Ga naar inhoud

opstartprobleem


Aanbevolen berichten

mijn pc start steeds op in bios mode. eesrs was er nog een meldiong ;cpu fan. na schoonmaken pc was dit weg de pc startte 1 dag normaal op. maar daarna weer steeds in de bios mode. ik moet dan met F1 verder de bios in en daar afsluiten zonder wijzigingen aan te brengen. hierna start windows normaal op. het is erg irritant. wie weet een oplossing? heb hele pc doorzocht naar een foutmelding maar alles is goed staat er steeds.

aangepast door Petra Overgaauw-Quellhorst
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op het forum, Petra!

 

11 uren geleden, Petra Overgaauw-Quellhorst zei:

mijn pc start steeds op in bios mode

Wat bedoel je hiermee? Ik vermoed dat je dan nog niet in het BIOS bent, maar dat je de POST ziet. Dat is de Power-On Self-Test. Die heeft witte letters op een zwarte achtergrond. De Power-On Self-Test is een serie tests die een computer uitvoert wanneer deze wordt aangezet. De POST wordt uitgevoerd door de BIOS en controleert of het RAM, de videokaart, de opslagschijven, toetsenbord en andere hardware normaal functioneren.

Misschien staat dan onderaan zoiets als "Press F1 to continue"?

Maar er valt meestal meer te lezen op zo'n scherm. Vaak staat er vermeld wat de oorzaak is van het probleem. Hier zie je veel van die foto's: Klik hierop!

Een veel voorkomende oorzaak is een lege CMOS batterij. Maar dat merk je direct omdat dan de datum en tijd niet meer kloppen. Controleer dus of datum en tijd in het systeemvak (rechts onderaan) nog correct zijn.

Er kunnen echter veel meer oorzaken zijn. Kun je daarom een duidelijke foto maken van dat scherm en die in een volgende reactie plaatsen?

 

Om een afbeelding die op jouw pc staat op het forum te plaatsen kun je gebruik maken van deze website: https://www.imgdumper.nl/


Op die website klik je in de groene balk op de knop ‘Bladeren…’


Een klein venster van de Verkenner komt dan in beeld.
In dat venster navigeer je naar de plek waar je afbeelding staat.
Als je de afbeelding gevonden hebt, dan dubbelklik je op die afbeelding. Klik daarna op de knop ‘Upload’ (die knop staat ook in de groene balk).

Even later zie je aan de linkerkant jouw afbeelding staan. Daaronder staan 7 links. Klik met de rechter muisknop op de bovenste link en kies dan ‘Kopiëren’. Die link komt daardoor op je klembord te staan.

Dan ga je naar de website van het PC Helpforum. Misschien heb je die al open staan. Prima. Je klikt daar met de rechter muisknop in het vak waar jij je reactie schrijft en je kiest dan ‘Plakken’. De link naar je afbeelding is daarmee geplakt in dat vak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je in het BIOS bent doe je achtereenvolgens de volgende dingen:

 

1. Druk op functietoets F5 (Daarmee laad je de optimale standaard instellingen)

2. Druk op functietoets F10 (Hiermee sla je de instellingen op)

3. Druk op de toets Esc (Die zit helemaal linksboven op je toetsenbord. Hiermee verlaat je het BIOS. De pc zal nu doorstarten naar Windows).

 

Wanneer Windows helemaal is opgestart, moet je direct gaan kijken of datum en tijd nog wel kloppen. Die vind je rechts onderaan in het systeemvak:

 

5be56cddcc218-datum_en_tijd_controleren.

 

Kloppen datum en tijd nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

yeeeeeeeeeeeeeeeeeeh. vanmorgen startte de pc direct op. hoeraaaaaaaaaaaaaaaaaaa. nu voorzichtig blij zijn en hopen dat het zo blijft. na de schoonmaakbeurt was het ook n.l. 1 dag weer goed:)

en als ik de pc overdag uit en aan deed ook. maar was hij wat langer uit met boodschappen doen of snachts dan was het weer press f1. maar voor nu; onzetttend bedankt. mijn dag kan niet meer stuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je computer nu weer normaal doorstart. En inderdaad is het nu hopen dat het zo blijft.

Mocht het euvel terugkeren, dan moet je dat melden. Dan zou ik toch de CMOS batterij gaan vervangen. Dat is een vrij eenvoudig klusje om zelf te doen.

Die CMOS batterij zorgt er namelijk niet alleen voor dat datum en tijd blijven doorlopen, wanneer de pc uit staat. Hij zorgt er ook voor dat de instellingen van het BIOS bewaard blijven. Jij schrijft nu dat het probleem zich niet voordeed wanneer je de pc overdag uit en weer aan deed. Dat kan, want dan is de knoopcelbatterij nog een beetje warm en slaagt hij er nog wel in om de instellingen te bewaren.

Na een hele nacht uit te hebben gestaan, is de CMOS batterij afgekoeld en dan kan hij net te weinig energie over hebben om de instellingen vast te houden.

 

Dus laat over een paar dagen nog eens weten hoe het gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.