Ga naar inhoud

Nieuw moederbord kopen waar op te letten?


Smedtje

Aanbevolen berichten

Aangezien mijn pc bijna volledig is omgebouwd maar enkel mijn moederbord nog verouderd is, overweeg ik om een nieuw moederbord te kopen.

Nu sinds dit mijn 1ste ombouw pc is, waar moet ik op letten bij aanschaf van een moederbord? En raak ik gegevens kwijt ofzo zoals mijn windows 10 enz?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een nieuw moederbord betekent meestal dat je Windows opnieuw moet installeren. Je moet dus van tevoren al je persoonlijke data veilig stellen op een externe harde schijf. Denk ook aan installatiebestanden (plus bijbehorende licentiesleutels) van programma's, want je zult na installatie van Windows 10 ook al je programma's opnieuw moeten installeren.

 

Geldt je licentie voor Windows 10 nog, wanneer je een nieuw moederbord gaat monteren? Alleen wanneer je oude moederbord kapot was gegaan. En dan is er nog een extra voorwaarde: je gebruikersaccount moet per se gekoppeld zijn aan een Microsoft account. Heb je nu enkel een lokaal account, dan zul je dat voordat je het moederbord gaat vervangen, moeten koppelen aan een Microsoft account.

Lees a.u.b. de volgende artikelen door:

1. https://www.security.nl/posting/475536/Microsoft-account+nodig+voor+hardware-aanpassing+Windows+10

2. https://www.schoonepc.nl/windows10/microsoft_account.html

Bij link 2 gaat het om dit stukje:

 

Quote

 

Lokaal gebruikersaccount achteraf koppelen aan een Microsoft-account

Had je in eerste instantie gekozen voor een lokaal gebruikersaccount en wil je deze bij nader inzien toch (al dan niet tijdelijk) koppelen aan een Microsoft-account? Geen probleem, dat kan eenvoudig worden geregeld via Instellingen, onderdeel Accounts, link Automatisch aanmelden bij al uw Microsoft-apps.

 

Dan nog iets waar je op moet letten: je hebt nu tal van onderdelen vervangen behalve je moederbord. Zo las ik dat je onlangs nieuwe DDR3 RAM had gekocht. Maar nieuwe moederborden hebben doorgaans alleen sleuven voor DDR4 RAM. Dat zou betekenen dat je ook weer nieuw werkgeheugen moet kopen.

Een moederbord heeft een socket waar slechts een beperkt aantal (type) processors in past.

Nieuwere moederborden hebben een ander socket waar alleen nieuwere processors in passen. Dat zou kunnen betekenen dat je ook een nieuwe processor moet kopen.

 

Eigenlijk komt het er volgens mij op neer dat je bij het bouwen van een computer begint met het moederbord. Het moederbord bepaalt namelijk welke soort en hoeveel RAM er geplaatst kan worden. Het moederbord bepaalt ook wat voor processors er op passen.

 

De vraag is nu eigenlijk: wat denk je te winnen met een nieuw moederbord? Waarbij ervaar jij nu problemen?

 

 

 

Ik was iets te laat om in mijn vorige post deze link erbij te zetten: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/20530/windows-10-reactivating-after-hardware-change

Daarin wordt uitgelegd wat je moet doen om Windows 10 opnieuw te activeren na een hardwarewijziging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.