Ga naar inhoud

Kleur wijzigen tekst onder pictogram


Yoyo

Aanbevolen berichten

Interessante vraag. Met een programma als Iconoid kun je zowel de kleur van de tekst onder een pictogram als de kleur van de achtergrond van die tekst wijzigen, maar dat geldt dan wel meteen voor alle mappen en bestanden.

Iconoid: http://www.sillysot.com/

Let op: dat programma krijgt geen updates of fixes meer.

 

Ik ken zelf geen programma waarmee je voor een enkel pictogram de kleur van de tekst kunt wijzigen.

Gebruik jij misschien een foto als bureaubladachtergrond waardoor de tekst van dat ene pictogram nu niet goed te lezen is?

Een eenvoudige oplossing zou dan zijn om ofwel dat ene pictogram te verplaatsen naar een andere plek op je bureaublad, waarna de tekst wel goed te onderscheiden is van de achtergrond ofwel te kiezen voor een neutrale bureaubladachtergrond: geheel zwart of blauw bijvoorbeeld. Maar ja, dat is misschien te eenvoudig. De uitdaging is natuurlijk om een oplossing te vinden voor dat ene pictogram waardoor die toch op dezelfde plek kan blijven staan. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een enkele map is dat wel te doen. Ik zal je uitleggen hoe...

Op mijn bureaublad staat een map met de naam Fotobewerking. In die map zitten snelkoppelingen naar al mijn fotobewerkingsprogramma's.

Standaard is het pictogram gewoon een gele map:

 

5998214dbe057-Fotobewerking_standaard_pi

 

(Even niets aantrekken van die blauwe achtergrond, want dat is de lucht van de foto die ik als bureaubladachtergrond gebruik)

 

Zo'n gele map is een beetje saai. Ik wil dat pictogram van die map wijzigen in iets anders. Daarvoor klik ik met de rechter muisknop op die map en kies ik Eigenschappen.

In het venster 'Eigenschappen van Fotobewerking' klik ik dan op het tabblad Aanpassen.

Daarna klik ik op Ander pictogram. Ik kan dan een ander pictogram uitzoeken uit de standaard bibliotheek %SystemRoot%\System32\shell.dll, waarin tal van pictogrammen staan:

 

599822797512c-Pictogram_voor_de_map_Foto

 

Die afbeelding van een camera lijkt me wel wat. Past wel bij fotobewerking. Ik klik op het pictogram van de camera en daarna op OK.

In het venster 'Eigenschappen van Fotobewerking' dat nog open staat, klik ik eerst op Toepassen en dan op OK.

 

Maar hé, het pictogram van de map Fotobewerking is nog niet veranderd op het bureaublad?!

Geen nood, klik even op functietoets F5 om het beeld te vernieuwen/verversen, en daar is die dan:

 

5998237b7f578-Fotobewerking_aangepast_pi

 

Zie jij helemaal geen leuk of passend pictogram in de standaard bibliotheek met pictogrammen, dan kun je in dat venster op Bladeren klikken en navigeren naar een map waar jij zelf pictogrammen hebt opgeslagen. Dat zijn bestanden met de extensie ico en ze moeten een bepaald formaat hebben, bijvoorbeeld 64 x 64 pixels.

Het is ook mogelijk om zelf pictogrammen te maken van foto's. Daar bestaan diverse programma's voor, maar dat is weer een ander verhaal. Als dat wilt, dan moet je je daarin gaan verdiepen.

 

-------------------------

Het logo van een enkel bestand is niet zo makkelijk te wijzigen. Het hangt ervan af om wat voor bestand het gaat. Als het een afbeelding is, dan zul je meestal een miniatuur van die afbeelding zien. Maar dan moet jouw als standaard ingestelde fotoviewer die afbeelding wel kunnen openen. Bij mij is Windows Photo Viewer mijn standaard fotoviewer. Die heeft geen moeite met png, bmp of jpg bestanden. Daarvan zal hij een miniatuur laten zien. Met pdd of psd bestanden kan Windows Photo Viewer echter niet overweg. Daarom zie ik van die bestanden het pictogram van Adobe Photoshop Elements. Dat programma is namelijk geassocieerd met pdd en psd bestanden op mijn computer:

 

5998265507630-Knipsel.JPG

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-8-2017 om 13:54, porrelaar zei:

 

Daarvoor klik ik met de rechter muisknop op die map en kies ik Eigenschappen.

In het venster 'Eigenschappen van Fotobewerking'

 

 

Harelijk dank voor de duidelijk uitleg, maar ik vind nergens een venster 'Eigenschappen van Fotobewerking' ... Bij Eigenschapppen staat AlgemeenDelenBeveiliging, en Vorige Versies. Nergens vind ik er 'Eigenschappen van Fotobewerking'. 

 

 

Op 19-8-2017 om 13:54, porrelaar zei:

-------------------------

Het logo van een enkel bestand is niet zo makkelijk te wijzigen.

 

 

Wat bedoel je met 'niet zo makkelijk'? Is het doenbaar of niet?

 

Op 19-8-2017 om 13:54, porrelaar zei:

Het hangt ervan af om wat voor bestand het gaat. Als het een afbeelding is, dan zul je meestal een miniatuur van die afbeelding zien. Maar dan moet jouw als standaard ingestelde fotoviewer die afbeelding wel kunnen openen. Bij mij is Windows Photo Viewer mijn standaard fotoviewer. Die heeft geen moeite met png, bmp of jpg bestanden. Daarvan zal hij een miniatuur laten zien. Met pdd of psd bestanden kan Windows Photo Viewer echter niet overweg. Daarom zie ik van die bestanden het pictogram van Adobe Photoshop Elements. Dat programma is namelijk geassocieerd met pdd en psd bestanden op mijn computer:

 

5998265507630-Knipsel.JPG

 

 

Stel nu dat ik zo'n automatische jpg weergave wil vervangen/forceren door een andere JPG afbeelding naar mijun keuze. Lukt dat?

(Ik kan overweg met Photoshop, dus pixels en formaten kan ik aanpassen.)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Yoyo zei:

Hartelijk dank voor de duidelijk uitleg, maar ik vind nergens een venster 'Eigenschappen van Fotobewerking'

 

Dat lijkt me logisch, want jij hebt vast geen map met de naam 'Fotobewerking'.

Wat is de naam van de map waarop jij met de rechter muisknop hebt geklikt?

En was het wel een map waarop jij rechtsklikte, of was het een los bestand?

De methode die ik beschreef is alleen bruikbaar om een map een ander pictogram te geven. Hij is niet bruikbaar voor een los bestand.

 

34 minuten geleden, Yoyo zei:

Stel nu dat ik zo'n automatische jpg weergave wil vervangen/forceren door een andere JPG afbeelding naar mijn keuze. Lukt dat?

Nu lijk je het over de miniatuur te hebben van een jpg bestand. Maar wat wil je nu precies? Wil jij in de Verkenner bij een foto van een boom de miniatuur zien van een auto? Daar ken ik geen manier voor. Soms gebeurt dat wel eens per ongeluk; dan dubbelklik je op een miniatuur van een boom en als de foto dan geopend wordt in je fotoviewer, dan zie je een compleet andere afbeelding. Als dat gebeurt, dan is je verkenner van slag. Dan is de verkeerde miniatuur (= thumbnail) gekoppeld aan een afbeelding. Dat wil je dus echt niet!

 

In mijn vorige post legde ik uit dat op mijn pc bij een pdd bestand het pictogram van Photoshop Elements wordt weergegeven, omdat op die pc het programma Photoshop Elements gekoppeld is aan pdd bestanden.

Op een andere pc heb ik datzelfde bestand met de naam ijsvogel.pdd staan, maar daar ziet het er anders uit in de verkenner:

 

599adbfd08e77-picto_ijsvogel_adobe_photo

 

Het pictogram wat je hierboven ziet, is van het programma Adobe PhotoDeluxe, dat op die pc gekoppeld is aan pdd bestanden. Aan het pictogram kan ik dus zien welk programma op die pc gekoppeld is aan bestanden van dat type.

 

Misschien is het handig om eerst uit te leggen waarom jij dingen wilt veranderen, zoals de kleur van de tekst onder het pictogram van een map of bestand. Heb jij problemen met je ogen? Is het contrast tussen de verschillende kleuren niet hoog genoeg voor jou? Dan zijn er misschien andere manieren om je daarbij te helpen.

Op dit moment heb ik namelijk geen idee wat jij wilt bereiken en vooral waarom.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-8-2017 om 15:46, porrelaar zei:

 

Dat lijkt me logisch, want jij hebt vast geen map met de naam 'Fotobewerking'.

 

Correct. Ik dacht dat 'Fotobewerking' verwees naar de bewerking van de logo. Mea culpa.

Ik herneem nu even uw vorige commentaar:

 

Op 19-8-2017 om 13:54, porrelaar zei:

Zo'n gele map is een beetje saai. Ik wil dat pictogram van die map wijzigen in iets anders. Daarvoor klik ik met de rechter muisknop op die map en kies ik Eigenschappen.

In het venster 'Eigenschappen van Fotobewerking' klik ik dan op het tabblad Aanpassen.

 

Stel ik heb een map genaamd abc. Als ik rechtsklik op die map en 'Eigenschappen' kies, dan verschijjnt er GEEN optie 'Aanpassen'. Ik krijg enkel tabbladen AlgemeenDelenBeveiliging, en Vorige Versies:

 

abc-.JPG.8f7166ce3052755bcc45fc772d6e6ad3.JPG

 

Tot zover wat betreft MAPPEN.

 

Nu over LOSSE BESTANDEN:

Op 21-8-2017 om 15:46, porrelaar zei:

 

 

Nu lijk je het over de miniatuur te hebben van een jpg bestand. Maar wat wil je nu precies? Wil jij in de Verkenner bij een foto van een boom de miniatuur zien van een auto?

 

Wel ja, eigenlijk wel. Ik dacht dat als ik de kleur van de tekst niet kan aanpassen, dan lukt het misschien door de afbeelding te vervangen...

 

Op 21-8-2017 om 15:46, porrelaar zei:

 

Misschien is het handig om eerst uit te leggen waarom jij dingen wilt veranderen

...

Op dit moment heb ik namelijk geen idee wat jij wilt bereiken en vooral waarom.

 

Het waarom zou ons te ver leiden. Maar ik wil eigenhandig voor een afzonderlijk bestand de kleur van de tekst, of het icoon, of de kleur van achtergond van icoon, of de thumnail afbeelding wijzigen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je afbeelding van 'Eigenschappen van abc'. Jij had zelf die map aangemaakt in Documents. Jij mist dan het tabblad Aanpassen.

 

Ik heb zojuist ook even een map met de naam ABC aangemaakt in de map Documenten. Wanneer ik daarop rechtsklik en dan Eigenschappen kies zie ik dit:

 

599d4fe59a32e-Eigenschappen_van_ABC.png

 

Het is mij een raadsel waarom jij het tabblad Aanpassen niet hebt. Heel even dacht ik dat het kwam doordat ik Windows 10 gebruik en jij Windows 7, maar dat kan de verklaring niet zijn. Ik heb nu geen Windows 7 pc meer tot mijn beschikking, maar volgens mij was het in Windows 7 en Windows Vista en XP hetzelfde. Ook toen al heb ik wel eens het pictogram van een map gewijzigd.

Hopelijk heeft een van de andere lezers van dit topic er een verklaring voor.

58 minuten geleden, Yoyo zei:

Maar ik wil eigenhandig voor een afzonderlijk bestand de kleur van de tekst, of het icoon, of de kleur van achtergond van icoon, of de thumnail afbeelding wijzigen. 

Ook hiervoor moeten we de hoop vestigen op reacties van andere leden van dit forum, want ik weet hier geen oplossing of methode voor.

 

Het spijt me dat ik je niet van dienst heb kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.