Ga naar inhoud

Windows 10 reserveert gigabytes schijfruimte voor updates


Calvus

Aanbevolen berichten

Windows 10 reserveert gigabytes schijfruimte voor updates

donderdag 10 januari 2019, 13:34 door Redactie, 0 reacties

 

De volgende grote versie van Windows 10 zal gigabytes aan schijfruimte voor beveiligingsupdates, feature-updates, systeemcache en tijdelijke bestanden reserveren. Op deze manier moeten belangrijke functies van het besturingssysteem blijven werken en blijft het systeem beschermd, zo meldt Microsoft.

Volgens Microsofts Jesse Rajwan kunnen applicaties en het besturingssysteem onbetrouwbaar worden wanneer er geen ruimte meer is. Ook heeft Windows Update ruimte nodig voor het downloaden en installeren van updates. Met de lancering van Windows 10 versie 1903 zal het besturingssysteem daarom schijfruimte reserveren. Deze nieuwe optie wordt automatisch geïntroduceerd op systemen die standaard met Windows 10 versie 1903 geleverd worden, of op systemen waar er een schone installatie van deze versie plaatsvindt.

Microsoft verwacht dat er begonnen zal worden met het reserveren van 7 gigabyte aan schijfruimte. Deze hoeveelheid is dan niet meer beschikbaar voor applicaties of de gebruiker. Dit getal kan echter in de loop van de tijd veranderen, gebaseerd op hoe het systeem wordt gebruikt. Afhankelijk van diagnostische data of feedback van gebruikers zal Microsoft mogelijk ook besluiten om de gereserveerde schijfruimte aan te passen.

In de nieuwste testversie van Windows 10, met buildnummer 18312, is het nu mogelijk om deze nieuwe "reserved storage" feature te testen. Windows 10 versie 1903 zal naar verwachting in maart of april van dit jaar verschijnen.

 

image.png.133e0817a7e696052a532a474439a7d6.png

 

Bron: security.nl

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een andere bron laat weten:

 

Windows 10 1903 zal 7 GB aan schijfruimte op je pc reserveren voor systeemdoeleinden
Deze opslagruimte is exclusief voor Windows 10 vanaf april 2019 en niet te benaderen of te wijzigen door gebruikers.

Deze gereserveerde opslagruimte moet ervoor zorgen dat updates en upgrades niet verhinderd worden door ruimtegebrek op de harde schijf.

Als er een update is zal deze de gereserveerde ruimte gebruiken.

Verder zal deze 7 GB (of meer) gebruikt worden door tijdelijke systeembestanden, systeem caches en apps.

 

Bron: https://www.gratissoftwaresite.nl/kort-firefox-dumpt-flash-windows-10-reserveert-opslag

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Hier nog wat meer info die naar mijn mening een mooie aanvulling is op mijn vorige twee postings betreffende hetzelfde gegeven.

 

 

Wat is de gereserveerde opslag in Windows 10 1903?

 

Quote van "Linuxman":

<< Omdat er inderdaad nog maar heel weinig over te vinden is op het internet en ik zo nieuwsgierig ben, heb ik het zelf maar onderzocht.

Antwoord: 

Al mijn bevindingen en vaststellingen tijdens de voorbije 3 weken heb ik in een ludieke tekst proberen te gieten. Je kan die lezen op:

http://home.scarlet.be/ps...

 

Ik hoop hiermee voor iedereen een zo gedocumenteerd en objectief mogelijk beeld te schetsen zonder een oordeel te vellen.
Veel leesplezier. >>

 

Klik zeker eens op de link die in de quote gegeven wordt.

Het resultaat is een interessant document.

Gevorderden zullen dit relaas zeker kunnen appreciëren.

 

Hieronder het begin van de tekst:

 

<< Windows en het geheimzinnige dingesding!

De nieuwste spraakmakende Windows 10 versie 1903 komt in april uit. Veel animo omtrent de gereserveerde opslag is er nog niet. Omdat er nog erg weinig over terug te vinden is op internet heb ik het maar eens zelf uitgevist. 😉

image.png.e472bc095fa33f9ce072184ec6c40f31.png
 

De gereserveerde opslag kunnen we omschrijven als het monster van Loch Ness. Je ziet het of je ziet het niet. Nessie (alias de reservemanager) is een registersleutel die met de registereditor Regedit kan gevonden worden:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\ReserveManager >>

 

Het vervolg via de link in de quote.

 

Bron: Gratissoftwaresite.nl

aangepast door Calvus
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • kape sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.