Ga naar inhoud

PING naar NAS-server met HostName lukt niet


habhab

Aanbevolen berichten

De NAS heeft geen vast IP. Ik begrijp dat dit idd misschien beter is, maar ik denk toch niet dat iets hiermee te maken heeft? Ik ga eens in de Telenet modem kijken, maar ook daar weer weet ik niet juist wat er zou kunnen veranderd zijn.

 

Ik heb net nog even geprobeerd (na laatste reboot van de NAS-server), en opnieuw werkt PING niet via HostName. Het enige dat ik kan bedenken is dat de computer even in sleep mode is geweest (ik moet heraanloggen na een tijdje niet gebruik). Ik vraag me af wat er nu kan voor zorgen dat ping voordien wel werkt, en daarna niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 23
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Op 28/8/2019 om 10:37, p38cyq zei:

Heb je in "referentiebeheer" nagegaan of je credentials voor de NAS correct staan?

Kun je nagaan via configuratiescherm, gebruikersaccounts, referentiebeheer, Windows-referenties.

 

Als die goed staan, kan je je netwerk eens scannen (http://www.advanced-ip-scanner.com/nl/

Daar zou je je NAS moeten terugvinden, met zijn IP-adres én zijn naam. Kan je hem daar openen?

aangepast door p38cyq
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je me zeggen hoe ik "referentiebeheer" en "Windows-referenties" kan vinden? Ik heb een Nederlandstalige Windows 10 Pro. Met "Configuratiescherm", bedoel je "Instellingen"? Daarna "Accounts"? Maar ik vrees dat ik daar niets van "Referentiebeheer" kan vinden. Zie screenshot 1.

 

De "Advanced IP Scanner" kon de NAS-VC-2 ook vinden. Ik heb dit even gedraaid met, en zonder lmhosts. Met lmhosts is het natuurlijk logisch dat ie gevonden wordt, maar zonder lmhosts lukt het ook. Wat me wel opviel is dat zonder lmhosts file, er een HTTP... lijn extra staat onder de NAS-VC-2 - dit is de link waarmee ik in de administratiepagina kan geraken via een webbrowser. Zonder lmhosts file zie ik die HTTP... lijn niet. Zie screenshot 2.

 

 

instellingen.png

IPScan.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk de gebruikersnaam en wachtwoord na. Als beiden correct zijn en je kan nog steeds niet pingen naar de Hostname, verwijder dan deze entry (nas-vc-2). Bij de eerste maal inloggen op de NAS worden deze credentials opnieuw opgeslagen als je akkoord gaat.

Probeer opnieuw.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de entry verwijderd, en daarna leek ping wel te werken (en ik heb wel degelijk lmhosts verwijderd). Doch na een tijdje (enkele minuten) begon mijn PC wat raar te doen (scherm werd blank, Fences werkte niet meer naar behoren, …). Toen besloot ik maar om even te rebooten. Blijkt nu dat er een grote Windows 10 update klaar zat. Die heb ik dan maar uitgevoerd.

 

Ik weet dus niet 100% zeker of het nu met het verwijderen van die entry te maken heeft, of met de update, maar we zijn nu een half uurtje verder en ping HostName werkt nu prima. Ik heb ondertussen al eens verwisseld van account, en teruggekomen naar deze account, en nog steeds geen problemen gezien.

 

Ik zou deze case nog even open houden. Binnen enkele dagen rapporteer ik dan of het echt wel is opgelost, en dan kan deze case worden afgesloten. Ok?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het doet mij plezier dat deze oplossing werkt.

 

Wat je zeker nog moet nagaan in netwerkinstellingen is dat je netwerk een particulier netwerk is, en geen openbaar.

Inderdaad, gezien je recentelijk een nieuwe TN modem geïnstalleerd hebt is het zeer wel mogelijk (ja zelfs aannemelijk) dat jouw PC/laptop dit nieuwe netwerk meer herkent als een particulier netwerk en W10 dit automatisch wijzigt naar "openbaar".

 

Good luck!  

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, p38cyq zei:

Het doet mij plezier dat deze oplossing werkt.

 

Wat je zeker nog moet nagaan in netwerkinstellingen is dat je netwerk een particulier netwerk is, en geen openbaar.

Inderdaad, gezien je recentelijk een nieuwe TN modem geïnstalleerd hebt is het zeer wel mogelijk (ja zelfs aannemelijk) dat jouw PC/laptop dit nieuwe netwerk meer herkent als een particulier netwerk en W10 dit automatisch wijzigt naar "openbaar".

 

Good luck!  

Moet natuurlijk zijn:  dat jouw PC/laptop dit nieuwe netwerk niet meer herkent als een particulier netwerk... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En opnieuw een schot in de roos. Ik was eigenlijk net van plan een ander topic te openen omdat het scannen naar een folder op de PC sedert enkele dagen niet meer werkte. En ja, mijn netwerk stond inderdaad op openbaar. Snel dit even aangepast, en de scanner werkt opnieuw.

 

Pingen lukt ook nog altijd, dus het ziet er goed uit!

 

Hartelijk dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.