Ga naar inhoud

standaard programma


savanne

Aanbevolen berichten

Ik kreeg per mail een jpg toegestuurd. Dat opende altijd standaard in foto viewer of iets dergelijks. Nu niet en kwam er adobe op - wat ik per ongeluk heb ingesteld als standaard om te openen.

Nu opent het bestand totaal niet in Adobe en als ik het opsla vanuit mail kan dit enkel in Adobe-vorm. Hoe kan ik dit wijzigen? Ik vind mijn eg ook niet in "standaardprogramma's" (ik veronderstel dat het daar ergens moet, maar vind het enorm onoverzichtelijk).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga naar configuratiescherm / standaardsprogramma's

Klik op bestandstype of proctocol aan een programma koppelen.

Klik onderaan op Standaard-apps per bestandtype kiezen. (Alleen voor Windows 10)

Zoek daar jpg en klik daarop uw bestand en dan kan je kiezen welke programma je wilt kiezen uit de standaard of store.

 

Voor Windows 7 of 8 kan je waarschijnlijk op andere programma kiezen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, stegisoft zei:

Voor Windows 7 of 8 kan je waarschijnlijk op andere programma kiezen.

In verkenner rèchts klikken op zo'n jpg-bestand > kiezen voor 'Openen als'

dan krijg je een aantal standaardprogramma's te zien waarvan je er een kan aanklikken.

Kies dan het programma waarmee je voortaan jpg's wil openen en vink onderaan aan ( iets in de zin van: ) dit soort bestanden steeds met dit programma openen.

 

Krijg jij je programma in de lijst niet te zien? Klik dan op 'meer apps' (eerst naar beneden scrolllen) en desnoods (weer naar beneden scrollen) op (iets als: ) een andere app op deze computer zoeken.

in dat laatste geval: ga in verkenner op zoek naar het programma waarmee jij het jpg-bestand wil openen en klik daar in verkenner op de exe van dat programma.

 

succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

In verkenner rèchts klikken op zo'n jpg-bestand > kiezen voor 'Openen als' 

Dat is niet hetzelfde want dat kan ook bij Windows 10

Als je dat doet wil dat niet zeggen dat openen als de vaste programma is om jpg te bekijken.

Vast dient via Ga naar configuratiescherm / standaardsprogramma's  te gebeuren.

 

Stel dat je jar met photoshop met de rechtermuisknop instelt dan zal je de volgende keer geen java krijgen maar alleen tekenprogramma als voorbeeld.

 

Standaard wil zeggen dat je erop klik en dan gaat enkel die programma opstarten.

 

 

 

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mis ik iets? Het was toch de bedoeling van een bepaalde extensie aan een bepaald programma te koppelen zodat - bij het dubbellklikken op zo'n bestand (met die bepaalde extensie) dat bestand in dat bepaald programma geopend werd?

(voorbeeld: ik verbind jpg aan een viewer zodat bij het dubbelklikken erop elke jpg in de viewer opent ?)

Of mis ik idd iets?

 

maar - 'k heb de openingspost nog eens gelezen - het is me niet duidelijk wat Savanne eigenlijk wil:

16 uren geleden, savanne zei:

Ik kreeg per mail een jpg toegestuurd. Dat opende altijd standaard in foto viewer of iets dergelijks

dus: vroeger opende het in viewer. (en daaruit leidt ik af: nu niet meer, maar 'k zou het opnieuw zo willen)

 

16 uren geleden, savanne zei:

Nu niet en kwam er adobe op - wat ik per ongeluk heb ingesteld als standaard om te openen

dus nu opent bij jpg geen viewer meer, maar wel adobe (photoshop vermoed ik?)

 

16 uren geleden, savanne zei:

Nu opent het bestand totaal niet in Adobe

Euh.. wat is het nu: het vorige: adobe komt erop - of dit: het bestand opent nièt in adobe ? ?

Die twee zinnen lijken me in tegenspraak:  adobe kwam erop   < > nu opent het niet in Adobe (en dus kan deze mus niet goed meer volgen.

 

16 uren geleden, savanne zei:

als ik het opsla vanuit mail kan dit enkel in Adobe-vorm

Savanne: wat bedoel je hiermee?  (dat je het - nà het opslaan - telkens terug in Adobe ziet als je het wil openen?

 

16 uren geleden, savanne zei:

Hoe kan ik dit wijzigen? Ik vind mijn eg ook niet in "standaardprogramma's"

En dan denk ik weer: hij wil het openen van een jpg-bestand niet meer in adobe maar bv in een viewer (zoals vroeger)

 

Enne, Savanne (als je er nog bent :) ): wat is 'mijn eg' ? (typfoutje vermoed ik, maar 'k zou niet weten wat je bedoelt...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Passer zei:

In verkenner rèchts klikken op zo'n jpg-bestand > kiezen voor 'Openen als'

dan krijg je een aantal standaardprogramma's te zien waarvan je er een kan aanklikken.

Kies dan het programma waarmee je voortaan jpg's wil openen en vink onderaan aan ( iets in de zin van: ) dit soort bestanden steeds met dit programma openen.

Dat zit dicht in de buurt.

 

Onder Windows 10 gaat dat zo:

  • Klik met de rechter muisknop op een jpg bestand.
  • Ga via Openen met naar Kies een andere app
  • Selecteer (1x klikken) het programma dat je voorkeur wegdraagt.
  • Plaats een vinkje bij Altijd deze app gebruiken voor het openen van .jpg-bestanden en klik op OK.

In de toekomst zullen alle jpg bestanden met het geselecteerde programma geopend worden.

 

Wens je ook nog afbeeldingen met een andere extensie aan dat voorkeursprogramma te koppelen dan kun je dat op dezelfde manier als hierboven doen.

 

Een alternatief onder Win10 is het volgende:

  • Ga via START naar Instellingen (tandwiel icoontje).
  • Klik op Apps en vervolgens op Standaard apps.
  • Scrol een beetje naar beneden en klik op de blauwe link Standaard Apps per bestandstype kiezen.

Nota:

  • De linker kolom toont in alfabetische volgorde de bestandstypes (extensies). In de rechter kolom staan de overeenstemmende Apps (programma's).
  • Extensies waar nog geen App aan gekoppeld is herken je aan het + (plus) symbool en de uitnodigende tekst Kies een standaard App. Als je daar op klikt krijg je het voorstel om via de Store op zoek te gaan naar een geschikte App, dit omdat er op je pc nog geen geschikte App geïnstalleerd is.
  • Scrol naar het bestandstype jpg en klik in de rechter kolom op de app die tot nu toe gekoppeld is. Er word een keuze venster geopend.
  • Klik in het geopende keuze venster op de app van je voorkeur.
  • Sluit de het venster Instellingen.

Voila, het jpg bestandstype is nu aan je voorkeursprogramma gekoppeld.

 

U begrijpt dat deze werkwijze voor alle bestandstypes van toepassing is..

 

 

 

 

 

 

aangepast door droske
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.