Ga naar inhoud

Opstart probleempje


henkbruijn

Aanbevolen berichten

Goedemorgen Henk.

 

Zonder te pretenderen deskundig te zijn, kan ik enkel uit eigen ervaring spreken. Ook bij mij kwam de knipperende cursor regelmatig voor. Mijn stiefzoon gaf mij een 'checklist' om een aantal zaken in de gaten te houden. Grote kans dat ze je ook al bekend zijn, maar een aantal 'hints' hebben mij inderdaad wel geholpen: regelmatig de registry opschonen, kijk kritisch naar hoeveel automatische opstartende programma;s je open hebt staan, een aantal daarvan kan een startconflict van Windows 10 veroorzaken. Bij mij was ook een externe harde schijf (van Western Digital, via USB poort aangesloten) een 'boosdoener'. Het was de interne beveiliging van deze externe harde schijf die een goede doorstart soms onmogelijk maakte. Sinds ik de externe harde schijf na het afsluiten van de PC ontkoppel, heb ik dat probleem in ieder geval niet meer. Succes met het vinden van een oplossing voor je systeemstarts.

 

Kijk hier ook eens: http://www.nldit.com/computerstoring/pc-troubleshooting/201309/192290.html, wellicht kan je dat ook verder helpen.

 

M.vr.gr.,

 

Gerard

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Megaloop zei:

Bij mij was ook een externe harde schijf (van Western Digital, via USB poort aangesloten) een 'boosdoener'.

Dat kan al eens voor een dergelijk probleem zorgen.

Ik begrijp echter niet waarom er nog steeds zoveel computergebruikers hun externe harde schijf permanent aangesloten houden. Die schijf hoeft enkel aangesloten te zijn tijdens het maken van een back-up. Van zodra die back-up is afgerond dient die schijf afgekoppeld te worden, o.a. uit veiligheidsoverwegingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, droske zei:

Dat kan al eens voor een dergelijk probleem zorgen.

Ik begrijp echter niet waarom er nog steeds zoveel computergebruikers hun externe harde schijf permanent aangesloten houden. Die schijf hoeft enkel aangesloten te zijn tijdens het maken van een back-up. Van zodra die back-up is afgerond dient die schijf afgekoppeld te worden, o.a. uit veiligheidsoverwegingen.

Beste Droske,

 

Je verbazing (als ik zo mag uitdrukken) kan ik heel goed begrijpen. Ik spreek nu even puur voor mijzelf (we weten namelijk überhaupt niet of Henk B een externe harde schijf heeft aangesloten) maar op je vraag waarom ik als computergebruiker de externe harde schijf aangesloten hield, was omdat ik me ooit destijds wijs had laten maken dat het 'beter voor de harde schijf zou zijn'. (Extra slijtage vanwege herhaaldelijk opnieuw 'opstarten' en dat soort 'argumenten'). Toen ik van die opvatting inmiddels 'genezen' was, bleven er toch nog een paar argumenten voor mij over. In de eerste plaats was daar de opstelling van mijn pc: onder bureau, slecht bereikbaar (alleen de aan/uit knop was 'makkelijk' te vinden). Aangezien ik zo mijn fysieke beperkingen heb, was het voor mij gewoon 'gemakkelijk'. In de tweede plaatse liet ik mbv een backup programma's regelmatig backups maken, met name van die bestanden waar ik die dag aan had gewerkt. Zo, meende ik, zou mijn noeste arbeid niet zo maar verloren gaan. (Dat bleek een pure misrekening, want de vorige externe harde schijf begaf eind vorig jaar de geest, met daarop nog bestanden van 'jaren' her. (Muziek, foto's etc.) Dus toen ik de huidige WD externe harde schijf aanschafte, wilde ik aanvankelijk dezelfde weg op gaan. Om een lang verhaal niet te lang te maken: mijn stiefzoon heeft de opstelling nu zo gemaakt dat ik de externe harde schijf makkelijk kan loskoppelen maar toch nog mijn backups kan blijven maken. 

 

Tot slot: ja, met je argument 'uit veiligheidsoverwegingen' heb je zeker een punt. Maar dan moet je niet, net als ik, af en toe zo verstrooid zijn dat ik alsnog vergeet de losgekoppelde externe harde schijf veilig op te bergen.

 

Gerard

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan nog even offtopic:

Vaak worden op externe harde schijven data opgeslagen die niet op de computer staan en waar geen back-up voor gemaakt wordt. En ja, als dan die externe hdd crasht....

 

Nu terug over naar henkbruijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is Henkbruin er nog ?  :xd:

 

(want net had ik hetzelfde aan de hand - 'k wist dat ik het 'vroeger' ook al eens had gehad - maar wat deed ik toen ook weer? -  en nu ik het net hetzelfde had, probeerde ik weer een paar dingen en bij mij was het tweemaal te zoeken in de Bios: ik heb 3 schijven (SSD, 2x HDD) en een dvd-station in mijn systeem zitten en door een of ander stofje in de kabels (*) was telkens mijn bootvolgorde veranderd: eerst stond een gewone HDD (géén bootschijf!) , dan mijn DVD en dan pas mijn opstart-ssd.

Normaal krijg je een melding dat hij de bootschijf niet kan vinden, maar in mijn geval: nada, niks bericht, alleen dat knipperende cursortje. Wat trouwens die gewone HDD bij die bootkeuzes komt doen is me een raadsel, want voor zover ik weet heeft daar nooit een bootsector op gestaan. (maar mogelijk vergis ik me toch en komt ze daardoor als 'bootschijf' toch in beeld... ?

Dus Henkbruin: kijk ook even in de bios je bootvolgorde na vooraleer je de rest gaat uitproberen...

 

 

(-) 't zal dat wel niet geweest zijn, maar wàt het wèl was, daar heb ik het raden naar

Link naar reactie
Delen op andere sites

spontane wijzigingen in opstartvolgorde zag ik eigenlijk alleen in gevallen waarin een kabel niet goed was aangesloten (satakabels zonder vastzet klik zijn niet altijd stabiel) of waarin de disk waarvan moet worden opgestart niet op sata 1 zat, maar een andere poort.  dat kan klaarblijkelijk lang goed gaan.... maar is de bios dan eens in de war dan volgt ie van dan af zijn eigen standaards.

dat je een knippercursor en geen verdere actie zag bewijst al dat er geen bootschijf werd gevonden / met geen bootschijf contact kon worden gemaakt. 

dat een bootsector op meerdere schijven voorkomt zegt niets, getuige ook Wikipedia: 'De bootsector bevat een aantal parameters die een vaste plaats hebben. Wordt een diskette of partitie gelezen door een computer die reeds opgestart is, dan zijn deze parameters van belang. Het programma wordt in dat geval genegeerd. '

   

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.