Ga naar inhoud

sorteren op van datums


alfabet1954

Aanbevolen berichten

hoe kan ik velden met datums chronologisch rangschikken ?

Ik heb bij "celeigenschappen" de kolom als "datum" aangeduid, maar ... soms geeft hij een dagaanduiding als vb. 1/04/2016, soms als 01/04/2016.  Bij het rangschikken worden de rijen gerangschikt van 01 tot 31.

Vervolgens heb ik een bijkomende kolom gecreëerd waarbij de datum  wordt omgezet naar de notatie YYYY/MM/YY.  De rangschikking op deze kolom gaat perfect, doch voor sommige datums geeft dit problemen "omdat deze als tekst zijn opgeslagen".  Deze melding verschijnt bij het sorteren.  Hoe het komt is mij een vraagteken.  Dus deze methode geeft ook problemen.  In bijlage een voorbeeld van dit probleem. 

Dus de vraag is : hoe kan ik in een rekenblad waarbij er een kolom gedefineerd is als "datum", alle kolommen chronologisch rangschikken ?

VRAAG EXCEL DATUM.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, plongske zei:

Sommige datums heb je als tekst ingevoerd. dit zie je aan de uitlijning.(links uitgelijnd is ingevoerd als tekst)

Het is ook zo dat voor datums voor 1900 automatisch als tekst worden opgeslagen.

Met een paar hulpkolommen lukt het wel

Kopie van VRAAG EXCEL DATUM.xlsx

een dikke merci ! ik ga aan de slag met je formules!

Link naar reactie
Delen op andere sites

beste Plongske,

 

bedankt voor uw oplossing.  Ondertussen heb ik ook een oplossing gevonden (die ietwat eenvoudiger is en lukt, maar vraag mij niet waarom).  Door namelijk een ' teken voor de "lastige" datums te plaatsen, wordt de formule die ik heb ingeschreven in kolom B, correct uitgevoerd.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uw formule werk correct als de dagen en maanden steeds uit 2 cijfers bestaan dus met eventueel een voorloop 0

met deze heb je er geen omzien naar

=(RECHTS(A2;4)&"/"&DEEL(A2;VIND.SPEC("/";A2;1)+1;2)&"/"&LINKS(A2;VIND.SPEC("/";A2;1)-1))

Uiteraard moeten de datums als tekst worden ingevoerd dus met een ' vooraf

aangepast door plongske
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.