Ga naar inhoud

Excel 2019-FOUT "Kan het project of de bibliotheek niet vinden"


watco

Aanbevolen berichten

Ik heb een werkende excel 2019 .xslm file met externe koppelingen naar andere excel 2019 files om er gegevens uit te halen via VERT.ZOEKEN

Ik heb de file zaterdagavond nog gebruikt en opgeslagen zonder enig probleem.

Zondagochtend start ik hem op om er verder aan te werken en krijg de melding "Kan het project of de bibliotheek niet vinden".

 

Als ik ALT F11 > extra bekijk dan staat er geen enkele verwijzing.

Ik kan hem niet opslaan en ook niet als xlsx zonder de 2 macrootjes die erin staan. Deze hebben trouwens geen enkel verband met het halen van gegevens uit andere excel files maar zijn gewoon 2 testmacro's om niet werkende internet links te detecteren van foto's op onze server.

 

Wie heeft hiermee ervaring / oplossing ?

 

Ik heb het trouwens ook een maand geleden voor gehad met een andere file en dan heb ik het kunnen oplossen door een oude file van dagen ervoor terug al mijn ondertussen aangebrachte wijzigingen terug toe te voegen, hier heb ik 2 dagen werk aan gehad.

Ik wil dit deze maal proberen te vermijden

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de betreffende excel file gebeurt er niks, geen pop up scherm als ik via menu ontwikkelaars > Visual Basic > extra en dan op Verwijzingen klik

 

Bij andere files krijg ik wel de pop up van uw bovenstaand antwoord.

Het rare is dat ik nooit niks doe of verander in Visual Basic

aangepast door watco
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alle links naar andere documenten verwijderd en geprobeerd op te slaan als .xlsx en geen macro's doch file wil niet saven. Is "kapot" melding.

Ik kan de file ook niet herstellen.

Ben deze middag en avond dan maar een vorige versie terug in orde aan het brengen met alle wijzigingen. En bij elke stap sla ik op als versie xx.xx.

Het is verontrustend dat excel 2019 niet stabiel is.

Als het met deze nieuwe file eerstdaags zonder redenen terug gebeurt, dan stuur ik ze door in "opgekuiste versie". Let wel de file is 200 MBytes . Ik kan hem dan ook niet verkleinen want kan geen wijzigingen opslaan als de "Kan het project of de bibliotheek niet vinden"-fout terug voorkomt bij het openen van de file die de keer ervoor wel goed werd opgeslagen.

Ik begrijp echt niet wat de oorzaak kan zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet ik wel. Het oorspronkelijke nog steeds onopgeloste probleem staat bovenaan de topic. 

Zie beginzin "Ik heb een werkende excel 2019 .xslm file met externe koppelingen naar andere excel 2019 files om er gegevens uit te halen via VERT.ZOEKEN"

Omzetten naar xlsx is poging om de fout "Kan het project of de bibliotheek niet vinden".proberen op te lossen maar tevergeefs

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle bestanden zijn geopend. Het rare is de dag ervoor werk je in het hoofdbestand en save je elke verandering zonder problemen.

De dag erop open je het .xlsm bestand en je krijgt de melding en je kan het bestand ook niet meer opslaan. "Onherstelbaar beschadigd" en als je in de betreffende excel file via menu ontwikkelaars > Visual Basic > extra en dan op Verwijzingen klik dan gebeurt er niks, geen pop up scherm. Dus je kan geen foute verwijzigen zien.

Ik heb dit een paar maand ook eens voorgehad met een andere excel file.

Ik heb excel  2019

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Beste forumleden.

Laat mij om te beginnen mijzelf even voorstellen: mijn naam is Gerard, ben een inmiddels bijna gepensioneerde en nog steeds dagelijks met Excel in de weer vanwege mijn hobby: het verzamelen en analyseren van mathematische gegevens.

 

Evenals de starter van deze topic ondervond (en ondervind ik nog steeds) in Excel problemen met de foutmelding ‘Kan project of bibliotheek niet vinden’. Best frustrerend want in dit spreadsheet zitten al een paar jaar werk ofwel talloze uren werk.  Inmiddels heb ik een ‘oplossing’ gevonden aan de hand van tips die ik bij elkaar heb gevoegd. Voor de geïnteresseerden even een kort overzicht van een aantal detail gegevens zodat jullie weten wat mijn vertrekpunt was/is.

 

De applicatie waar het om gaat is de abonnementsversie van Office 365 waarvan Excel dus een onderdeel van vormt. De door mij gebruikte versie van Windows is Windows 10. Het probleem is bij mij sinds januari 2019 ontstaan na een update van Windows 10.

 

Naar mijn (zeer!) bescheiden mening gaat het om een aantal aspecten die samenvallen en die als gevolg daarvan de foutmelding geven. Allereerst wordt naar mijn idee in mijn geval de fout veroorzaakt door het foutief wegschrijven / opslaan van het bestand door Windows. Windows schrijft tijdens het werken en uitvoeren van berekeningen tijdelijke bestanden weg. Eén daarvan is een MSForms.exd bestand. Deze zou normaliter, volgens meer deskundigen dan ondergetekende,  bij het afsluiten van Windows verwijderd moeten worden, wat in mijn geval dus niet meer gebeurd.  Het tweede probleem dat volgens mij bij mij wordt veroorzaakt, is een conflict met een .com toepassing. In mijn geval is dat denk ik KuTools. Op zich een heel handig hulpmiddel, maar het vormt telkens een obstakel bij het tussentijds opslaan en beveiligen van het bestand. Als ik deze .com toepassing ‘open’ laat staan, krijg ik regelmatig de foutmelding “Excel reageert niet”. Zet ik de .com toepassing uit, dan verschijnt deze foutmelding in veel geringere mate.

Tot slot, een verschijnsel waar ik geen verklaring voor heb, maar wat ik gewoon als feit heb geconstateerd. In deze topic werd eerder het (terechte) advies gegeven binnen VBA het item ‘Microsoft Forms 2.0 Object Library’ in te schakelen. Echter: in het gecorrumpeerde bestand zijn de verwijzingen niet meer terug te vinden, dus valt er ook niets (meer) ‘aan te vinken’.

 

Zie onderstaand screenprints.

 

Verwijzingen02.JPG.8598efcacc3d6824a4da21b45585ae77.JPG

 

Verwijzingen03.JPG.48629dfa9404cff74e06ee8340a324e7.JPG

 

 

In het bestand wat nog wel goed functioneert zie je vervolgens heel iets anders:

 

Verwijzingen01.JPG.b1631a0897d3cc966d47aa16975d2f35.JPG

 

Je zou zeggen dat, omdat het om een .dll file gaat, deze voor alle sheets binnen Excel ‘bereikbaar’ zou moeten zijn, maar dat lijkt dus niet het geval. Wellicht zie ik hier iets over het hoofd, maar dat zij dan even zo.

 

De ‘oplossingen’ die ik heb gevonden (en voor mij is het een oplossing omdat ik gewoon weer met de oorspronkelijke data verder kan) zijn als volgt:

als eerste heb ik op enig moment (na één van de zoveelste keren dat ik het bestand weer eens had ‘gered’) een ‘rescue’ bestand aangemaakt. . Het ‘rescue’ bestand is een kaal bestand van het oorspronkelijke bestand, dat wil zeggen dat ik alle werkbladen binnen het bestand heb verwijderd.

 

De ‘oplossingen’ die ik heb gevonden (en voor mij is het een oplossing omdat ik gewoon weer met de oorspronkelijke data verder kan) zijn als volgt:

als eerste heb ik op enig moment (na één van de zoveelste keren dat ik het bestand weer eens had ‘gered’) een ‘rescue’ bestand aangemaakt. . Het ‘rescue’ bestand is een kaal bestand van het oorspronkelijke bestand, dat wil zeggen dat ik alle werkbladen binnen het bestand heb verwijderd. Wat dan overblijft is een blanco werkblad maar nog wel met alle macro’s en modules. Dat bestand heb ik opgeslagen als ‘rescue.xlms’ en afgesloten.

 

Vervolgens start ik het rescue bestand opnieuw op, waarna ik via ‘Bestand, Opties, Vertrouwenscentrum, Instellingen voor het Vertrouwenscentrum, Macro instellingen, de macro’s geheel uitgeschakeld, alsook het item ‘Toegang tot het objectmodel van het VBA project vertrouwen’.  Dan sluit ik het bestand weer in z'n geheel af.

 

In de vervolgstap verwijder ik het bestand MSForms.exd. (Daarvoor kun je via Verkenner naar de directory gaan waar je systeemfiles zijn opgeslagen (In mijn geval ‘System and Software Drive (C:). Vanuit die directory laat je Windows  naar *.exd bestanden zoeken. Je zult dan naar alle waarschijnlijkheid het bestand *.exd vinden. Dat verwijder je, waarna je Verkenner sluit.

Dan kopieer ik het gecorrumpeerde bestand naar een andere map, meestal in mijn geval het bureaublad. Daar geef ik bestand een volkomen nieuwe naam, noem het voor mijn part ‘Next trial’

 

Dan start ik opnieuw het ‘rescue’ bestand. Binnen dit Excel bestand open ik het bestand het hernoemde bestand ‘Next trial’. Om te beginnen krijg je, mogelijk, de melding dat je de ‘inhoud’ moet inschakelen. Dat klopt, want hiervoor was namelijk in het Vertrouwenscentrum het één en ander uitgeschakeld. Schakel ‘Inhoud’ in. Mocht je niet langs deze weg de inhoud kunnen inschakelen, schakel dan via het Vertrouwenscentrum en Macro instellingen alles weer in. Je hebt dan wel kans dat je je Excel bestand even moet opslaan en opnieuw moet opstarten.

 

Als het goed is, kun je nu weer gebruik maken van je macro’s en koppelingen en zijn je data behouden gebleven.

 

Velen zullen waarschijnlijk zeggen dat het een omslachtige methode is. Helaas ken ik geen ‘verkorte versie’. Zoal die er mocht zijn, dan maak ik daar graag kennis mee.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik heb opnieuw het probleem gehad met de biblio die niet gevonden wordt. Ik heb alles wat hierboven is beschreven precies uitgevoerd maar toch lukt het nog steeds niet.

Toch bedankt "Microloop" voor uw werk om de oplossing die bij u werkt te posten.

 

Ik kan mij niet voorstellen dat Microsoft hiervoor geen passende oplossing zou hebben. Zijn er microsoft excel experts aanwezig op het forum ?

Ik ben reeds "blij" dat ik niet de enige ben die het probleem heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3/4/2019 om 05:57, watco zei:

Ik heb opnieuw het probleem gehad met de biblio die niet gevonden wordt. Ik heb alles wat hierboven is beschreven precies uitgevoerd maar toch lukt het nog steeds niet.

Toch bedankt "Microloop" voor uw werk om de oplossing die bij u werkt te posten.

 

Ik kan mij niet voorstellen dat Microsoft hiervoor geen passende oplossing zou hebben. Zijn er microsoft excel experts aanwezig op het forum ?

Ik ben reeds "blij" dat ik niet de enige ben die het probleem heb.

 

Goedemorgen Watco,

 

om te beginnen: jammer dat het nog niet is opgelost. Een 'oplossing' die je telkens moet toepassen bij een zich herhalend probleem, is in feite geen oplossing. Ook mij overkwam het nog regelmatig dat mijn spreadsheet vastliep, nu zelfs bij simpele opdrachten als  'foutopsporing' of simpele 'knip en plak' opdrachten.   Dat maakte dat ik dus verder moest gaan zoeken.

 

Ik kwam de volgende handreiking tegen (helaas vergeten de 'link' op te slaan, zal proberen deze alsnog terug te vinden).  Deze gold overigens voor Office 365, maar wellicht dat het ook in andere versies werkt.

 

Ga via 'Start' naar het item 'Apps en onderdelen' 

Zoek vervolgens de applicatie Microsoft Office 365

Klik met je linker muisknop (bij Windows 10) en klik vervolgens op 'Wijzigen'.

Dan verschijnt de vraag: hoe wilt u de Officeprogramma's herstellen? 

(Ik kies dan zelf voor 'Online herstellen')

Waarna Microsoft vervolgens aan de slag gaat.

 

Sindsdien lijkt het probleem zich 'opgelost' te hebben, ik ben gematigd optimistisch.

 

Succes.

 

Met vriendelijke groet,

 

Gerard

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.