat die formule doet. Twee opmerkingen:
1. Het rente-% dat je betaalt voor een lening is niet hetzelfde als het % dat je ontvangt voor een bedrag dat je inlegt.
2. Een rente-% per jaar betekent niet dat het rente-% per maand gelijk is aan datzelfde % gedeeld door 12 !
De berekening is niet moeilijk, maar aangezien je in een vorig topic niet eens de moeite nam om te reageren op een antwoord (wat toch een regel is die in het maatschappelijk verkeer betaamt), ga ik verder niet op je vraag in.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.