Ga naar inhoud

computer crasht


Yoyo

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik weet niet of deze vraag in de juiste topic staat maar ik waag het erop.

Sinds deze morgend crasht mijn computer op onduidelijke ogenblikken.

Het gebeurt ook nog voor ik ingelogd ben in Windows.

De computer vraagt dan "Boot from AHCI CD-Rom" Operating system not found.

Kan iemand mij helpen? Is dit een Windows, hard disk, of virus probleem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Yoyo zei:

Boot from AHCI CD-Rom" Operating system not found

dit is een melding van de bios: kennelijk wordt de pc opgestart via de cd-speler.

dat moet je kunnen wijzigen in de bios (direct na opstarten op f2 of del tokkelen tot de bios verschijnt) via de bootopties.

maar de kans is aanwezig dat in de bios de opstartvolgorde goed staat, en dat zou betekenen dat de harde schijf niet wordt gevonden.

dat kan als de aansluiting niet meer lekker zit, maar het kan er ook op duiden dat de harde schijf aan het overlijden is, en dat is niet onwaarschijnlijk nu je pc op 'onduidelijke ogenblikken crasht'.

kortom: hang die hd eens in of aan  een andere pc en zorg dat je de data veiligstelt, waarna je hd gaat testen met bijv hdtune http://hdtune.com/download.html  (neem rustig de trialversie).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Dank voor reactie, al ben ik te veel leek in de materie om het allemaal te begrijpen en uit te voeren wat je voorstelt. Er is momenteel geen haast bij, want ik heb zopas een 'systeemherstel' gedaan tot voor de vorige windows update, en dit lijkt te helpen. Voorlopig houdt het stand. Ik hou jullie op de hoogte.

 

aangepast door Yoyo
Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, falstring zei:

 hdtune http://hdtune.com/download.html  (neem rustig de trialversie).

 

Ik heb dit gedownload, maar welk onderdeel moet ik daarvan laten runnen? De Health button? Error scan?  Disk monitor? En dan verder hoe de resultaten daarvan interpeteren?

Ik zie wel bijvoorbeeld dat bij onderdeel Health staat 'warning' achter Calibration Retry Count.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tof dat je probleem opgelost is. Ik zal dit topic sluiten. Indien het probleem terugkeert, vraag dan via een PB aan één van de moderatoren om dit onderwerp terug te openen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Gast sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.