Ga naar inhoud

Windows Creator update: info (ivm binnenhalen)


Passer

Aanbevolen berichten

De volgende grote update van windows 10 is gepland voor 11 april, binnenkort dus.

(de meesten zullen al wel de vraag bij hun updates gehad hebben van: wil je hem nu al binnenhalen? vermoed ik)

 

Wie niet kan wachten, kan hem hier al binnenhalen, maar bereid je voor op minstens anderhalf uur 'computerloosheid'  - want zo lang duurt het binnenhalen en installeren (en dan zit ik met een I5-processor en met een SSD)

 

enfin: wie een idee wil hebben:

 

0.00 begin download

0.15 einde controle download (hij wordt na downloaden gecontroleerd op fouten)

0.15 wordt bijgewerkt

1.02 bijwerken 100% voltooid (na een uur dus)

1.04 updates worden uitgevoerd

1.15 updates 75% uitgevoerd

(en toen moest ik weg en liet hem gewoon opstaan)

 

Computer nadien terug wakker gemaakt en hij ging toen nog enkele updates binnenhalen (maar dit ging snel)

 

Neem er dus maar een drankje en een boekje bij of ga wandelen of lopen...- want het zal iedereen van jullie al wel te wachten staan binnenkort :)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lang niet iedereen zal deze Creators Update spontaan aangeboden krijgen op 11 april. Het kan wel een paar maanden duren voordat de laatste Windows 10 computer deze update krijgt. Heb jij een wat oudere of zwakkere computer, dan zou ik je aanraden om deze update niet geforceerd binnen te halen, maar rustig af te wachten. De kans is groot dat deze Creators Update later nog wordt aangepast om ervoor te zorgen dat hij voor meer computers geschikt is.

 

Ik heb hier meer Windows 10 computers staan. Op de nieuwste (toch ook al weer 4 jaar oud) heb ik de Creators Update gisteren binnengehaald. Met de andere / zwakkere pc's wacht ik liever totdat de update automatisch wordt aangeboden. Voor mijn zwakste computer (een HP Mini netbook met een Intel Atom N455 processor) verwacht ik dat deze update zo'n 4 uur in beslag zal nemen.

 

Passer gaf aan dat het bij hem meer dan een uur en een kwartier duurde.

De download was bij hem in 15 minuten al klaar. Hoe lang dat duurt is afhankelijk van de snelheid van je internetverbinding. Ik heb niet zo'n snelle verbinding (max 14 Mbps) en bovendien zat ik met 3 computers tegelijk op internet. Daardoor duurde de download bij mij bijna 2 x zo lang, namelijk 27 minuten.

De controle van het gedownloade bestand was binnen 5 seconden gebeurd.

De installatie ging bij mij iets sneller dan bij Passer. De totale duur (download + controle + voorbereiden + uitvoeren) duurde bij mij 57 minuten. Bij mij was het toen echt klaar. Er waren daarna geen andere updates meer te downloaden.

 

Let op: na installatie van de Creators Update zijn sommige instellingen teruggezet naar de standaard instellingen van Windows 10.

  • Loop je privacyinstellingen dus na.
  • Loop je standaardapps na. Bij mij waren E-mail (Thunderbird) en Webbrowser (Firefox) gelijk gebleven, maar Muziekspeler, Fotoviewer en Videospeler waren gewijzigd naar de standaard Windows 10 apps. Bovendien had ik opeens een pictogram van de app Mail in mijn taakbalk staan. Die heb ik maar gauw weer losgemaakt van de taakbalk.
  • Wanneer je voorheen met de rechter muisknop klikte op de knop Start, zag je Configuratiescherm in de lijst staan. Die is eruit gehaald. Je kunt echter nog steeds zelf een snelkoppeling naar het Configuratiescherm op het bureaublad plaatsen als je dat zou willen.
  • Bovendien blijkt bij een rechtsklik op de knop Start de Opdrachtprompt vervangen te zijn door Windows PowerShell. Wie daar toch liever de Opdrachtprompt ziet, kan deze wijziging zelf weer ongedaan maken met behulp van deze handleiding: https://www.howtogeek.com/301885/how-to-put-the-command-prompt-back-on-the-windowsx-power-users-menu/
  • Bij mij was na de installatie van de Creators Update Systeemherstel uitgeschakeld. Je kunt dan dus geen herstelpunten meer maken. Ik heb zelf de mogelijkheid tot het maken van herstelpunten weer ingeschakeld voor de C: schijf. Daarvoor kun je gebruik maken van deze handleiding: https://www.windowscorner.nl/handleidingen/windows10/waarom-en-hoe-je-systeemherstel-in-windows-10-inschakelt.php

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Privacyinstelllingen waren identiek zoals voorheen (ik gebruikte wel spybot antibeacon) , behalve een van de consumer experience... - die moest ik volledig terug aanzetten. (weet al niet meer welke van de twee :( )

 

Voor pdf's te openen kwam ik steeds.... in Edge terecht. Openen met, en dan Acrobat aanklikken + het vinkje gaf geen verbetering, ik moest naar standaardapps gaan om het te wijzigen

 

en bij mij geen sprake van die Powershell:(klik>) Plaatje-1.jpg.a8efa8b51bf917c73450e3e53f4b3e22.jpg

 

systeemherstel ook bij mij uitgeschakeld

Link naar reactie
Delen op andere sites

PDF bestanden worden bij mij nog steeds keurig geopend door mijn favoriete PDF viewer: PDF-XChange Editor.

Het is me al eerder opgevallen dat een en dezelfde grote update (bijvoorbeeld de Jubileumupdate) op verschillende computers ook verschillende wijzigingen ten gevolge kan hebben. Bij de ene computer was systeemherstel daarna uitgeschakeld, op een andere weer niet. Microsoft blijft ons verrassen! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.