Ga naar inhoud

PC Freeze


Dimi252

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik krijg een regelmatig een pc freeze bij het spelen van games.

Nu speel ik alles in een lagere resolutie dan mijn scherm en zet ik alle video-settings (als ik deze kan aanpassen) een stuk lager dan hoe het spel (of mijn pc zelf) het standaard instelt.

Doe ik dit niet dan krijg ik een freeze: schermen lopen vast, muis/keyboard reageert niet meer, en het geluid zit in een loop.

Dit kan gebeuren na 5 minuten of pas na 3 uur in een spel.

Ik heb de pc nu een jaar, de eerste voeding is kapot gegaan en dan heb ik een beter aangeschaft. Helaas was het probleem niet verholpen.

 

Misschien is er iets mis met de build van mijn computer (aangezien ik deze zelf heb samengesteld) of een probleem met een component of iets anders...

Allesinds, hier zijn de specs van mijn computer:

 

Moederbord: MSI X99S SLI PLUS

Processor: Intel(R) Core(TM) i7-5820K CPU @ 3.30GHz

Grafische kaart: NVIDIA GeForce GTX 970

RAM: 4x Corsair Vengeance 4GB 2666MHz

SSD: Samsung SSD 850 EVO (250GB)

OS: Windows 10 Home (64-bit, geïnstalleerd op de SSD)

Voeding: Corsair HX750i

Koeling: Corsair H100i

Monitor 1: 1920x1080p (LG, led)

Monitor 2: 1440x900 (HP w19, +10 jaar oud)

HDDs: 4 van WD (1 black, 1 blue en 2 heel oude)

 

 

Mochten jullie mij hiermee kunnen helpen, alvast bedankt!

 

Mvg,

Dimi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de nieuwste drivers voor je grafische kaart?

 

Download en installeer Speccy.

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren.

 

Vink tijdens het installeren van Speccy alle aangeboden extra's uit.

 

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is, selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.

Meer info over deze procedure lees je HIER.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft waarschijnlijk niets met je ptobleem te maken maar het vormt wel een veiligheidsrisico.

 

Je Java software is verouderd.
Oudere versies hebben lekken die malware de kans geeft om zich te installeren op je systeem.

Ga naar Java en download daar de correcte Java versie.

  • Klik op "Gratis Java-download".
  • Ga akkoord met de licentiebepalingen en klik op de button voor de gratis download.
  • Het bestand jxpiinstall.exe wordt aangeboden - kies hier voor "bestand opslaan".
  • Blader naar de map waar je het bestand hebt opgeslagen.
  • Klik vervolgens op jxpiinstall.exe om de nieuwste versie van Java te installeren.
  • Vink de installatie van de aangeboden toolbar uit en ga dan verder met de installatie.
  • Eventuele oudere java versies worden aan het einde verwijderd.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

Aangezien je het probleem altijd hebt gehad, is er waarschijnlijk iets fout met de combinatie van de componenten maar daar ben ik niet zo in thuis.

Ik zal aan de collega's vragen of zij misschien kunnen helpen.

Even geduld tot ze online komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In afwachting dat de betere kenners online komen heb ik je configuratie toch al eens doorgenomen.

 

Ik neem aan dat je de 4 geheugen modules in een Quad-Channel Mode hebt opgesteld.

 

Het hoge schijfgebruik (75%) van je SSD valt me op. Daarbij enkele vragen:

  1. Heb je er aan gedacht de locatie van je persoonlijke mappen naar een Traditionele HDD te verplaatsen?
  2. Heb je er aan gedacht, bij aanvang, je SSD goed in te stellen? Lees HIER eens.

Is de Samsung Rapid mode in- of uitgeschakeld? Is best niet  ingeschakeld.

Heb je aanpassingen in de BIOS uitgevoerd? Zo ja, welke?

Merk je geen driverproblemen op in apparaatbeheer?

Ik raad je een BIOS update aan. https://www.msi.com/Motherboard/support/X99S-SLI-PLUS.html#down-bios  Zet vooraf de BIOS in DEFAULT.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Speccy word niet vermeld in welke modus je geheugen werkt, nu kan dit een foutje van Speccy zijn maar je BIOS is idd één van een oudere generatie.

De verschillende BIOS'en die volgen op de jouwe vermelden telkens " Improved memory compatibility " en een BIOS update kan misschien wat voor je oplossen.

 

Ook al zijn je HD's wat ouder toch lijkt er op het eerste zicht niets mis mee te zijn.

Je hebt een 250GB SSD en Speccy geeft aan dat je deze volledig in gebruikt hebt en geen ruimte hebt voorzien voor overprovisioning? Klopt dit?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag allen,

 

Bedankt voor de antwoorden!

Ondertussen heb ik:

  • Nieuwste Java versie er op gezet
  • SSD zo goed mogelijk proberen te optimaliseren:
    • Zo veel mogelijk verplaatst van mijn SSD naar een HD
    • Virtueel geheugen uitgeschakeld
    • Indexering uitgeschakeld
  • Bios geüpdatet naar de laatste versie

En de antwoorden op de vragen:

Op 13-1-2017 om 12:00, droske zei:

Is de Samsung Rapid mode in- of uitgeschakeld? Is best niet  ingeschakeld.

 

Heb je aanpassingen in de BIOS uitgevoerd? Zo ja, welke?

 

Merk je geen driverproblemen op in apparaatbeheer?

Samsung rapid mode was uitgeschakeld. Ook had ik tot voor kort (met de bios update nu) geen aanpassingen aan het BIOS gedaan.

Verder merk ik niet echt problemen op in apparaatbeheer.

 

Op 14-1-2017 om 13:18, Dasle zei:

Je hebt een 250GB SSD en Speccy geeft aan dat je deze volledig in gebruikt hebt en geen ruimte hebt voorzien voor overprovisioning? Klopt dit?

Ik heb inderdaad geen ruimte gelaten voor overprovisioning.

Met de SSD nu wat leger te maken (zit ong. 50% vol nu) dacht ik dat dit wel zou lukken.

Helaas staan de bestanden blijkbaar redelijk verspreid op de schijf nu waardoor ik geen partitie kan maken die groot genoeg is.

En defragmenteren mocht niet met de SSD zei de verkoper (of is dit geen probleem?)

 

Ik ga de volgende dagen (en het komende weekend) veel testen en zien of het probleem volledig van de baan is.

Nogmaals bedankt al voor de antwoorden! Ik laat sowieso nog iets weten na de testen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Dimi252 zei:

Met de SSD nu wat leger te maken (zit ong. 50% vol nu) dacht ik dat dit wel zou lukken.

Helaas staan de bestanden blijkbaar redelijk verspreid op de schijf nu waardoor ik geen partitie kan maken die groot genoeg is.

 

Het is geen goed idee om die SSD te gaan partitioneren. Waarom zou je dat wel doen? Je hebt toch nog meerdere traditionele HDD's ter beschikking voor data opslag!

Die 50 % beschikbare ruimte die je nu hebt is welgekomen voor overprovisionering.

Maar misschien denkt Dasle hier anders over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een SSD defragmenteren is uit den boze en doet meer slecht dan goed bij een SSD dus zeker nooit doen.

Als je plaats genoeg hebt om een deel van je SSD te gebruiken voor overprovisioning kan je best Samsung Magician downloaden en installeren.

Na de installatie zou je volgende venster moeten zien, laat maar weten als je zover bent en voer voorlopig nog niets uit.

58813fdc9341c-Samsung_Magician.PNG

 

Maak dan een screenshot van jou venster en plaats dit in je volgende bericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.