Ga naar inhoud

Printer in Virtual box


Theo2602

Aanbevolen berichten

Omdat ik nog met enkele Dosprogramma's werk, heb ik op mijn laptop in W10. Een virtualbox geinstalleerd met XP. Alles loopt perfect, enkel de printer lukt niet.

Ik zocht al langs Google maar ook daar kwam geen antwoord. Wie heeft dit zelf al gedaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt dus met Vbox een virtuele machine aangemaakt met XP.

Als je daarop een printer wil installeren heb je de drivers voor XP nodig.

Welke printer wil je installeren?

Kan je het merk, model en juiste type van de printer opgeven?

Controleer even of er voor jouw printer nog XP drivers zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een Epson Stylus S22. Ik heb daar de installatie CD nog van die voor XP was. Voor mijn W10 heb ik de driver wel moeten updaten. Wanneer ik de printer in XP (in VirtualBox) installeer doet hij normaal, tot 'verbinding maken' dat lukt dus niet.

In het Configuratie scherm van XP vind ik dus, uiteraard, geen printer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak dat de printer correct geinstalleerd is op de echte pc (host).

Sluit de printer aan op een USB poort van de host en in de virtuele machine (gast) moet je ook de USB activeren.

Start virtual box op en selecteer de XP machine maar niet opstarten.

Klik dan bovenaan op de knop instellingen.

Scroll even naar onder en klik dan op USB.

Zet een vinkje bij usb controller inschakelen en selecteer dan usb 2.0

Klik OK en start dan de virtuele machine met XP.

Probeer dan of het nu wel lukt om de printer te installeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op W10 (host) draait de printer perfect. Ik had inderdaad 2.0 niet ingeschakeld, en hoopte op resultaat. Spijtig genoeg lukt het niet. Op verbinding maken blijft hij plakken.

Hij vindt nochtans de USB poorten, want eender waar ik mijn muis insteek, blijft ze werken. En als ik in een USB insteek met bestanden, kan ik die USB als een gedeelde map maken.

Toch bedankt voor de hulp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorg dat de printer aan staat.

Ga opnieuw naar de usb instellingen van de virtuele XP machine zoals eerder aangegeven.

Klik aan de rechterkant op het usb-symbooltje met de groene plus.

Normaal krijg je nu een lijstje met de aangesloten usb-apparaten.

Klik dan op de printer en vervolgens op OK.

Start de XP op en kijk of je nu de printer kan installeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor alle zekerheid nog iets geprint in W10 voor ik Virtual Box opendeed. Dan gedaan wat u zegde: geen apparaten beschikbaar! Als ik in XP de driver handmatig wil instaleren, dan krijg ik ook geen USB poorten. Terwijl mijn muis in alle drie de USB poorten werkt, en ik een datastift in 'gedeelde mappen' kan installeren. En voor alle duidelijkheid, de printer werkt ook op mijn XP computer (oude die ik bijhoud om DOS te kunnen werken)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet ook niet waarom het bij jouw niet wil lukken.

Maar er is een alternatief.

Zorg voor een gedeelde map waarin je vanaf de XP ook kan schrijven.

Installeer dan DoPDF 8.8 .

Dit is een gratis virtuele printer waarmee je alles kan omzetten naar een pdf bestand.

Dat bestand sla je dan op in de gedeelde map en dan kan je het uitprinten in W10.

 

Je kan dan nog altijd verder zoeken naar een oplossing maar ondertussen kan je toch al printen vanuit de virtuele XP.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dus ook niet, en zoals u wel al zal vermoeden, heb ik ook op andere forums vragen gesteld en met Google alles opgezocht. Uw oplossing is niet mogelijk, want om vanuit DOS te kunnen printen, moet ik al een speciaal programma gebruiken (DOS PRINT) en dan wordt het wel heel ingewikkeld.

Ik heb al 'oplossingen' gezien, maar dan moet je in Virtual Box in vensters komen die ik helemaal niet vind. Bij mij staat daar drie mogelijkheden bestand, Machine en hulp. Maar ik heb al 'oplossingen' gezien waar in dat venster ook oa apparaten staat. Eigenlijk is het niet 100% belangrijk dat printen, maar ik kan niet verdragen dat ik de mogelijkheden, die er toch zijn, niet kan benutten.

 

Een ander vraag, is VB een mogelijke oorzaak dat de W10 trager opstart?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Theo2602 zei:

Ik dus ook niet, en zoals u wel al zal vermoeden, heb ik ook op andere forums vragen gesteld en met Google alles opgezocht. Uw oplossing is niet mogelijk, want om vanuit DOS te kunnen printen, moet ik al een speciaal programma gebruiken (DOS PRINT) en dan wordt het wel heel ingewikkeld.

Ik heb al 'oplossingen' gezien, maar dan moet je in Virtual Box in vensters komen die ik helemaal niet vind. Bij mij staat daar drie mogelijkheden bestand, Machine en hulp. Maar ik heb al 'oplossingen' gezien waar in dat venster ook oa apparaten staat. Eigenlijk is het niet 100% belangrijk dat printen, maar ik kan niet verdragen dat ik de mogelijkheden, die er toch zijn, niet kan benutten. En ik schrijf het fout , want het moet zijn: Eigenlijk is het NU niet 100% belangrijk dat printen, want als ik bestanden heb aangevuld in mijn W10 laptop met VB, kan ik die kopiëren en in mijn XP computer zetten. Van daaruit kan ik wel printen. MAAR die XP computer is héél oud en als hij het opgeeft zou het wel belangrijk zijn als ik uit mijn VB kan printen. En zelf ben ik te oud om nog een, ongelooflijk dure, nieuwe versie van Dbase te kopen. En ook mijn Basic programma's zouden dan opnieuw in Visual Basic moeten herschreven worden en daar heb ik ook geen zin meer in.

 

Een ander vraag, is VB een mogelijke oorzaak dat de W10 trager opstart?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.