Ga naar inhoud

opstartprobleem


Aanbevolen berichten

Bij wie heb je dat nagevraagd? Als je weet hoe je de kast van je computer kunt openen (raadpleeg daarvoor de meegeleverde handleiding), dan kun je ook die knoopcel vervangen.

 

De knoopcel is bij desktop pc's in 99% van de gevallen een 3 Volt lithium knoopcel van het type CR2032. Hieronder een paar afbeeldingen van zo'n knoopcel:

 

5be95dbbaa743-cr2032_knoopcel.png

 

Het merk (Panasonic, Sony enz.) is niet belangrijk, als het type maar klopt.

Waar zit die knoopcel? Die zit op het moederbord. Dit is jouw moederbord: Maximus VI Extreme: https://www.asus.com/nl/Motherboards/MAXIMUS_VI_EXTREME/

Je ziet op die webpagina een paar afbeeldingen waarop de knoopcel duidelijk zichtbaar is. Ik laat hieronder een van die afbeeldingen zien, waarbij ik een pijl heb getekend die naar de knoopcel wijst:

 

5be95ee30cf95-Asus_MB_met_knoopcel.png

 

Hoe vervang je zo'n knoopcel? Gebruik daarvoor deze handleiding: https://www.vetvrij.com/phpBB3/viewtopic.php?t=2322

 

Waar koop je zo'n CR2032 knoopcel? Bij iedere computerwinkel; bij diverse andere winkels, zoals Hema (2 voor € 4,-) of Action (blister met 8 stuks voor € 0,85). Ik durf niet te zeggen of dure CR2032 knoopcelbatterijen langer meegaan dan bijvoorbeeld die goedkope van de Action.

----------------------------------------------------------------------------------------

Omdat het niet voor 100% zeker is dat jouw probleem veroorzaakt wordt door een lege CMOS knoopcel, kun je ook eerst met een programma nagaan of de spanning van die knoopcel te laag is. Daar bestaan verschillende programma's voor. Een van de eenvoudigste is Speccy. Handleiding voor Speccy: https://www.pc-helpforum.be/topic/47655-speccy-handleiding/?tab=comments#comment-374118

 

Let op: tijdens de installatie van Speccy kan extra software worden aangeboden. Vink alle extra's uit!

 

Na download en installatie van Speccy start je dat programma. Het analyseert vooral de hardware van je computer. Wanneer Speccy klaar is met analyseren, dan klik je in de linker kolom op Moederbord.

In het rechter paneel kijk je dan bij het onderdeel Spanning naar de spanning van de CMOS batterij. Die moet hoger dan 2,6 Volt zijn. Je kunt zo'n CMOS knoopcel niet helemaal leeg trekken naar 0 (nul) Volt. Wanneer de spanning lager wordt dan 2,6 V, dan kun je problemen gaan verwachten.

 

Met een afbeelding erbij:

 

5be96589ce540-Speccy_Moederbord_CMOS_BAT

 

Helaas laat Speccy niet bij iedere computer de spanning van de knoopcel zien. Dan zijn er wel andere programma's, zoals HWiNFO64 die dat wel kunnen, maar die geven vaak een overdaad aan informatie, zodat je meer moet zoeken naar de spanning van de CMOS batterij. Ik zou het daarom eerst met Speccy proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.