Ga naar inhoud

Webconnect SMA omvormer zonnepanelen


rudi d.

Aanbevolen berichten

Hoort misschien niet op een pc forum thuis, maar heeft wel met internetconnectie te maken.

We hebben een paar jaar geleden zonnepanelen laten plaatsen, met een SMA SunnyBoy omvormer.

Elke dag kregen we een mail met de opgewekte energie om tot een jaar- en totaaloverzicht te komen, dit door een ingebouwde webconnector.

Sinds een onweer een maand geleden zijn we echter de connectie kwijt.

Na wat over en weer mails naar de installateur en fabrikant zou het aan het port forwarden liggen op de router.

Ik heb deze poorten al open gezet, nochtans is er bij de installatie toen niets aan de router veranderd.

De omvormer is verbonden met internet via een TP-link switch en zo naar de telenet modem vermoed ik, alleszins niet naar de TP-link archer 7 router.

Wat me opvalt is dat in die switch nog andere netwerkkabels zijn ingeplugd, bij die andere brandt er een connectiviteits-led, maar bij dat van de omvormer niet.

Mijn eerste gedacht is dat er iets met de webconnector is, maar hoe kan ik dit testen?

Is enkel via utp te benaderen, maar geraak gewoon niet in dit toestel om de instellingen te controleren.

Ook niet met de SMA connectiviteitsassistent, die vindt geen enkel toestel.

Is mss niet courant deze vraag, maar ik kan maar proberen 😉

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan de suggestie van Dasle zeker proberen (is trouwens een zeer interessante toepassing).

Maar ik vermoed dat dit niet kan werken omdat je geen verbinding kunt maken met de omvormer (= de Sunny Boy).

Met een IP-scanner kan je uitvinden of de omvormer wel degelijk verbonden is met je netwerk; eventueel kan je via het scherm van de Sunny Boy zijn IP-adres opvragen en dan via een browser proberen te verbinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, p38cyq zei:

Je kan de suggestie van Dasle zeker proberen (is trouwens een zeer interessante toepassing).

Maar ik vermoed dat dit niet kan werken omdat je geen verbinding kunt maken met de omvormer (= de Sunny Boy).

Met een IP-scanner kan je uitvinden of de omvormer wel degelijk verbonden is met je netwerk; eventueel kan je via het scherm van de Sunny Boy zijn IP-adres opvragen en dan via een browser proberen te verbinden.

Het is inderdaad een SunnyBoy met digitaal display, de SB5000 TL. De Sunny Explorere en Sunny assistens-t had ik al geprobeerd, beide vinden het toestel niet. Ook een ip-scanner had ik al laten lopen, is niet te vinden. Daarom mijn vermoeden dat er iets met de webconnector is.

Op internet vindt je verschillende tips om het toestel te benaderen en zo de instellingen zoals DHCP aan te passen. Maar dan spreekt men steeds over een wifinetwerk waar de sma tussen moet staan. Bij mijn weten heeft deze omvormer geen wifi of bluetooth.

Ik stuur enkele foto's mee, de 2 utp aansluitingen is 1 die via de switch een wlan verbinding zou moeten hebben, de andere heb ik ingeplugd om mijn laptop rechtstreeks verbinding te laten maken, welke helaas niet lukt.

Zal nog eens kijken of ik via de display aan het ip-adres geraak, bij vorige aflezingen zoals versie stuurprogramma dacht ik het ip-adres niet gezien te hebben. De PIC en RID code is ook om in het toestel te geraken, maar dan moet ik het toestel wel vinden natuurlijk.

2019-07-14 08.57.56.jpg

2019-07-14 08.58.10.jpg

2019-07-14 08.59.00.jpg

2019-07-14 08.59.13.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, p38cyq zei:

 eventueel kan je via het scherm van de Sunny Boy zijn IP-adres opvragen en dan via een browser proberen te verbinden.

Buiten wat info over stuurprogramma en taal  komt er geen getal dat op een ip-adres lijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je snel 2maal tikt op de rand van het digitaal display worden normaal de firmware versie, IP-adres en subnet getoond maar als ik het zo zie lijkt het erop dat je Lan module niet werkt of stuk is.

 

20190714_124020.thumb.jpg.f136a03fa7826733cc23abdab39835e7.jpg

 

In wat ik rood omlijnd heb is het linkse icoon van webconnet dacht ik en het rechtse dat je ook verbonden bent met je LAN netwerk.

Heb trouwens precies dezelfde SMA omvormer.

1 uur geleden, rudi d. zei:

De PIC en RID code is ook om in het toestel te geraken

Oke dacht dat dat enkel was om te verbinden/registreren met webconnet bij SMA

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij rudi staan de symbolen (connected, network) inderdaad niet op het display.

 

Kan je je Sunny Boy eens compleet resetten (stroom afhalen enz.) en nagaan of de omvormer je netwerk dan wel vindt?

Wees er wel op voorhand zeker van dat alle aardingen correct aangesloten zijn; SMA-apparatuur blijkt hier nogal gevoelig voor te zijn.

 

Zoniet ben ik het met @dasle eens dat je LAN-module waarschijnlijk stuk is.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Dasle zei:

Als je snel 2maal tikt op de rand van het digitaal display worden normaal de firmware versie, IP-adres en subnet getoond maar als ik het zo zie lijkt het erop dat je Lan module niet werkt of stuk is.

 

20190714_124020.thumb.jpg.f136a03fa7826733cc23abdab39835e7.jpg

 

 

Deze foto bevestigd mijn vermoeden dat de webconnector de geest gegeven heeft, het was na een blikseminslag recht op een straatverlichting aan de overzijde van onze woning dat de verbinding wegviel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb net boven jou laatste bericht een filmpje gepost hoe je jou omvormer kan resetten, probeer dat eerst even.

Mocht dat nog niet helpen lijkt het me wel dat je LAN module stuk is, elektronische apparatuur is heel gevoelig voor piekspanningen.

aangepast door Dasle
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.