Ga naar inhoud

Niets op het beeldscherm bij opstarten


yopato

Aanbevolen berichten

Inderdaad, bijna zeker is de voeding stuk.

In hoeverre het voor de handliggend is om deze te vervangen hangt vooral af van het model van uw Optiplex 740.

Zie onderstaande afbeelding:

image.png.e06f59ce1052f373a4cc365d81f60538.png

 

Om welke van deze twee gaat het?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 23
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

5 minuten geleden, yopato zei:

het gaat om het linker model.

Dan is de voeding vervangbaar door een standaard model. Dat is niet zo bij het rechter model. deze hebben een specifieke Dell voeding.

 

6 minuten geleden, yopato zei:

Nog even een vraag: zou de oorzaak van het probleem een andere dan de voeding kunnen zijn, namelijk een kapotte videokaart?

Van hieruit kunnen we inderdaad niet met 100% zekerheid zeggen dat de voeding de oorzaak is, hoewel de kans het grootst is dat daar het probleem zit.

Doe eens de kast open, start de computer op en controleer eens of de harde schijf draait. Dat kun je horen en voelen (lichte trillingen). Draaien de fans van de videokaart en de CPU?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In lijn met het advies van droske maar niet van falstring heb ik toch de kast geopend.

 

Zou het kunnen dat de videokaart geïntegreerd is in het moederbord?
Op het moederbord zit namelijk een zwart onderdeel waar "nvidia" op staat, zie de bijgaande foto.
Als mijn vermoeden juist is, denk ik dat er geen aparte fan is voor een videokaart, klopt dat?

 

Ik vermoed dat de harde schijf zich links onder op de foto bevindt, achter 1 van 2 blauwe rechthoeken.
Ik voel daar geen trillingen en ik hoor ook niet de gebruikelijke geluiden bij opstarten, dus het lijkt erop dat de harde schijf niet draait.

 

Als ik de knop van de verdeeldoos aanzet (waardoor de 220 V spanning voor de PC en voor het beeldscherm aangaat, staat 's nachts en tijdens mijn afwezigheid altijd uit) zie en hoor ik de ventilator heel even draaien.
Ook gaat er een lampje op het moederbord branden, op de foto rechts onder.
Als ik vervolgens de PC aanzet gaat de ventilator draaien en blijft het lampje branden.

 

Nu ik opnieuw de inhoud van de kast bestudeer realiseer ik me dat er 1 kaart in zit (er is zo te zien ruimte voor 3) en de kabel van het beeldscherm gaat naar die kaart.
Dus dat is misschien de videokaart?
Ik zie geen aparte fan voor die kaart.

Welnu, ben benieuwd naar jullie reactie, dank alvast.

 

Helaas lukt het niet de foto met behulp van "kies bestanden" toe te voegen (een jpg-bestand van eerst ruim 2 MB, daarna verkleind naar 739 kB en opnieuw geprobeerd).

De foutmelding is steeds "er was een probleem bij het uploaden van het bestand".

Hoe zou ik de foto alsnog kunnen doorgeven?

 

Kast.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uw videokaart is van het "Silent" type. Dat wil zeggen dat deze niet met een ventilator gekoeld wordt.

5b635b0f0010d_DellOptima740desktoppc.thumb.jpg.63ab4406bd976d2d73f3114a8d22ebfd.jpg

 

Nogmaals, draait de harde schijf?

De vier-aderige kabel (zwart-Rood-Rood-geel) is de stroomkabel voor de harde schijf. Koppel deze eens los en start dan de computer op. Plug de stroomkabel van de harde schijf nu in. Hoe je ze nu draaien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt droske voor de uitleg met de 8 cijfers!

 

Er is geen vier-aderige kabel (zwart-Rood-Rood-geel) naar de harde schijf, wél:
- een platte twee-aderige kabel (blauw blauw) vanaf het moederbord dicht bij de voeding (op de foto zie je hem lopen tussen de cijfers 6 en 8) en
- een vier-aderige kabel (blauw-zwart-rood-wit) vanaf het moederbord dicht bij de harde schijf (je ziet hem niet op de foto).

Welke is volgens jou de stroomkabel voor de harde schijf?

 

Maar ik ben er bijna zeker van dat de harde schijf niet draait.
Als die inderdaad niet draait, wat kunnen we dan concluderen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.