Ga naar inhoud

Welkom op PC Helpforum!
PC Helpforum helpt GRATIS computergebruikers sinds 2006. Ons team geeft via het forum professioneel antwoord op uw vragen en probeert uw pc problemen zo snel mogelijk op te lossen. Word lid vandaag, plaats je vraag online en het PC Helpforum-team helpt u graag verder!


habhab

PING naar NAS-server met HostName lukt niet

Aanbevolen berichten

Lang geleden dat ik jullie nog eens nodig heb gehad. Hopelijk kunnen jullie me verder helpen. 

Ik heb reeds een poging gedaan om op jullie forumgeschiedenis te zoeken, maar ik vrees dat dit me niet veel verder heeft geholpen.

 

Ik heb een Synology DS218+ NAS server (versie 6.2.2-24922 update 2), en een PC met Windows 10 Pro (versie 1803 - build 17134.885). Op deze PC heb ik twee accounts (beiden Admin rights). Het probleem is aanwezig bij beide accounts.

 

Ik merkte dat ik plots mijn NAS server niet meer kon bereiken via de verkenner. Nadat ik de PC reboot, lukte dat weer wel.

 

Na wat zoeken blijkt dat ik na de reboot van de PC, de NAS server kan pingen via zijn IP adres (IPv4), doch niet via zijn HostName.

- Ping 192.168.0.100 levert mooi een reply

- Ping NAS-VC-2 (de HostName) levert "Ping request could not find host NAS-VC-2."

 

Na die reboot kan ik de NAS server "\\nas-vc-2" ook zien via de verkenner, en kan ik aan alle folders en files. Dus enkel ping lijkt niet te lukken.

 

Maar als ik vervolgens afmeld van mijn account op de PC, en terug aanmeld, dan wordt het probleem erger. Als ik dan probeer de NAS server terug te zien in mijn verkenner, dan lukt dit niet meer. Ik krijg de melding "Geen toegang tot \\nas-vc-2", en de vraag om de spelling te controleren, of na te gaan of er niets met het netwerk is. Ik heb de optie "Problemen vaststellen" geprobeerd, doch dit brengt ook geen soelaas.

 

De enige mogelijkheid om mijn NAS server terug te kunnen bereiden via de verkenner is de PC volledig rebooten, en vervolgens niet meer afmelden van mijn accounts.

 

Een (belangrijk?) detail is dat gisteren een technieker van Telenet een nieuwe modem heeft geïnstalleerd (type: 24*8 DOC 3 WIRELESS - DOCSIS). Ik vermoed dat het daarna is beginnen foutlopen. 100% zeker of het daarmee iets heeft te maken ben ik niet, maar het valt me wel op dat ik voordien die problemen niet had vastgesteld. Ik heb verder ook geen enkel probleem met mijn thuisnetwerk, smart-TV, webcam, ...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

  • Topicstarter
  •    0

    Bijkomende info:

     

    Ik heb een entry toegevoegd aan "lmhosts", en hiermee is het probleem natuurlijk opgelost. Doch dit lost de kern van het probleem natuurlijk niet op, en is eerder een lapmiddel.

     

    Ik zou toch nog graag verder onderzoeken wat er aan de hand is, en waarom ik mijn NAS server niet via HostName kan bereiken, en enkel via IP-adres.

     

    Bedankt!

    Deel dit bericht


    Link naar bericht
    Delen op andere sites

  • Topicstarter
  •    0

    Nog even meegeven dat ik voor zover ik weet niets heb gewijzigd aan de setup. Enkel een nieuwe Telenet modem lijkt het begin van dit issue. Maar je

    kan natuurlijk nooit 100% zeker zijn, dus wil ik graag met jou tip even verder zoeken.

     

    Ik ben nu echter niet zo vertrouwd met deze materie. Wat bedoel je met "referentiebeheer", en hoe kan ik hiermee nagaan of de credentials voor de NAS-server correct staan.

    Deel dit bericht


    Link naar bericht
    Delen op andere sites
  • Topicstarter
  •    0

    Stupid me 😞

     

    Had vermoedelijk de NAS-server niet gereboot nadat de nieuwe Telenet router was geïnstalleerd. Nu ik dit gedaan heb (omdat een nieuwe update werd geïnstalleerd), is het probleem opgelost.

     

    Sorry, sorry, sorry...

    aangepast door habhab

    Deel dit bericht


    Link naar bericht
    Delen op andere sites

    Probleem is blijkbaar toch niet opgelost.

    Topic heropend op vraag van habhab.

     

    Probeer eens of het volgende helpt.

    Ga naar start en typ powershell.exe in het zoekvak maar druk nog niet op enter.

    Klik met rechts op het gevonden resultaat en kies voor uitvoeren als administrator.

    Typ vervolgens ipconfig /flushdns in het zwarte vak en druk enter. Let op de spatie voor de /.

    Doe dit in beide accounts en probeer dan of het pingen op hostnaam wel lukt.

    Deel dit bericht


    Link naar bericht
    Delen op andere sites
  • Topicstarter
  •    0

    Helaas, maar dit levert nog altijd hetzelfde resultaat, zoals je kan zien in de screenshot.

     

    Als ik de NAS-server echter opnieuw reboot, dan lukt het pingen naar HostName weer wel. Zie tweede screenshot. Ik heb echter geen flauw idee wat de trigger is om het plots niet meer te willen doen. (ik heb voor die test natuurlijk de lmhosts file verwijderd).

    ipconfig.png

    ping.png

    Deel dit bericht


    Link naar bericht
    Delen op andere sites

    Door de vervanging van de telenet  modem/router kan het zijn dat de ip instellingen ook veranderd zijn.

    Kijk dat eens na.

    Heeft de NAS een vast IP?

    Indien niet is het toch beter om een vast ip toe te kennen.

    Toestellen zoals NAS of printer geef je best een vast ip.

    Deel dit bericht


    Link naar bericht
    Delen op andere sites
    Gast
    Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

    Logo

    OVER ONS

    PC Helpforum helpt GRATIS computergebruikers sinds juli 2006. Ons team geeft via het forum professioneel antwoord op uw vragen en probeert uw pc problemen zo snel mogelijk op te lossen. Word lid vandaag, plaats je vraag online en het PC Helpforum-team helpt u graag verder!

    ×
    ×
    • Nieuwe aanmaken...

    Belangrijke informatie

    We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.