Ga naar inhoud

Moederboardgegevens van een Medion MD 8888


Kurtt

Aanbevolen berichten

PC Medion Erazer X7710 D MD 8888
De pc van mijn broer start niet meer op. Hij is wel al 10 jaar oud. Ik zet de pc op en vrijwel meteen krijg ik de boodschap " Reboot and select proper boot device"

Zelfs het drukken op F8 haalt niets uit, hij geeft altijd die boodschap.


VRAAG 1 :
De ATA kabel bijvoorbeeld, zit wel op de harde schijf achteraan, maar het andere stuk waar moet ik dat inpluggen op het moederbord?

 

Het beste zou zijn dat ik een moederbordoverzicht van dit model zou kunnen vinden waar alles al via een tekening op z'n plaats zit (Medion MD888).

 

VRAAG 2:

Ik krijg nu ook de melding "no signal" dus ik denk dat ik de kabels van de Radeon grafische kaart verkeerd heb gestoken. Vind iemand een tekening hoe ik die moet steken bij deze oude MD8888 medion pc.

 

Nog info over deze oude pc:

https://www.diskidee.be/2011/04/18/een-stoere-bink-in-de-aldi/19831/

 

VRAAG 3:

Vind iemand dus een manual van het moederbord (gebruikershandleiding heb ik eenvoudig gevonden via zoeken op medion site)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Kurtt zei:

'k ben niet zo'n kenner van die dingen, maar dit betekent dat hij de harde schijf niet kan vinden (de schijf met Windows dus)

 

1 uur terug, Kurtt zei:

De ATA kabel bijvoorbeeld, zit wel op de harde schijf achteraan, maar het andere stuk waar moet ik dat inpluggen op het moederbord?

ja natuurlijk, anders kan de PC die schijf niet lezen - het andere gedeelte van de kabel moet dus in het mobo gestoken worden.

1 uur terug, Kurtt zei:

Ik krijg nu ook de melding "no signal"

ook dit is logisch want je systeem kan - doordat het Windows niet kan vinden - ook geen signaal naar je videokaart sturen en die vertelt je dat ze dus geen signaal / gegevens toegezonden krijgt (en dus geen beeld kan vormen)

 

 

Alles kan (herhaal: kàn) eenvoudig opgelost zijn als je die kabel van je schijf naar het mobo terug kan inpluggen.

Hier een andere medion: er_photo_180949.png?itok=COOXbrFe en zie je links onderaan de schijf zitten  in dat aparte gedeelte?  Daar is zo'n platte rode kabel ingeplugd en die gaat naar een 'slotje' in het moederbord. (= soort stopcontactje waar je de kabel kan insteken)

 

Hier een voorbeeld van zo'n slotjes (die oranje dingen: (meestal zijn ze rood, maar ze hebben dus ook andere kleuren) 03-1024x576.jpg

 

Wel moet je opletten als je die gaat inpluggen want die gaan er maar op één manier in - je kan ze er dus niet andersom in steken. Wees voorzichtig want als je een contactje zou beschadigen, kan het zijn dat je het kan vergeten...

 

(en: vooraleer aan de binnenzijde van een computer te komen: eenmaal open, ontlaadt dan jezelf van statische  elektriciteit door bv een blank stukje metaal (vb ontluchter) van een radiator aan te raken. (en natuurlijk eerst de stroomkabel uit het stopcontact halen)

 

Nog vragen? Stel ze maar - als ik het niet weet, snelt iemand anders wel ter hulp :)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga dit morgen uitproberen.

De rode ATA van de hard disk steekt achteraan de hard disk , maar ik wist niet waar ik het andere uiteinde moest steken op het moederbord.  Door die foto's van jouw zie ik het nu, en ga ik het morgen proberen. Duizendmaal dank.

Nu zou ik nog zeker willen zijn of de kabels van mijn grafische kaart goed zitten. Het is een radeon grafische kaart.

Heb je ook zo'n foto van een medion waar je de kabels van een grafische kaart kunt zien vanaf grafische kaart naar moederbord?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan Kurtt.

 

wat de 'kabels' van je grafische kaart betreft: die heeft maar één kabel en dat is de verbindingskabel tussen de uitgang van de kaart en je beeldscherm.

 

Die heeft dus geen voedings- en datakabel zoals HD's die hebben:  'k pik er hier maar even eentje zo maar van het net: image.png.0d15a8cf81ed5976bfece45a1fc89346.png zie je onderaan die gele 'band'? dat zijn allemaal contactjes naast mekaar.

Als je de videokaart in het moederbord steekt dan wordt op die manier de stroom en data doorgespeeld.

De verbindingskabel videokaart <> beeldscherm gebeurt via deze 'poortjes':  image.png.fe65456243fc6cc82b142cf2bc3f3024.png

Rechts is de oudere verbinding (met links en rechts ernaast de twee 'moertjes' waar jij de schroefjes van de (oude) kabel kan in vastdraaien zodat de kabel niet losgetrokken wordt

en links is de huidige aansluitmogelijkeid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super. Ik heb dit ooit geweten.... Maar uw uitleg is perfect. Beter kan je het niet uitleggen.

Ik ben fan van u.

 

Ik ga het in de namiddag allemaal eens in orde proberen te krijgen. Ze gaan wel een nieuwe eenvoudige pc kopen (eerstvolgende die in de Aldi binnenkomt, wanneer die binnenkomt weten ze niet), maar in die tussentijd kunnen ze nog even met het zeer oude model verder :).

 

Duizendmaal dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

grijns...

 

nog één ding: systemen kunnen een 'onboard' grafische kaart hebben (en die zie je niet zitten) of een 'externe': de foto's zijn van zo'n externe.  Als je een externe gebruikt, moet in de Bios wel aangegeven worden dat de interne niet meer gebruikt moet worden, maar ik veronderstel dat - als in die computer een externe zit, dat dat dan zoveel jaar geleden wel zal gebeurd zijn en dat je dus niet in de Bios moet gaan duiken.

 

Het verwonderde me wel dat je die vraag over de grafische kaart (en de HD-aansluiting) stelde: is het systeem uit mekaar gehaald geweest of wat?

Wat ik bedoel: als het niet uit mekaar gehaald geweest was, dan zouden de aansluitingen toch nog gewoon op hun plaats moeten zitten.. ?

 

Succes en graag met je meegedacht Kurtt!  Laat maar horen moest je nog vragen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een laaste vraag:
Ik heb wel nog 1 draad dat los zit in het moederbord. Zie bijlage. Het is dus één draad met die piepkleine connectortjes aan die ik dus ergens in het moederbord moet steken. Maar waar? Zijn dit voor de usb aansluitingen?

 

Ik denk dat mijn broer expres een paar kabels van zijn oude computer heeft uitgetrokken om een nieuwe computer te krijgen van mijn ouders. Maar ik ben niet van gisteren....... 😀

piepdunne kabeltjes.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het vreemde is ook dat er eentje van de 5 gaatjes "dicht" is en ik nergens op het moederbord geen pinnetjesreeks vind die 1 gaatje overslaat. (of ik kijk slecht)
Wil je dat dat eens navragen als je het zelf misschien niet weet?

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf ben ik niet echt een hardwarkenner, maar 'k ben ze al wel eens tegengekomen, maar moest even op zoek gaan.

 

Volgens mij is het dit soort kabel:  https://www.startech.com/nl/Kabels/USB-Kabels/Intern-en-Inbouwpaneel/45-cm-Interne-5-Pin-USB-IDC-Moederbord-Aansluitkabel~USBINT5PIN

en dient die dus om verbinding te maken tussen het moederbord en een usb-poort (zodat je er een usb-kabel kan in steken) of een kaartlezer.

Maar als je het zeker wil weten, probeer ik er wel een hardwarkenner bij te halen.

 

edit: soms worden er maar 4 contacten gebruikt bij verbindingen en is dus één gaatje 'dicht) - ik vermoed dat je plaatje ook niet een foto is van jouw kabel, maar ook eentje van het net?

maareuh... waar leidt het  andere gedeelte van de kabel naar toe? zit die ergens in of lag de kabel gewoon helemaal los in de kast??

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, het was een plaatje van het net.  Ik had beter een foto getrokken met mijn gsm.
 

Dat draadje lag helemaal los in de kast. Daarom zou ik graag willen weten aan wat zoiets vastzit en waar het op het moederbord moet. Of horen ze allebei tot het moederbord. Mijn hardwarekennis is zeer slecht.

 

 

 

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.