Ga naar inhoud

C-schijf elke dag minstens 1 Gb bij, ook als de Pc niet gebruikt wordt. Dit sinds enkele weken.


HP2159v

Aanbevolen berichten

In Windows XP heb ik ooit hetzelfde probleem gehad, nl. dat onze C-schijf plots elke dag enkele GB meer had. Toen hebben we de pc meerdere keren weg moeten doen tot toen iemand de eigenlijk simpele oorzaak

vond, er stond iets veel te hoog ingesteld ivm met opslag op die C-schijf.

Spijtig genoeg weet ik niet meer wat dat was. Ik zoek en zoek. Er kruipt zoveel tijd in en het is ontmoedigend. Elke dag schrijfopruiming, tijdelijke bestanden ook dagelijks verwijderen, CCleaner laten lopen, formatteren en ik heb al zoveel van deze pc verwijderd dat ik alleen nog het hoognodige overhoudt. Ook elke dag een propere opstart voor alle gebruikers op deze pc. Dat zijn er vier. Het is een druppel in de oceaan wat ik kan verwijderen. 1 GB is nog immens veel. Dat haal ik nooit. Ik zie wel dat er elke dag 500 MG van de C-schijf is door alles wat ik uitprobeer. Maakt weinig uit als er even later weer anderhalve GB bijstaat.

 

Deze desktop is nog vrij recent. Ik heb een handicap aan mijn vingers opgelopen. Ik kan echt niet zonder een desktop. Alle administratie doe ik erop en nog veel meer. Een laptop, smartphone en dergelijke zijn voor mij onmogelijk om nog op te werken. Heel even kan ik dat. Maar dan moet ik stoppen omwille van de pijn. Ook zo een pennetje kan ik maar enkele minuten vasthouden. Schrijven gaat ook maar even meer. Typen gaat dan wel zeer goed al is het niet met alle vingers.

 

Daarom doe ik deze desktop niet graag weg voor herstelling. Hulp op afstand zou een zegen zijn.

 

Ik heb zelf 2 opleidingen als programmeur gevolgd, noodgedwongen, en ik ben er bijna 100 procent van overtuigd dat de oorzaak weer in iets ligt dat verkeerd afgesteld staat. Als iemand mij een goede hint kan geven, kan ik het misschien zelf vinden.

 

Alvast dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

HP2951v,

 

welkom op PCH

 

22 minuten geleden, HP2159v zei:

er stond iets veel te hoog ingesteld ivm met opslag op die C-schijf

Is het niet de grootte van je voorziene plaats om herstelpunten te maken?

 

Na je

23 minuten geleden, HP2159v zei:

2 opleidingen als programmeur gevolgd

zal je er echter al wel naar gekeken hebben?

 

24 minuten geleden, HP2159v zei:

Een laptop, smartphone en dergelijke zijn voor mij onmogelijk om nog op te werken

Ook niet leuk om mee te leren leven vermoed ik... Dat je nog kan typen is gelukkig nog voor handen voor je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties. Ga meteen eens de plaats om herstelpunten te maken checken.  En jawel, ik kijk nog vaak naar mijn cursussen programmeren. Maar programmeren is een werk in progress. Er komt zoveel bij als je er een tijdje uit bent, in mijn geval door mijn kleinkinderen en oude moeder.

Ik waardeer jullie reacties alle drie, heel lief!! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou ik zeggen: ga eens op zoek naar wàt zoveel plaats inneemt op je systeem.

Gebruik daar een van deze progjes voor (die het je visueel tonen):

 

    http://www.getfoldersize.com/en_download_getfoldersize.php (lijkt me goed, freeware, er is een Nederlandse vertaling van )
    Treesize: http://www.snapfiles.com/get/treesize.html (freeware)
    Spacesniffer (gratis) - mooi visueel beeld  (even googelen ervoor)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt alweer, beste Passer. Ik waardeer dat meer dan je beseft, jouw hulp. Even een pauze ingelast omdat ik "opeens" 8 GB minder op mijn C-schijf had.

Geen idee hoe dat kon, maar ik probeer alles uit wat ik ken. Ze loopt helaas weeral veel te vlug vol, over enkele dagen is die 8 GB weer gecompenseerd. Dus ga ik voort met de suggesties die

je mij hier gaf. Treesize heb ik al een tijd geleden geïnstalleerd. Dan zie ik inderdaad wat veel plaats inneemt. Maar niet direct wat ik zou mogen verwijderen. Via Ccleaner kan ik ook veel zien. Zoals dubbele bestanden. En programma's die ik niet nodig heb. Al veel verwijderd daar. Maar ook dat is maar een storm in een glas water.

 

Ik zal de komende dagen Spacesniffer eens proberen en getfoldersize. php downloaden. Het is ontmoedigend maar als vroeg of laat blijkt wat er fout is, kan ik ook andere mensen verder helpen met soortgelijke problemen. Zoals jij mij nu helpt. Daar denk ik altijd aan als het mij meer dan tegensteekt. :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe groot is je schijf trouwens?

 

12 minuten geleden, HP2159v zei:

Via Ccleaner kan ik ook veel zien. Zoals dubbele bestanden

Opletten met het verwijderen van dubbele bestanden - zolang het je eigen bestanden zijn: geen probleem, maar met bestanden van het systeem / van programma's moet je uitkijken. (Trouwens: meestal win je daar niet zoveel mee)

 

13 minuten geleden, HP2159v zei:

Maar niet direct wat ik zou mogen verwijderen.

eventueel een screenshotje plaatsen, dan kunnen we meekijken

 

Wat je ook nog kan doen: in verkenner op je schijf gaan staan, klikken (rechts boven) in het zoekvak en dan krijg je bovenaan zo'n balk:

 

Plaatje.jpg.8292097f3338739939ad6db8455424da.jpg

 

Bij Zoeken (links boven) kan je kiezen voor Gewijzigd op - je geeft daar vb de laatste 2,3 dagen op en dan krijg je een heel lijstje.

(best Verborgen èn Systeembestanden tonen aangeven - maar dan wel héél voorzichtig zijn en zeker voorlopig niets deleten!)

 

Je kan dat lijstje dan laten sorteren volgens grootte bestand en dan zie je ook weer heel wat: welke de grote bestanden zijn die bijgekomen zijn.

(en dan eventueel ook weer een screenshotje plaatsen, kunnen wij meedenken)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees ook even dit: https://www.pc-helpforum.be/topic/68582-verdwijnende-plaatsruimte/

 

https://www.pc-helpforum.be/topic/59656-schijf-raakt-snel-vol-met-window-10/?tab=comments#comment-470162

 

https://www.pc-helpforum.be/topic/57900-c-schijf-loopt-snel-vol/?page=2

   (het kan dus ook een gevolg zijn van malware of zo - ben je (goed) beveiligd wat betreft Antivirus en anti-malware?

 

Je vindt er misschien ook ideeën in?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.