Ga naar inhoud

Nieuwe pc samenstellen


3S

Aanbevolen berichten

Hey iedereen,

 

Ik zou graag zelf een pc samenstellen (om mijn 10 jaar oude intel i7 (gen2) te vervangen), maar voor ik deze onderdelen bestel heb ik toch enkele vragen.

 

Met deze setup denk/hoop ik een pc te hebben dat ik toch minimum 5 jaar te kunnen gebruiken (liefst +/- 10).

Ik hoef geen powerhouse van bv. 3.000+ euro te hebben, maar wel graag een pc dat voor eender wat kan gebruikt worden (kantoor, gaming, videobewerking, of whatever). Ik denk dat de huidige setup in totaal +/- 1.764 euro is via megekko.nl (+/- 1.355 voor pc en +/- 409 voor de drie schermen).

Pc heeft geen wifi nodig (mag, moet niet) vermits kabel > wifi.

 

-1- Past deze setup bij elkaar, is alles compatibel?

-2- Waar zou ik deze stukken best bestellen? (megekko.nl, alternate.be, ergens anders?)

-3- Ga ik beter voor andere onderdelen? (pc future proof houden of betere alternatieven)

-4- Moet ik nog andere dingen bijbestellen? (bv. koelpasta, of andere dingen waar ik niet aan denk)

-5- Is automatische backup van de ene m2ssd naar de andere m2ssd mogelijk met deze setup? (denk dat dit "raid 1" noemt, nog nooit gedaan. Of is raid1 van een ssd met OS not done?)

-6- Kan ik hiermee Linux gebruiken als main OS (bv. pop!_os of een andere Linux distro (nog geen idee welke distro ik wil) maar win8 of win10 als main OS wil ik zeker niet, en win7 zal binnenkort gedaan zijn), en bijvoorbeeld gamen met een win10 in VM-ware of iets gelijkaardig (of gamen via wine in pop!_os, maar dat ging blijkbaar niet op mijn oude laptop)? (ik zou dus liever geen dual boot hebben om af en toe te gamen (warframe, league of legends, …), het zou veel beter zijn als ik daarvoor een virtuele pc zou kunnen opzetten)

 

Op dit moment dacht ik aan het volgende:

  • CPU, 1x AMD Ryzen 7 2700X
  • MBO, 1x MSI X470 Gaming Plus
  • GPU, 1x Gigabyte GeForce GTX 1660 OC 6G Videocard
  • RAM, 2x Corsair 16GB DDR4-3200 Vengeance LPX (or maybe 4x to get 64GB instead 32)
  • SSD, 2x Intel 660p 1TB M.2 SSD (hopefully this can work in raid 1 so when one drive crashes i can automatically use the other identical one)
  • PSU, 1x Cooler Master MWE Gold 650 Full Modular
  • DVD, 1x A random cheap DVD writer (e.g. Liteon DVD+/-R/RW iHAS 124 SATA Black OEM)
  • Case, 1x Sharkoon VG6 RGB Midi Tower (ATX)
  • Screen, 3x iiyama 25" G2530HSU-B1 Full HD monitor (3x is needed, 2x isn't enough for sure, but maybe 4x is overkill?)

 

Met vriendelijke groeten,

Dries

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Dries

13 uren geleden, 3S zei:

graag een pc dat voor eender wat kan gebruikt worden (kantoor, gaming, videobewerking, of whatever)

Waar ga je de pc hoofdzakelijk voor gebruiken, doe je veel aan videobewerking en welke software gebruik je dan? Wil je met deze setup gaan overklocken

Binnen enkele dagen worden de nieuwste Ryzen CPU's  verwacht en mogelijk doet dat de prijs van de 2000 serie nog wat dalen.

64GB geheugen is zeker niet nodig

Link naar reactie
Delen op andere sites

- overclock niet nodig

- zen2 maakt het nog harder om te kiezen wat te kopen

- 64gb ram is wss overkill indeed

- pc moet gebruikt kunnen worden voor eender wat, op dit moment zou ik graag een Linux distro opzetten voor alles behalve gamen, dat zou ik willen doen met een win10 in een virtual pc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

64GB ram is wel veel maar als je met virtuele machines gaat werken, moet je toch voldoende geheugen voorzien.

Te weinig geheugen op de host machine is de voornaamste reden dat een virtuele machine niet vlot draait.

Zeker als je meerdere virtuele machines tegelijk wil draaien, heb je baat bij meer geheugen.

Maar met 16 of 24 GB heb je wel voldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5/7/2019 om 11:05, 3S zei:

-1- Past deze setup bij elkaar, is alles compatibel?

Voor zover ik kan beoordelen past dit bij elkaar, enkel voor het geheugen dien je te kijken of dit op de Memory compatibility support List staat vermeld voor jou moederbord.

Op 5/7/2019 om 11:05, 3S zei:

-2- Waar zou ik deze stukken best bestellen? (megekko.nl, alternate.be, ergens anders?)

Zelf bestel ik het vaakst bij Megekko.nl of Azerty.nl afhankelijk van de prijs al ontlopen ze elkaar heel erg weinig.

 

Op 5/7/2019 om 11:05, 3S zei:

-3- Ga ik beter voor andere onderdelen? (pc future proof houden of betere alternatieven)

Persoonlijk zou ik kiezen voor de Ryzen 7 2700, deze kost bijna 80 minder in verhouding tot de 2700X.

De 2700X heeft een TDP van 105 Watt terwijl de 2700 een TDP heeft van 65 Watt, deze 2700 verbruikt dus minder stroom, word minder warm en de prestaties rechtvaardigen volgens mij niet de meerprijs van 80 a 85€. Wil je iets betere prestaties kies je natuurlijk voor de 2700X de keuze is uiteraard aan jou.

Voor de voeding zou ik 10€ meer betalen en kiezen voor de Corsair RM550x 550 Watt  is meer dan voldoende voor deze setup.

De Intel 660p 1TB M.2 SSD zou ik niet gebruiken, daar zijn zeker betere alternatieven voor en in één van je volgende vragen lees je waarom.

Op 5/7/2019 om 11:05, 3S zei:

-4- Moet ik nog andere dingen bijbestellen? (bv. koelpasta, of andere dingen waar ik niet aan denk)

Ik zou wel een aftermarket koeler aanraden, betere koeling en tevens stiller, Een goede koeler voor een gunstige prijs is de Scythe Kotetsu Mark II.

Gebruik deze zelf en ben er heel erg tevreden over. En voor die prijs vind je geen betere. Wel zou ik er koelpasta bij bestellen.

Op 5/7/2019 om 11:05, 3S zei:

-5- Is automatische backup van de ene m2ssd naar de andere m2ssd mogelijk met deze setup? (denk dat dit "raid 1" noemt, nog nooit gedaan. Of is raid1 van een ssd met OS not done?)

Een M.2 slot is (PCI-e 3.0 x4) en de ander is M.2 (S600/Pcie2.0x4) en volgens mij werkt de tweede enkel in SATA mode dus een raid van 2 Nvme drives zit er denk ik niet in.

Met twee goede SSD's zou dit wel kunnen. Maar ik zal dit even precies uitzoeken hoe het precies zit voor de zekerheid.

Raid 1 voor een OS komt voor gewone gebruikers zelden voor, mocht je 2 schijven van 1GB gebruiken heb je maat 1 GB tot je beschikking.

Tegenwoordig zijn de SSD's of Nvme drives erg bedrijfszeker en ik zou kiezen voor een goede backup om in een noodgeval terug te zetten.

Op 5/7/2019 om 11:05, 3S zei:

-6- Kan ik hiermee Linux gebruiken als main OS (bv. pop!_os of een andere Linux distro (nog geen idee welke distro ik wil) maar win8 of win10 als main OS wil ik zeker niet, en win7 zal binnenkort gedaan zijn), en bijvoorbeeld gamen met een win10 in VM-ware of iets gelijkaardig (of gamen via wine in pop!_os, maar dat ging blijkbaar niet op mijn oude laptop)? (ik zou dus liever geen dual boot hebben om af en toe te gamen (warframe, league of legends, …), het zou veel beter zijn als ik daarvoor een virtuele pc zou kunnen opzetten)

Linux kan en mag geen probleem zijn maar voor het gamen in Linux via wine of andere manier daar moet ik je een antwoord schuldig blijven, daar heb ik geen ervaring mee helaas maar mogelijk kunnen je andere mensen dar wel een duidelijk antwoord op geven.

 

Om nog even terug te komen over de grootte van het geheugen, als ik zie wat het geheugen nu kost zou ik kiezen voor 32GB, verleden jaar toen ik men systeem kocht was de prijs meer dan dubbel zo hoog dan nu op het moment. Ik heb voor 16 GB rond de 220€ gegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9/7/2019 om 23:11, Dasle zei:

Voor zover ik kan beoordelen past dit bij elkaar, enkel voor het geheugen dien je te kijken of dit op de Memory compatibility support List staat vermeld voor jou moederbord.

Zelf bestel ik het vaakst bij Megekko.nl of Azerty.nl afhankelijk van de prijs al ontlopen ze elkaar heel erg weinig.

 

Persoonlijk zou ik kiezen voor de Ryzen 7 2700, deze kost bijna 80 minder in verhouding tot de 2700X.

De 2700X heeft een TDP van 105 Watt terwijl de 2700 een TDP heeft van 65 Watt, deze 2700 verbruikt dus minder stroom, word minder warm en de prestaties rechtvaardigen volgens mij niet de meerprijs van 80 a 85€. Wil je iets betere prestaties kies je natuurlijk voor de 2700X de keuze is uiteraard aan jou.

Voor de voeding zou ik 10€ meer betalen en kiezen voor de Corsair RM550x 550 Watt  is meer dan voldoende voor deze setup.

De Intel 660p 1TB M.2 SSD zou ik niet gebruiken, daar zijn zeker betere alternatieven voor en in één van je volgende vragen lees je waarom.

Ik zou wel een aftermarket koeler aanraden, betere koeling en tevens stiller, Een goede koeler voor een gunstige prijs is de Scythe Kotetsu Mark II.

Gebruik deze zelf en ben er heel erg tevreden over. En voor die prijs vind je geen betere. Wel zou ik er koelpasta bij bestellen.

Een M.2 slot is (PCI-e 3.0 x4) en de ander is M.2 (S600/Pcie2.0x4) en volgens mij werkt de tweede enkel in SATA mode dus een raid van 2 Nvme drives zit er denk ik niet in.

Met twee goede SSD's zou dit wel kunnen. Maar ik zal dit even precies uitzoeken hoe het precies zit voor de zekerheid.

Raid 1 voor een OS komt voor gewone gebruikers zelden voor, mocht je 2 schijven van 1GB gebruiken heb je maat 1 GB tot je beschikking.

Tegenwoordig zijn de SSD's of Nvme drives erg bedrijfszeker en ik zou kiezen voor een goede backup om in een noodgeval terug te zetten.

Linux kan en mag geen probleem zijn maar voor het gamen in Linux via wine of andere manier daar moet ik je een antwoord schuldig blijven, daar heb ik geen ervaring mee helaas maar mogelijk kunnen je andere mensen dar wel een duidelijk antwoord op geven.

 

Om nog even terug te komen over de grootte van het geheugen, als ik zie wat het geheugen nu kost zou ik kiezen voor 32GB, verleden jaar toen ik men systeem kocht was de prijs meer dan dubbel zo hoog dan nu op het moment. Ik heb voor 16 GB rond de 220€ gegeven.

Dankjewel voor de zeer nuttige info Dasle :)

 

-1- Memory compatibility support List check wist ik niet, dankjewel, dit is een zeer nuttige tip.

-2- Thx, zal azerty.nl ook eens bekijken :)

-3- Ryzen 7 2700 is inderdaad beter voor mij dan de Ryzen 7 2700X, is een zeer goede wijziging! Waarom echter een voeding van 550W nemen? Als er in de toekomst upgrades komen is het dan niet handiger dat de voeding ineens sterk genoeg is? Welke SSD zou je dan gebruiken ipv de Intel 660p 1TB M.2 SSD? Ik had deze gekozen omdat deze beter is dan een normale SSD/HDD, en op dit moment belachelijk goedkoop is. (Intel 760p 1TB M.2 SSD is een pak beter, maar ook +/- dubbel de prijs, hetzelfde voor de Samsung 970 EVO bv.)

-4- Cooler idee is niet slecht, misschien dat ik dit wel doe, de koelpaste is thermal paste neem ik aan? (zo ja, heb ik dit al liggen, heb dit juist gekocht en gebruikt om mijn oude pc (intel i7 2600, 16gb ddr2ram) terug leven in te blazen, mijn CPU werd blijkbaar 97°C+ waardoor deze automatisch uitviel, ondertussen CPU temperatuur stabiel gekregen op +/- 60°C)

-5- Welk soort backup (of backup software) raad je dan aan? Ik heb op zich wel external hard drives liggen, maar geen deftig automatisch (freeware) backup systeem/software.

-6- De prijzen van RAM lijken alleen maar te stijgen de laatste tijd, vandaar dat ik aan het twijfelen was voor 64 ipv 32, maar ik zie nog wel, dit maakt eigenlijk niet zoveel uit. Alle virtuele machines krijgen dan in ieder geval wel genoeg memory xD

Link naar reactie
Delen op andere sites

De genoemde voeding van Cooler Master maakt gebruik van hetzelfde platform van Huizhou Xin Hui Yuan Tech welke ook de Xilence voedingen produceert.

De Xilence zijn niet van een erg hoge kwaliteit, maar de Cooler Master zal mogelijk beter zijn maar ik zou het risico niet nemen.

Heb een review opgezocht welke je hier kan nalezen.

16 uren geleden, 3S zei:

Waarom echter een voeding van 550W nemen? Als er in de toekomst upgrades komen is het dan niet handiger dat de voeding ineens sterk genoeg is?

Heb even een review opgezocht van de Ryzen 2700 en het advies voor voedingen wat je hier kan nalezen.

Voor een Ryzen 2700 en een Nvidia  GTX1080 word een 550 Watt voeding aangeraden en een GTX 1080 verbruik een stuk meer dan een GTX1660.

Maar goed ik weet niet wat jij in de toekomst zou willen updaten, ga je een hele snelle videokaart aanschaffen dan zou je idd voor een 650 Watt variant kunnen kiezen.

17 uren geleden, 3S zei:

Welke SSD zou je dan gebruiken ipv de Intel 660p 1TB M.2 SSD?

Daar je voor een nvme-drive  had gekozen dacht ik dat je puur voor prestaties wou gaan. Tussen de nvme-drives zit deze zowat in het lagere segment maar een gewone SSD kan hier niet tegen op.

Je hebt veel betere prestaties dan een gewone SSD en idd de prijs is erg laag momenteel want een Samsung Evo kost meer dan het dubbele.

Dus kan een prima keuze zijn ;)

17 uren geleden, 3S zei:

koelpaste is thermal paste neem ik aan?

Yep idd is het zelfde

 

17 uren geleden, 3S zei:

Welk soort backup (of backup software) raad je dan aan?

Dat hangt af van welke Linux je wilt gaan gebruik maken, dat kan erg uiteen lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog geen idee welke Linux, zeker niet Lubuntu xD

Dit gebruik ik op dit moment op de laptop (omdat dit ding gewoon niks anders degelijk kan draaien), maar blijf hier problemen hebben met de screensaver dat na een tiental minuten automatisch activeert, ook al zou dit niet meer mogen gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb een paar jaren terug Linux Mint Mate geïnstalleerd gehad en deze werkte voor mij boven verwachting goed.

Door problemen met software voor school van de kids ben ik terug overgegaan naar Windows helaas.

Meer info over Linux mint vind je hier -> https://linuxmint.com/

Een ander distro is Zorin OS -> https://zorinos.com/  en een nederlands forum vind je hier -> https://zorin-os-nederlands-en-andere-distros.be/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.