Ga naar inhoud

Probleem hdd


delange123

Aanbevolen berichten

Welkom op het forum, delange123!

 

Om je maar meteen gerust te stellen: je hebt geen probleem. Je bent ook niet ergens flink wat GB's kwijtgeraakt.

Laten we eens kijken naar je harde schijf van 1 TB. Dat is de aanduiding die de fabrikant geeft aan die harde schijf. Fabrikanten van harde schijven gebruiken echter een andere rekeneenheid dan Windows doet.

Fabrikanten gebruiken gigabyte, terwijl Windows gibibyte gebruikt. Helaas gebruiken ze daarvoor dezelfde afkorting: GB. Windows zou eigenlijk beter de afkorting GiB moeten gebruiken.

 

De onderste schijf in jouw afbeelding is er een van 1 TB. Een harde schijf van 1 TB (volgens de fabrikant!) kan 1.000.000.000.000 (=1 biljoen) bytes opslaan aan bestanden.

Volgens de fabrikant is 1 MB gelijk aan 1.000 KB; en 1 KB gelijk aan 1.000 bytes.

Windows rekent echter anders. Volgens Windows is 1 MB gelijk aan 1.024 KB; en 1 KB gelijk aan 1.024 bytes. Enzovoort. Vandaar dat Windows uitkomt op een lagere opslagcapaciteit van 931 GB (wat eigenlijk geschreven zou moeten worden als GiB).

 

Als voorbeeld geef ik je een afbeelding van een van mijn harde schijven:

image.png.51d34e4d70df02cd6385dc8facf6df2f.png

De schijf kan iets meer dan 2.000.000.000.000 bytes opslaan. Volgens de fabrikant van die harde schijf is het 'dus' een harde schijf van 2 TB.

Nee, zegt Windows, ik reken anders, het is een harde schijf van 1,81 TB.

 

Als je zelf gigabytes (van de fabrikant) wil omrekenen naar gibibyte (zoals Windows gebruikt, dan kun je daarvoor deze website gebruiken: https://www.unitjuggler.com/convert-memory-from-GB-to-GiB.html?val=1000

Ik heb op die website onder gigabyte nu 1.000 ingevuld, maar je kunt dat getal zelf wijzigen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.