Ga naar inhoud

USB to Ethernet adapter werkt niet op nieuwe Lenovo 14w PC


Barbara123

Aanbevolen berichten

Mijn dochter heeft een nieuwe Lenovo 14w laptop. Er zit daar geen ethernet poort meer op. Wel 2 USB poorten.

We hebben hiervoor een USB2.0 to fast ethernet adapter gekocht (SR9800) om toch een ethernet aansluiting te kunnen maken.

Dit lijkt niet te werken.

 

Op mijn eigen PC (ASUS) werkt dit wel. Hiervoor heb ik met het programma DriverHup de juiste driver kunnen installeren en daar werkt het wel.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Barbara123 zei:

We hebben hiervoor een USB2.0 to fast ethernet adapter gekocht (SR9800) om toch een ethernet aansluiting te kunnen maken.

Dit lijkt niet te werken.

Ik ken de 'USB2.0 to fast ethernet adapter gekocht (SR9800)' niet, de reden dat het niet werk weet ik dus ook niet.

 

Voor mijn MacBook Pro (heeft ook geen Ethernet aansluiting) gebruik ik de Sharkoon 3-Port USB 3.0 Hub + RJ45https://www.bol.com/nl/p/sharkoon-3-port-usb-3-0-aluminium-hub-rj-45-ethernet-adapter-zilver/9200000051110844/?Referrer=ENTcli_delay_transporter2008093611

Deze adapter werkt goed, het is niet nodig om een driver te installeren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, iEscape zei:

Ik ken de 'USB2.0 to fast ethernet adapter gekocht (SR9800)' niet, de reden dat het niet werk weet ik dus ook niet.

Ik vermoed dat Windows 10 geen driver aan boord heeft voor de SR9800. Omdat Barbara's dochter op dat moment blijkbaar geen internetverbinding heeft, kan de juiste driver ook niet opgehaald worden.

 

7 uren geleden, Barbara123 zei:

Op mijn eigen PC (ASUS) werkt dit wel. Hiervoor heb ik met het programma DriverHup de juiste driver kunnen installeren en daar werkt het wel.

Datzelfde kun je ook op de laptop van je dochter doen, maar om op die laptop DriverHub te downloaden en installeren, moet die laptop van je dochter wel al verbinding met internet hebben. Ik neem aan dat het programma DriverHub ook zelf een internetverbinding nodig heeft om te kunnen werken. DriverHub zoekt, nadat het programma is gestart, naar ontbrekende drivers en haalt die dan op van internet.

 

Hoe moet je het dan doen op de laptop van je dochter? Zorg ervoor dat die laptop via wifi verbonden is met internet. Doe dan de SR9800 in een USB poort, haal het programma DriverHub binnen via deze website: https://www.drvhub.net/devices/v/supereal

Start daarna DriverHub. Ik neem aan dat je het ook zo op je eigen Asus pc hebt gedaan. Dan weet jij nog hoe het moet en kun je je dochter daarbij begeleiden.

 

Vrijwel ieder modem/router (tegenwoordig zijn router en modem meestal verenigd in 1 apparaat) biedt naast internet via een internetkabel (= bedraad internet) ook internet via wifi (= draadloos internet). Wanneer je dochter op haar slaapkamer te ver van het modem zit, zodat het wifi signaal niet sterk genoeg is om mee te verbinden, kan ze tijdelijk met de laptop vlakbij het modem gaan zitten. Dan verbinding via wifi maken en de procedure via DriverHub volgen.

 

Mochten jullie thuis helemaal geen wifi hebben, dan kan je dochter haar laptop meenemen naar een vriendin en daar inloggen op hun wifi, waarna ze de driver voor de SR9800 USB2.0 to fast ethernet adapter met behulp van DriverHub kan installeren.

6 uren geleden, iEscape zei:

Voor mijn MacBook Pro (heeft ook geen Ethernet aansluiting) gebruik ik de Sharkoon 3-Port USB 3.0 Hub + RJ45

En de suggestie van iEscape vind ik een zeer goede suggestie. Die Sharkoon is niet alleen een zeer fraai en degelijk uitziend apparaat, maar er zijn ook zeer hoge internetsnelheden mee mogelijk (maximaal 1.000 mbps tegenover maximaal 100mbps voor de SR9800). Blijkbaar had haar MacBook de drivers voor dat apparaat al aan boord. Die worden dan na aansluiten van dat apparaat automatisch geïnstalleerd. En dat gaat dan zo snel dat je er niet of nauwelijks iets van merkt.

Als je voor de allereerste keer een USB apparaat, bijvoorbeeld een USB stick in een computer stopt, dan zul je rechts onderaan verschillende venstertjes achter elkaar zien:

1. Nieuw apparaat gevonden (met daarachter de functie van dat apparaat, bijvoorbeeld USB apparaat voor massaopslag)

2. Drivers worden geïnstalleerd

3. Apparaat is gereed voor gebruik.

Dat zie je alleen wanneer je voor de eerste keer een USB stick aansluit. Alle volgende keren (ook al is het een andere USB stick) krijg je die meldingen niet meer.

Ook onder Windows 10 lijken de drivers voor de Sharkoon 3-Port USB 3.0 Hub + RJ45 automatisch geïnstalleerd te worden of al geïnstalleerd te zijn. Dat maak ik op uit één van de reacties op Bol.com: "drivers installeren was niet nodig (onder Windows 10)"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

iEscape en porrelaar,

Bedankt voor jullie reacties!

Beneden hebben we wifi. De installatie had ik wel degelijk met wifi gedaan.

Eerst heb ik de het programma DriverHub geprobeerd maar deze vond geen driver voor mijn SR9800 adapter.

Daarna heb ik de driver rechtstreeks geïnstalleerd via

http://semantic.gs/supereal_sr9800_usb2~0_to_fast_ethernet_adapter_driver_v2_download ,

helaas konden we nog altijd geen ethernet verbinding maken.

 

Ik heb uiteindelijk de voorgestelde "Sharkoon 3-Port USB 3.0 Hub + RJ45" adapter gekocht en deze werkte onmiddellijk!!!

Dus mijn dochter heeft nu gelukkig internet boven met deze nieuwe adapter!

 

Bedankt nogmaals voor jullie hulp!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.