Ga naar inhoud

Tap to Click uitschakelen


Pompidom

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Ik zit met een klein maar toch zeer frustrerend probleem. 

Deze week heb ik een nieuwe laptop gekocht, een Lenovo. Hierin zit een touchpadsysteem met het besturingsprogramma "Synaptics versie 19.5.10.25.  Nu werkt het touchpad zo dat als ik op het touchpad klik, het gewoon klikt zoals je op je linkerknop zou klikken. Het zogezegde tap to click systeem. Ik had dit ook op mijn vorige laptop, een hp, en hierin kon ik dit gewoon uitschakelen door naar eigenschappen te gaan en dan instellingen wijzigen. Daarin stond de optie om het kliksysteem uit te schakelen. Nu op deze laptop staat deze optie niet en kan het dus niet uitschakelen. Ik word er zot van en ik zoek me echt kapot maar deze optie is er gewoon niet. Hoe kan ik dit oplossen, een ander besturingsysteem installeren? Welk dan en hoe doe ik dit? (ik ken er echt niets van :) ) Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Pompidom zei:

ik zoek me echt kapot maar deze optie is er gewoon niet.

Je hebt niet vermeld waar en wat je allemaal hebt gezocht en gevonden, dit om dubblewerk te voorkomen.

Heb je al de handleiding doorgenomen en/of even de winkel heb gebeld?

Neem deze link eens door.

 

 

 

 

 

 

 

aangepast door iEscape
Link naar reactie
Delen op andere sites

De link van iEscape verwijst naar een artikel waarin wordt uitgelegd hoe je het touchpad van een Lenovo IdeaPad kun uitschakelen.

Uit de vraag van Pompidom meende ik te begrijpen dat hij niet het touchpad volledig uit wil schakelen, maar enkel en alleen de 'Tap to Click' functie van het touchpad.

 

@Pompidom Wat voor type Lenovo heb jij gekocht? Graag de volledige typeaanduiding. Bijvoorbeeld:

Lenovo ThinkPad E590, of Lenovo Yoga 530-14IKB 81EK00HWMH

 

Als het een Lenovo ThinkPad is, dan helpt de volgende handleiding jou misschien: https://smallbusiness.chron.com/disable-tap-thinkpad-53720.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, iEscape zei:

Je hebt niet vermeld waar en wat je allemaal hebt gezocht en gevonden, dit om dubblewerk te voorkomen.

Heb je al de handleiding doorgenomen en/of even de winkel heb gebeld?

Neem deze link eens door.

 

 

 

 

 

 

 

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb de laptop online besteld dus dat is geen optie :)

Die handleiding heb ik ook al doorgenomen, maar het helpt me niet.

Ik kan dus wel het hele touchpad uitschakelen maar dan zou ik een externe muis moeten gebruiken en dat wil ik niet. Het is dus enkel het 'tap to click'systeem dat ik wil uitschakelen. Bij mijn vorige laptops ging dit allemaal, ook bij mijn broer zijn lenovo gaat dit, maar ik heb deze optie simpelweg niet. 

410590146_taptoclick.jpg.88bd8a675bebe9480a044147b0ac5ceb.jpg

 

Bij mij gaat het dus gewoon tot hardware, en de 'device settings' optie heb ik niet, waarbij ik weet dat je het daarin kon uitschakelen.

 

Quote
  •  
  • porrelaar
  • Lid
  •  402
  • 2.141 berichten

De link van iEscape verwijst naar een artikel waarin wordt uitgelegd hoe je het touchpad van een Lenovo IdeaPad kun uitschakelen.

Uit de vraag van Pompidom meende ik te begrijpen dat hij niet het touchpad volledig uit wil schakelen, maar enkel en alleen de 'Tap to Click' functie van het touchpad.

 

@Pompidom Wat voor type Lenovo heb jij gekocht? Graag de volledige typeaanduiding. Bijvoorbeeld:

Lenovo ThinkPad E590, of Lenovo Yoga 530-14IKB 81EK00HWMH

 

Als het een Lenovo ThinkPad is, dan helpt de volgende handleiding jou misschien: https://smallbusiness.chron.com/disable-tap-thinkpad-53720.html

Inderdaad de link verwijst enkel naar het volledig uitschakelen van de touchpad, dit wil ik niet.

 

Het type is: Lenovo V145-15AST, Lenovo 81MT.

 

Het besturingsprogramma van het touchpad is synaptics versie 19.5.10.25.

 

Ik denk dat ik gewoon een ander stuurprogramma heb. Heb dit proberen updaten maar haalt niets uit. Wel lees ik op andere fora om een ander besturingsprogramma te installeren, maar deze dat ik heb geprobeerd werken ook niet...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor je gekeken op de support site van Lenovo. Jouw type laptop geselecteerd en gekeken of er een nieuwere driver voor het touchpad is. Ik zag er een die erg recent was: van 14 augustus 2019. Deze dus: https://pcsupport.lenovo.com/nl/nl/products/laptops-and-netbooks/lenovo-v-series-laptops/v145-15ast/downloads/DS503821

 

Maar helaas, dat is dezelfde versie die jij nu hebt: versie 19.5.10.25

Daar schiet je dus helemaal niets mee op.

Ik kan je hiermee helaas niet verder helpen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op de website van Synaptics gekeken in de hoop dat je daar een complete lijst met Synaptic touchpad drivers te zien zou krijgen: van oud naar nieuw.

Maar die vlieger ging niet op. Op de website van Synaptics kun je geen drivers downloaden. Daar wordt nadrukkelijk gezegd dat je voor drivers bij de fabrikant van je laptop moet zijn. Dat is voor jou dus Lenovo.

Lenovo biedt maar 1 driver aan voor het touchpad van de Lenovo V145-15AST, en dat is de driver die jij nu gebruikt.

 

Voordat je een andere/oudere driver voor het touchpad gaat installeren, moet je eerst een kopie van je huidige driver hebben. Het gevaar bestaat immers dat je touchpad helemaal niet meer werkt na installatie van een oudere driver. In dat geval moet je de huidige driver weer kunnen installeren.

 

Ga daarom naar deze website: https://pcsupport.lenovo.com/nl/nl/products/laptops-and-netbooks/lenovo-v-series-laptops/v145-15ast/downloads/DS503821

Download daar jouw touchpad driver. Hij heeft de naam kw1106af08lj.exe. Zo'n naam is niet te onthouden.

Nadat je die driver gedownload hebt, sla je de driver daarom op in een mapje dat je zelf maakt. Geef die map een duidelijke naam, bijvoorbeeld: nieuwste-Synaptics-driver of originele-driver.

Bewaar dat mapje met die originele driver op een plek waar je hem makkelijk terug kunt vinden.

 

Daarna ga je opnieuw naar de support website van Lenovo: https://pcsupport.lenovo.com/nl/nl/

Maar deze keer ga je niet op zoek naar drivers voor je eigen laptop, maar naar drivers voor de Lenovo van je broer!

Op de Lenovo laptop van je broer is immers wél de optie aanwezig om 'Tap to Click' uit te schakelen.

Klik op die website van Lenovo eerst op Laptops en netbooks, daarna kies je de juiste Serie en dan de juiste subreeks.

Download de Synaptics driver voor het touchpad van de Lenovo van je broer.

 

Hoe installeer je die oudere driver? Gewoon installeren door dubbelklikken op het exe bestand zal niet lukken, omdat je dan een melding zult krijgen dat er al een nieuwere driver aanwezig is.

Je zult eerst de oude driver moeten verwijderen. Daarvoor zul je tijdelijk een externe muis moeten gebruiken. Leen even een gewone externe muis van iemand. Bij voorkeur geen draadloze muis, maar een muis met een draadje! Heb je er geen, dan koop je er een. Het mag een goedkope zijn van € 5,- bij de Action winkel.

Ook zul je je internetverbinding moeten uitschakelen. Als wifi ingeschakeld blijft dan zal door Windows Update direct weer de nieuwste driver gedownload en geïnstalleerd worden, nadat jij de huidige driver hebt verwijderd.

 

Is wifi uitgeschakeld, dan ga je naar Apparaatbeheer.

Het snelst kom je bij Apparaatbeheer door met de rechter muisknop te klikken op de knop Start. Daarna kun je direct op Apparaatbeheer klikken.

Als Apparaatbeheer geopend is, dan klik je op het pijltje (>) dat voor 'Muizen en andere aanwijsapparaten' staat. Je ziet dan alle geïnstalleerde muizen, waaronder je touchpad.

Rechtsklik op het Synaptics apparaat en klik in het contextmenu op Apparaat verwijderen.

Er zal dan waarschijnlijk ook gevraagd worden of je de drivers wilt verwijderen. Kies Ja.

Daarna moet je de laptop opnieuw opstarten.

Doe dat.

Nadat de laptop weer opnieuw is opgestart moet je zo snel mogelijk controleren of wifi nog steeds uit staat. Wifi moet uit staan, want als de laptop opnieuw opstart, zal Windows merken dat er een apparaat (jouw touchpad dus!) zonder drivers is. Via Windows Update zal dan binnen enkele seconden weer een driver voor je touchpad gedownload en geïnstalleerd worden. Dat zal waarschijnlijk weer de nieuwste driver zijn en die wil jij niet.

Als wifi nog steeds uit staat, dan mag je dubbelklikken op de gedownloade driver voor het touchpad van je broer.

Je werkt op dat moment natuurlijk nog steeds met de externe muis. Ik hoop dat dat duidelijk is.

Als de installatie van die oudere driver lukt, dan moet je het touchpad weer kunnen gebruiken. Controleer dat eerst.

Ga daarna naar de Eigenschappen van de muis, en controleer of jij dan ook dat extra tabblad met de naam Device Settings (of Apparaatinstellingen) hebt. Als je geluk hebt en dat extra tabblad is aanwezig, dan weet jij hoe je 'Tap to Click' kunt uitschakelen.

En als dat gelukt is, dan mag je wifi weer inschakelen.

 

Werkt het touchpad niet meer na installatie van een oudere driver, dan kun je de originele driver weer terugzetten. Die heb je immers opgeslagen in een apart mapje.

------------------------------------------

Je zou, voordat je aan de slag gaat, ook een herstelpunt kunnen maken. Wanneer er iets gigantisch misloopt, dan kun je (hopelijk) het gemaakte herstelpunt terugzetten. Ik zeg 'hopelijk', want ik heb zelf minder goede ervaringen met het terugzetten van herstelpunten.

Standaard is in Windows 10 het zelf kunnen maken en terugzetten van herstelpunten uitgeschakeld. Die optie moet je dus eerst zelf inschakelen en dan een herstelpunt maken.

Hoe je dat doet wordt hier uitgelegd: https://www.seniorweb.nl/artikel/problemen-oplossen-met-systeemherstel-windows-10

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.