Ga naar inhoud

i5 processor met 1555 sockets


VaderVaas

Aanbevolen berichten

Hallo, ik kan een processor kopen van intel, i5 quatcore 3000mhz voor een prikje, maar die heeft de niet gangbare sockets, (1555) zoals je die in europa zou kopen (1551). 

 

Mijn vraag: als ik een processor koop met 1155 sockets en een bijhorend moederbord met evenveel sockets, zou ik dan harwarematig geen problemen  kunnen ondervinden als ik bijvoorbeeld een grafische kaart koop in belgie? Het moederbord is trouwens van het merk gigabyte  

 

Ik hoop dat je mijn vraag begrijpt 

 

alvast bedankt 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op ons forum. :welkom:

 

2 uren geleden, VaderVaas zei:

Mijn vraag: als ik een processor koop met 1155 sockets en een bijhorend moederbord met evenveel sockets

Wat is dan nog het verband met onderstaande?

2 uren geleden, VaderVaas zei:

Hallo, ik kan een processor kopen van intel, i5 quatcore 3000mhz voor een prikje, maar die heeft de niet gangbare sockets, (1555) zoals je die in europa zou kopen (1551). 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op het forum, VaderVaas!

 

Je vraag is wat lastig te begrijpen omdat je begrippen door elkaar gooit en ook niet weet wat een socket is.

De meeste moederborden hebben slechts 1 socket (en dus niet 1155 sockets...). De socket is het onderdeel op het moederbord waarop de processor geplaatst wordt.

Een socket met de benaming LGA 1151 heeft die benaming omdat het socket 1151 contactpunten telt. Welke processors passen op een 1151 socket? Alleen die processors die aan de onderkant ook 1151 contactpunten hebben. De contactpunten die aan de onderkant van een processor zitten, moeten dus contact maken met de contactpunten die op het socket van het moederbord zitten.

Van een processor zeg je dus niet dat hij een 1151 socket heeft, nee, je zegt dat hij geschikt is voor een 1151 socket, omdat hij daarin/daarop past.

 

Daarnaast maakte je wat typefouten. Stegisoft schreef al terecht dat socket 1555 niet bestaat. Ook socket 1551 bestaat niet.

Ik vermoed nu dat je voor weinig een Intel i5 quad core processor kunt kopen die geschikt is voor socket LGA 1155, en die een klokfrequentie heeft van 3 GHz (3.000 MHz).

Wat voor processor kan dat zijn? Ik kom tot een lijstje van slechts 3 processors:

Intel Core i5 2320

Intel Core i5 3330

Intel Core i5 3550S

 

Achter i5 zie je steeds een getal van 4 cijfers staan. Het eerste cijfer duidt de generatie aan. De Intel Core i5 2320 is dus van de tweede generatie. De overige 2 processors zijn wat nieuwer, namelijk van de derde generatie.

Om de 1 à 2 jaar komt er een nieuwe generatie van die processors. Momenteel worden processors van de 8e generatie verkocht, maar er zijn ook al Intel Core i5 processors van de 9e generatie.

 

De processor die jij voor een prikje kunt overnemen, is dus al wat ouder. Heeft het zin om zo'n tweedehands processor te kopen wanneer die niet op je huidige moederbord past? Tja, dan moet je een nieuw (of tweedehands) moederbord gaan kopen met het juiste socket (LGA 1155). Controleer dan ook of het werkgeheugen dat je nu hebt, wel in de geheugenslots van dat vervangende moederbord past.

En, heel belangrijk, acht jij jezelf in staat om een moederbord te vervangen?

 

Nieuwe grafische kaarten maken allemaal gebruik van een PCI Express x16 slot. Zo'n slot zit op alle moederborden van de afgelopen 10 jaar. Dat zal dus geen bezwaar zijn. Dat staat helemaal los van het socket op het moederbord.

16 uren geleden, VaderVaas zei:

Het moederbord is trouwens van het merk gigabyte  

Dat zegt helaas helemaal niets. Van het merk Gigabyte bestaan tientallen types moederborden.

 

Misschien is het verstandig om eerst wat kennis op te doen over sockets en corresponderende processors? Hier een verhaal over de socket LGA 1155: https://en.wikipedia.org/wiki/LGA_1155

Rechts op die website zie je 2 afbeeldingen:

Bovenaan een afbeelding van een LGA 1155 socket.

Daaronder een afbeelding van de onderkant van een processor die op dat socket past.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.