Ga naar inhoud

Uitvallende en vastlopende ASUS-laptop


Yura

Aanbevolen berichten

Beste leden,

 

Mijn ASUS-laptop van vier jaar valt sinds een paar maanden telkens uit of loopt vast.

 

Toen ik hem een maand geleden gebruikte, liep eerst het scherm plotseling vast totdat de batterij leeg raakte of ik hem forceerde af te sluiten (door middel van de power-knop). Dit gebeurde zowel wanneer ik niets deed als wanneer ik een spelletje speelde.

 

Vandaag probeerde ik het weer en viel hij meteen bij het Windows-inlogscherm uit. De tweede keer gebeurde dit na circa dertig minuten. Dit keer kreeg ik een zwarte scherm en schakelde de laptop zichzelf uit (dus anders dan een paar maanden geleden waar hij alleen vastliep). 

 

Mijn Speccy resultaten: 
speccy.piriform.com/results/Hlmk4Z3TDMdSeqN5ZaLoOht

 

De temperatuur liep op tot 65°C en toen ik niet keek, viel hij uit. De temperatuur lijkt me aan de hoge kant en wellicht komt het door stof. Ik dacht erover om mijn laptop van binnen schoon te maken, maar het lijkt op eentje waarvan het toetsenbord eraf gehaald moet worden en alle componenten eronder zitten (ook de accu). Veel weet ik niet van computers af, dus ik ben bang dat ik wat verkeerds zal doen.

 

Wellicht dat er meer uit de resultaten op te maken is… 

aangepast door Yura
Link naar reactie
Delen op andere sites

Download AdwCleaner by Malwarebytes naar het bureaublad.

Klik met de rechtermuisknop op AdwCleaner en kies voor de optie Als administrator uitvoeren.

  • Klik vervolgens op de knop Nu scannen. (scan now)

  • Wanneer de scan gereed is klikt u vervolgens op de knop Reiniging en Reparaties. (Clean & repair)

  • Klik vervolgens in het informatiescherm op Schoonmaken en nu opnieuw opstarten. (clean & restart now)

  • Nadat de computer opnieuw is opgestart wordt AdwCleaner automatisch geopend, klik op Logbestand bekijken. (view log file)

  • Plaats dit logbestand als bijlage in het volgende bericht.

  • (Dit logbestand kunt u tevens terug vinden op de systeemschijf als C:\AdwCleaner\Logs\AdwCleaner[C00].txt.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat je met deze laptop allemaal hebt gedaan maar ik stel mij toch enkele vragen.

 

Je zegt dat de laptop 4 jaar oud is en dat zal ik niet tegenspreken.

Volgens het speccy logje werd er op 16 nov 2018 een (her)installatie gedaan van windows.

Installation Date: 16-11-2018 01:58:56

Daarna werd de laptop opgestart op 17 nov 2018 en sindsdien heeft hij altijd aangestaan. (volgens de gegevens in het logje)

Current Time: 11-2-2019 16:10:20
Current Uptime: 7.474.633 sec (86 d, 12 h, 17 m, 13 s)
Last Boot Time: 17-11-2018 03:53:07

 

Kan je dit even uitleggen?

 

Verder zie ik dat de processor draait aan 2800 MHz terwijl de standaard snelheid 2000 MHz is.

Heb je dit zelf overclockt ?

Indien ja, zet dit dan terug op de standaard snelheid.

Overclocken kan je systeem onstabiel maken met vastlopen of uitvallen tot gevolg.

 

Ook het geheugen (RAM) geeft rare informatie.

Er zou 6 GB Ram aanwezig zijn.

6,00GB Dual-Channel DDR3 @ 798MHz (11-11-11-28)

Maar er wordt slechts 1 module van 2GB herkend.

Number Of SPD Modules: 1
Slot #1
Type: DDR3
Size: 2048 MBytes

 

De harde schijf is misschien ook niet meer helemaal in orde.

 

Dat zijn allemaal zaken die moeten nagekeken worden maar we zullen beginnen met wat Stegisoft voorstelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuwe Speccy resultaten: http://speccy.piriform.com/results/GEiK4sbjvj1WDIFNfO3lTFD

AdwCleaner log in de bijlage.

 

Het klopt dat ik een herinstallatie van Windows heb uitgevoerd, omdat ik dacht dat dit wellicht zou kunnen helpen. 

 

Ik begrijp niet zo goed hoe een laptop voor 86 dagen aan kan staan, wanneer deze niet aan het netstroom gekoppeld is. Ik herinnerde me dat mijn laptop de laatste keer vastliep en ik de stekker eruit heb getrokken en het zo gelaten heb om te zien of mijn laptop zelf iets zou doen. Het enige wat er gebeurde, is dat hij uitviel toen de batterij leeg raakte.

Toen ik hem gisteren opstartte, was de batterij dus leeg.

 

Ik heb zelf niet aan de standaard snelheid van de processor gezeten. Op internet heb ik iets over de processorfrequentie gelezen. Deze stond eerst op 0 MHz en ik heb deze nu dus begrensd tot 2000 MHz. Is dit wat u bedoelde en zal ik dit zo begrensd laten?

 

Energiebeheer.png.62772b26f6855d559ea9af813f926d05.png

 

 

Twee jaar na aanschaf kreeg ik vaak blauwe schermen (BSOD) en heb onzinnige software (IObit) gedownload. Later heb ik ook succesvol Ubuntu geïnstalleerd, maar hier kon ik niets mee en heb het uiteindelijk verwijderd. Ik heb daarna ook de schrijfruimte vrij gemaakt, maar volgens mij kon ik dit niet meer koppelen aan mijn Windows-schijf. 

 

Kunt u hier iets mee?

AdwCleaner[C00].txt

aangepast door kweezie wabbit
Link klikbaar gemaakt
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.