Ga naar inhoud

SOMPRODUCT


PietKonings

Aanbevolen berichten

Dag,

Bij het gebruiken van de formule SOMPRODUCT loop ik tegen het volgende probleem aan.

Ik wil optellen hoeveel beurten iemand gebruikt per wedstrijd en dat lukt bij het optellen van een uitslag.

Wil ik meerdere uitslagen optellen dan krijg ik de foutmelding ; fout in waarde.

Verwijder ik de tekst in de rode omlijnde vakjes, dan telt Excel wel door. Met tekst in de vakjes dus niet.

Begrijp daar niets van, er staat immers meer tekst in de kolom.

Heeft er iemand een idee?

 

 

tekst.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden is dat je hele kolommen in je berekening betrekt, je moet die nader bepalen.

Waarom zou je trouwens je berekening over meer dan een miljoen rijen laten lopen, terwijl je maar enkele honderden rijen gebruikt?

Oplossing dus, bv:

=SOMPRODUCT((C$5:C$400=C6)*(F$5:F$400))+SOMPRODUCT((L$5:L$400=L6)*(O$5:O$400))

of (iets korter en efficiënter):

=SOM.ALS(C$5:C$400;C6;F$5:F$400)+SOM.ALS(L$5:L$400;L6;O$5:O$400)

Je kunt best een afzonderlijk lijstje maken met de namen van (mogelijke) spelers en daarnaast de formule gebruiken.

In de formule kun je dan - wat de namen betreft - altijd naar de cellen in dat lijstje verwijzen.

En je kunt die formule dan naar beneden kopiëren, mits je de lege rijen in je tabellen verwijdert.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reactie.

 

Ook bij het inkorten van de rijen vindt hetzelfde plaats. Ik had het zo laten staan, tegen het einde van de competitie heb ik ongeveer 10.000 rijen.

Typisch is nu ook dat bij het invullen van het woord 'speler' in de cel boven de namen de berekening blijft staan. Vul ik 'brt' in boven het aantal gemaakte

beurten dan valt de berekening weg en krijg ik de melding: 'Een waarde in de formule heeft een onjuist gegevenstype'.

 

Bij het gebruik van SOM.ALS werkt het goed. Ook bij meer dan een miljoen rijen !!

 

Wat veroorzaakt nu het probleem bij SOMPRODUCT?

 

aangepast door PietKonings
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het om 10.000 rijen gaat, dan moet je somproduct zeker niet gebruiken.

Het is afhankelijk van uw computer en de grootte van het geheugen daarin, maar somproduct vergt enorm veel daarvan en als het teveel wordt, dan gaat het mis. En natuurlijk niet C:C, L:L, en U:U gebruiken - zeker niet in combinatie met somproduct - dan loopt het gegarandeerd fout, zoals je hebt gemerkt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.