Ga naar inhoud

Windows 10 downloaden


Jive1

Aanbevolen berichten

Hey!

Mijn  broer is gehuisvest in een instelling van gehandicapten, is financieel eigenlijk niet instaat om zich veel aan te schaffen.

Hij heeft onlangs een PC laptop gekregen van een vriend, en d'r staat Vista op. De pc zelf is waarschijnlijk geschikt om naar Windows 10 te upgraden, dat onderzoek ik wel even.

Stel dat die laptop nog geschikt is voor Windows 10, Zou hij dan nog een gratis upgrade naar Windows 10 kunnen doen? Ik bezit namelijk nog een USB-stick met de gratis  setup-software om Win10 te installeren, aangemaakt met Mediacreation tool 1803, dat ik heb gedownload op 24/08/2018. Die Windows 10 software zelf dateert van 17/07/2018.

Denkt u dat dit nog te doen is, en hoe ga ik dan best te werk?

Groeten.

Jive1 - belgium

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gratis upgraden van Windows Vista naar Windows 10 is nooit mogelijk geweest. Dus een gratis upgrade kun je vergeten.

Die gratis upgrade was alleen mogelijk voor computers die draaiden op Windows 7 of Windows 8.1.

 

Wanneer de laptop geschikt zou zijn voor Windows 10, dan wordt het een verse / schone installatie, waardoor alles wat nu op de laptop staat, verwijderd zal worden.

Je kunt dan waarschijnlijk wel de USB stick gebruiken, waarop de installatiebestanden voor Windows 10 staan, maar je zult nog wel een licentiesleutel moeten kopen om Windows 10 daarmee te activeren.

En welke versie van Windows 10 staat op die stick? Is dat Windows 10 Home of Windows 10 Pro? Je zult de juiste licentiesleutel moeten kopen: dus voor Home of voor Pro.

Ook moet je controleren of de laptop geschikt is voor een 64 bits versie van Windows, of enkel geschikt is voor de 32 bits versie.

 

Om te controleren of de Vista laptop van uw broer geschikt is voor Windows 10, zou u Speccy kunnen installeren op die laptop en dan Speccy uitvoeren en daarna de weblink plaatsen in een volgende reactie. Dan kunnen de kenners even meekijken. Nadeel van oude Vista laptops is dat er vaak weinig werkgeheugen geïnstalleerd is, bijvoorbeeld slechts 2 GB. Dat is aan de krappe kant voor Windows 10.

 

Handleiding voor gebruik van Speccy: https://www.pc-helpforum.be/topic/47655-speccy-handleiding/

 

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Porrelaar!

Ik wist niet dat Vista niet scoorde voor een gratis windows 10

Anderzijds, mijn Setup-usb-stick voor installatie van Windows 10, die kan ik toch gebruiken om zonder verdere commentaar windows 10 op die laptop te installeren? Of gaat dat systeem eerst kijken wat voor versie Windows er op stond....

Maar zoals je zegt, misschien zal het toch niet gaan zonder licentiesleutel aan te kopen.... Jammer!

Greetz

Jive1 - Belgium

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op erg oude pc's kun je soms enkel een 32-bits versie van Windows installeren. Als op jouw USB stick een 64-bits versie van Windows 10 staat, dan moet je wel zeker weten dat op de oude Vista laptop een 64-bits versie geïnstalleerd kan worden. Daarom vroeg ik ook om met Speccy die Vista laptop te laten analyseren, waarna je de weblink van Speccy hier plaatst.

 

Als je eenmaal weet welke versie van Windows 10 geschikt is voor de Vista laptop, dan zul je Windows 10 wel kunnen installeren, maar je moet Windows 10 ook nog kunnen activeren. Anders krijg je steeds de melding te zien dat Windows nog geactiveerd moet worden.

En om Windows 10 te kunnen activeren moet je een licentiesleutel kopen. Die hoeft niet vreselijk duur te zijn. Stegisoft gaf laatst deze link: https://www.ictofficecentre.nl/windows-10-professional-32-64-bits-download-legitieme-microsoft-licentie-code

Momenteel dus slechts € 10,90 voor Windows 10 Professional 32/64 bits.

 

Natuurlijk kun je gewoon Windows 10 gaan installeren op die laptop. Pas als alles goed werkt, kun je een licentiesleutel aan gaan schaffen. De code van die licentiesleutel kun je immers altijd later nog invoeren. Belangrijk is wel dat de aangeschafte licentiesleutel hoort bij de versie van Windows 10 die je geïnstalleerd hebt.

 

Er zijn ook mensen die Windows 10 helemaal niet activeren en dan kun je Windows 10 toch blijven gebruiken: https://www.howtogeek.com/244678/you-dont-need-a-product-key-to-install-and-use-windows-10/

Dit gaat echter wel in tegen de licentiebepalingen van Microsoft:

U bent uitsluitend geautoriseerd om deze software te gebruiken indien u beschikt over een geldige licentie, en de software naar behoren is geactiveerd met een authentieke productcode of door middel van een andere geautoriseerde methode.

Bron: https://www.microsoft.com/en-us/Useterms/Retail/Windows/10/Useterms_Retail_Windows_10_Dutch.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.