Ga naar inhoud

Optimaliseren intern geheugen


Houdini

Aanbevolen berichten

Dag allen,

Ik heb gezocht op dit onderwerp, maar de juiste info hierover niet kunnen vinden.

Mijn systeem draait op W7 en heeft 4 Gb intern geheugen, 64 bits.

Regelmatig is het systeem ergens druk mee en gaat alles zo traag als poppenstront.

Af en toe vult hij het intern geheugen tot ca 85%.

Momenteel is hij erg rustig en staat alleen maar aan: ca 2,28 Gb.

 

Ik lees verschillende geluiden over de indeling van je intern geheugen en dat W zich hierop aanpast met zijn taken.

Zelf heb ik het idee dat die indeling bij mij niet helemaal fris ingesteld staat.

Mijn vraag is daarom: HOE STEL IK MIJN INTERN GEHEUGEN ZO OPTIMAAL MOGELIJK IN??

 

Mijn specificaties op dit moment:

Fysiek geheugen

totaal            4007

in cache        1708

beschikbaar 1679

vrij                      23

 

Kernelgeheugen (MB)

in wisselbestand          323

niet in wisselbestand  123

 

 

Een beetje hulp stel ik erg op prijs!

Dank alvast.

 

Ed

Link naar reactie
Delen op andere sites

Download en installeer Speccy.

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren.

 

Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is.

 

Speccy.PNG

 

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is, selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.

Meer info over deze procedure lees je HIER.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het meest in het oog springende is dat Windows update flink in de weer is. Had je daar niets van gemerkt?

Volg Windows update eens op. Laat de pc lang genoeg aan staan opdat Windows update de tijd krijgt om de beschikbare updates te installeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen week heb ik Windows Update na lange tijd weer ingeschakeld om te zoeken naar updates en mij daarover alleen te informeren zonder verdere actie te ondernemen.

Eergisteren heb ik die functie weer uitgeschakeld omdat ik vermoedde dat hij wel eens de oorzaak zou kunnen zijn.

Een gevonden update heeft hij getracht te installeren, hetgeen mislukt is omdat enkele files ontbraken.

Zodoende staat hij nog steeds op Service pack 1.

Op moment van dit schrijven staat het processorgebruik op 2% en het fysiek geheugen op 1,79 Gb.

 

Droske, ik hheb wel eens gelezen dat je de toewijzing of indeling (of hoe heet dat) van het fysiek geheugen zelf kunt instellen.

Als je begrijpt wat ik bedoel, kun jij dan aangeven of die goed ingesteld staat, of dat die nog verder verbeterd worden?

 

Dank zover,

Ed

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Houdini zei:

Droske, ik hheb wel eens gelezen dat je de toewijzing of indeling (of hoe heet dat) van het fysiek geheugen zelf kunt instellen.

Dan bedoelt men daar het wisselbestand (pagefile) mee.

 

Hier wat leesvoer:

https://www.pcleek.com/tips/tips-voor-windows/857-wisselbestand-optimaliseren-met-windows

http://www.pctipvandedag.nl/windows-7/virtueel-geheugen-optimaal-inrichten

 

Ik stel je het volgende stappenplan voor:

  1. Schakel het wisselbestand van de C partitie uit.
  2. Defragmenteer de C partitie en herstart de computer.
  3. Stel nu een vast wisselbestand in van 1,5 maal je RAM geheugen. Dat is in uw geval ongeveer 6000 MB.
  4. Herstart de computer.

Betreft Windows update. Het is absoluut geen goed idee om Windows update uit te schakelen!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, nog iemand met eenzelfde probleem?

Droske, ik heb je instructies uitgevoerd.

Het valt mij op dat het fysiek geheugen vrijwel gelijk blijft aan de situatie ervoor, die was ca 1,67 Gb en is nu 1.91 Gb.

De processor houdt zich al die tijd koest, staat op een bescheidne 2%.

Wél valt op dat Firefox 2x sneller opstart.

(gek genoeg staat deze nog wel dubbel in de processenlijst van Taakbeheer, ALT-CTRL-DEL, zie ander topic)

Windows update hou ik vanaf nu ingeschakeld om te zoeken, maar laat mij alleen melden wanneer iets gevonden is.

 

Bedankt voor je meedenken en advies Droske, mochten zaken drastisch anders gaan aan deze kant, dan hoor je dat.

Groet,

Ed

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, Leono zei:

Als ik het wisselbestand uit zet komt er een -lijkt mij- serieuze waarschuwing. Ik zie ook staan dat het altijd minimaal 16 Mb moet zijn. (???).

Klopt. Maar het is de bedoeling dit slechts tijdelijk uit te schakelen tot na de defragmentatie.

Wanneer je het wisselbestand na de defragmentatie in een vast volume (min=max) instelt dat komt dat in één blok (ongefragmenteerd) te staan. En dat is het opzet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.