Ga naar inhoud

#N/B in combinatie met ALS-functie werkt niet


brivan

Aanbevolen berichten

Hoi

 

In bijlage mijn bestand. Ik wil dat de studenten de melding krijgen als hun antwoord goed of fout is. Dat lukt prima mbv als en voorwaardelijke opmaak.

 

Wanneer het resultaat van de formule echter #N/B is, slaag ik er niet in om (zelfs niet via tussenwegen) aan te geven dat het antwoord correct is.

 

Ik vermoed dat het niet kan, maar mss is er hier een slimmerik die wel een oplossing weet?

 

 

probleem.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

@brivan,

Er is een verschil tussen wat jij als fout beschouwt en wat Excel als fout beschouwt.
Jij wil in kolom D controleren of, wat in kolom C is ingevuld, volgens jou juist is. Dat is een heilloze weg !
Als in kolom C een tekst (niet zijnde een formule) zou moeten worden ingevuld, dan zou controle in D eenvoudig zijn, maar je kunt in D niet met een formule controleren of de tekst van een formule in C juist is (dat kan overigens wel met vba).
Je kun dus in D alleen controleren of het resultaat van een formule in C wel of niet juist is, maar dat wordt in kolom C zelf ook al gedaan! Iemand die kolom C invult ziet al meteen in die kolom of de gebruikte formule qua syntax juist is, daarvoor is kolom D niet nodig, zelfs compleet overbodig.
Daarnaast: kolom C is op eenvoudige wijze zodanig in te vullen dat het resultaat van de formule juist lijkt, ook al is die niet juist ! Voorbeeld =als.fout((hier een willekeurige tekst of formule, doet er niet toe wat);0) . In plaats van 0 kun je een willekeurig ander getal of willekeurige andere tekst invullen, het resultaat is dan een 0, ander getal, of een willekeurige getal.
Bovendien: in kolom C kan ook een andere formule dan vert.zoeken gebruikt worden en dat antwoord kan ook juist zijn. Jij test in kolom D alleen op vert.zoeken.
Tenslotte: de formule van Haije. Hoe verdienstelijk ook, die controleert wel of de formule in kolom C een juist resultaat geeft qua syntax (maar zoals al eerder gezegd: dat is in kolom C ook al te zien), maar als de formule in C fout is, wordt niet gecontroleerd WAT VOOR FOUT dat dan is. Dat kan ook niet. Stel bv. dat in C6 wordt ingevuld: =VERT.ZOEKEN(B4;$F$2:$G$6;2;ONWAAR). Het resultaat zal zijn: "Komt niet voor", terwijl schoenmaat 45 wel degelijk voorkomt.
Besluit: het blad zoals het er nu uitziet kun je beter niet gebruiken, dat is ál te amateuristisch!
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.