Ga naar inhoud

Harddisk of map beveiligen met wachtwoord


pombeer2

Aanbevolen berichten

Hallo, kan iemand mij uitleggen hoe ik een externe harddisk van een wachtwoord kan voorzien? Het is ook prima als een map op de harddisk met een wachtwoord beveiligd kan worden. Ik heb het programma VeraCrypt geprobeerd, maar ik begrijp dat je dat programmaatje dan iedere keer nodig hebt als je de harde schijf/map wilt openen. Is het niet mogelijk om simpelweg de harde schijf met een wachtwoord te beveiligen of een map met een wachtwoord te beveiligen zonder dat je iedere keer een programma nodig hebt om de schijf/map te ontsleutelen?

 

Kortom: Graag zou ik dus een grote container maken, waarbij er een wachtwoord wordt gevraagd als je er in wilt en je verder geen programmaatje meer nodig hebt om erin te komen. Ik ben overigens wel op zoek naar een grote container omdat ik een back-up van mijn hele PC wil maken. Alvast bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kleine bedenking tussendoor:

a. zorg dat je dan stééds dat programma bij de hand hebt (ook na een crash van je schijf of je systeem) - of je geraakt er zelf niet meer in (via Windows dan)

b. bedenk dat - als je de schijf vanuit een ander OS gaat benaderen (Linux,...) je de inhoud dan wel kan zien/manipuleren

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, pombeer2 zei:

kan iemand mij uitleggen hoe ik een externe harddisk van een wachtwoord kan voorzien? Het is ook prima als een map op de harddisk met een wachtwoord beveiligd kan worden. Ik heb het programma VeraCrypt geprobeerd,

Pombeer2,

p38cyg en ik hebben het er even achter de schermen met mekaar over gehad en we vragen ons af, welke van volgende twee dingen je eigenlijk wil:

 

1. 'kan iemand mij uitleggen hoe ik een externe harddisk van een wachtwoord kan voorzien? Het is ook prima als een map op de harddisk met een wachtwoord beveiligd kan worden'

dit deed mij eraan denken dat jij gewoon op mappen of partities een ww wilde plaatsen - vandaar mijn opmerking hierboven

 

2. 'Ik heb het programma VeraCrypt geprobeerd' dit deed p38cyg denken dat je eigenlijk op zoek bent naar een (gratis) encryptprogramma.  Vandaar zijn antwoord hierboven

(en mijn opmerking hierboven slaat dus niet op dit nummer 2)

 

In welke richting zat je eigenlijk te denken?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi. Ik weet niet precies wat het verschil tussen die 2 opties zijn. Ik ben niet zo goed met computers, haha. Het maakt me eigenlijk niet uit. Ik wil eigenlijk:

- of de externe harde schijf met een wachtwoord voorzien. Zodat je een wachtwoord moet invoeren wanneer je de inhoud van de schijf wilt zien.

- of een grote map aanmaken (container) die met een wachtwoord is voorzien. Dus als je in die map wilt, dat je dan een wachtwoord in moet voeren.

 

Ik heb het liefst niet dat je een programmaatje nodig hebt om in de schijf te komen (dat bedoelen jullie denk ik met een encrypt programma). Dus wil graag dat je alleen een wachtwoord hoeft in te voeren (zonder dat je een programmaatje nodig hebt om in de schijf te komen). Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Encrypten: je zou het in gewone mensentaal 'omzetten in geheimschrift' kunnen noemen.

Dit is de veiligste manier, maar je moet wel altijd je wachtwoord zelf nog weten of je raakt er later zelf niet meer in.

 

Nu, 'k heb het idee dat je de richting uitgaat van: ofwel op de schijf een ww zetten, ofwel op afzonderlijke bestanden.
Deze twee zinnen van je wijzen echter op: een ww op de hele schijf - klopt?

Op 13/11/2018 om 00:42, pombeer2 zei:

Is het niet mogelijk om simpelweg de harde schijf met een wachtwoord te beveiligen

 

Op 13/11/2018 om 00:42, pombeer2 zei:

Graag zou ik dus een grote container maken, waarbij er een wachtwoord wordt gevraagd

 

(wat ik al bedacht: kan je niet je schijf gewoon ergens verbergen, dan heb je het hele probleem niet... ?)

 

Enne: wat soort 'beveiliging' voor je schijf wil je: (enkele voorbeeldjes)

a. ik heb een broer en 'k wil niet dat hij op mijn externe schijf zit rond te neuzen

b. ik heb op het werk een collega die tamelijk wat van computers kent (IT-verantwoordelijke bv) en ik wil niet dat...

c. ik wil niet dat politie of gerecht kunnen zien wat op die schijf staat.

 

Waar zit je ergens met je wensen?

 

Enne: je kan je (backup)schijf nog zo gaan beveiligen, er staat uiteindelijk maar op wat ook op je PC-zelf staat - en dàt is natuurlijk ook allemaal nog prima leesbaar...

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorkeur gaat inderdaad uit naar een wachtwoord op de hele externe harde schijf zetten. Qua beveiliging moet je denken aan optie A en B. In eerste instantie gaat het er namelijk gewoon om dat als iemand de HD vindt, hij er niet gelijk in kan. Hoe beter de beveiliging, hoe beter natuurlijk, maar de beveiliging van optie C is niet nodig of zo (maar mag wel!) :)

 

Ik dacht dat het beveiligen van een externe harde schijf wel even makkelijk te doen zou zijn, maar dit ligt blijkbaar toch een stuk ingewikkelder? :P Ik hoor wel weer van jullie!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk dan even naar het antwoord van Xttony in dit topic

 

misschien kom je er verder mee?

 

(ik raad je wel aan, vooraleer het te proberen, dat je de inhoud van je externe elders eerst veilig stelt - moest er toch iets misgaan of zo.

 

ook hier kan je er ideeën over op doen.

 

edit: net deze post van Stegisoft nog gelezen - het eerste stuk ervan kan je ook andere ideeën geven...

 

enne: je kan ook nog anders tewerk gaan: je kan een folder/map ook gewoon gaan verbergen (met een programma) - vind iemand dan je schijf, dan weet men niet dat die bepaalde map er op staat want je ziet ze niet in verkenner.  (maar let op: voor een iets-meer-dan-gewoon-gebruiker zijn dit soort dingen wel te omzeilen...)

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.