Ga naar inhoud

PC freezes en crashes


Ddemooy

Aanbevolen berichten

Sinds vorige week is mn desktop ineens enorm traag. Opstarten en inloggen gaat prima maar dan duurt het steeds 5-10min bij alles wat ik probeer te openen. Nu ook al enkele keren blue screen gehad en ook deze blijft op 0% hangen. Ik heb geprobeerd de laatste Windows update te verwijderen door de pc in safe mode te runnen maar tevergeefs.

 

Verder moet ik vermelden dat ik al langere tijd wat problemen heb. Ik heb heel lang last gehad van het feit dat de pc zichzelf weer opstart ik hem uitschakel. Dit probleem heb ik nu niet meer maar de laatste tijd had ik er een nieuw probleem bij: de computer wilde niet opstarten voordat 'm eerst loskoppelde van de stroom. Ik heb verder amper kennis van computers maar deze laatste 2 problemen lijken me misschien te maken te hebben met de voeding? 

 

Echter denk ik dat het probleem van vastlopen/crashen/blue screens eerder aan een ander hardware probleem zijn toe te schrijven. Misschien defect RAM of Motherboard?

 

Mvg,

 

Dion

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ddemooy,

 

Welkom op PCH.

 

Download en installeer Speccy

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren. 

Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is. 

525a111b37ea3-Speccy.PNG 

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware. 
Als dit gereed is selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ". 

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware. 

Meer info over deze procedure lees je 
HIER

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi, 

 

Misschien handig om extra te benadrukken maar ik kan niks doen, alles loopt vast. Programma downloaden gaat dus lastig worden al kan ik het misschien proberen in safe mode. As we speak probeer ik dat nu en ik krijg wederom een blue screen. Deze blijft ook weer op 0% hangen. Ik probeer nog een aantal keer en zal elke progressie laten weten!

15753058494415480648466188609378.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar wat ik in Speccy zo kan vinden lijkt er wat mis te zijn met je harde schijf.

Probeer eens het volgende als het wil lukken uiteraard.

 

Download 520c07ffc7e11-CrystalDiskInfo-Canned.pngCrystalDiskInfo naar het bureaublad (het downloaden begint automatisch een vijftal seconden nadat je op de link hebt geklikt !! ).

  • Dubbelklik op CrystalDiskInfoPortable_x.x.0.paf.exe en klik vervolgens op OK.
  • Kies Nederlands en klik vervolgens op OK, nu wordt het programma uitgepakt in een nieuwe map op je bureaublad.
  • Plaats nu een vinkje bij de optie CrystalDiskInfo Portable starten en klik op Voltooien.
  • Of open de aangemaakte map en klik met de rechtermuisknop op CrystalDiskInfoPortable.exe en kies voor Als administrator uitvoeren.
  • Wanneer het programma geopend is, zal het gegevens van je harde schijf tonen.
  • Let op: Vergroot het venster zodat alle informatie goed zichtbaar is.
  • Wat is het resultaat van deze test? ... maak er met het knipprogramma een afbeelding van, die kan je dan in je volgend bericht hier in je topic plaatsen.

 

5a8889340d61b-CrystalDiskInfo.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kon niet slapen, dus heb ik je Speccy rapport en de afbeeldingen van CrystalDiskInfo even bekeken. 
Ik heb slecht nieuws voor je. Je harde schijf staat op het punt van overlijden. Ik hoop voor je dat je al een back-up hebt gemaakt van al je persoonlijke bestanden, en dat die nu op een externe harde schijf staan. Anders is dit het eerste wat je nu moet gaan doen. En dat mag je geen dag uitstellen!

Je harde schijf vertoont veel beschadigde/kapotte sectoren. Nu heeft iedere harde schijf wel een aantal reserve sectoren, maar die zijn nu allemaal al gebruikt.

Dat kun je zien aan de Current Pending Sector Count en de Uncorrectable Sector Count die in de paar uur sinds je het Speccy rapport maakte, sterk zijn toegenomen. 
De Uncorrectable Sector Count was, toen je het Speccy rapport liet maken, nog B8. Dat is een hexadecimale waarde. De echte decimale waarde was toen 184.

Slechts 6 uur later liet je het programma CrystalDiskInfo draaien. Toen was de Uncorrectable Sector Count al opgelopen naar D8. Dat is 216 decimaal. De harde schijf gaat dus snel achteruit. Steeds meer sectoren worden onbruikbaar.

 

Nadat je je persoonlijke bestanden veilig hebt gesteld, zul je een nieuwe harde schijf moeten aanschaffen, waarop je een nieuwe installatie van Windows 10 64 bit uit moet voeren. Tijdens de installatie zal gevraagd worden om een productcode. Jij hoeft die niet in te voeren, omdat Windows 10 al eerder op deze pc heeft gestaan. Als jou gevraagd wordt om de productcode, moet je (onderaan) klikken op ‘Ik heb geen productcode’.
 

Misschien heeft Dasle nog aanvullende opmerkingen, maar die back-up moet je direct gaan maken, als je die nog niet hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank voor de analyse. Ik ga hier mee aan de slag. Heb nog wat praktische vragen:

 

- Voor zover ik weet bestaat m'n hard drive uit 2 compartimenten. Zijn deze beide kapot (zowel C als D) of alleen de eerste.

- Kan ik als replacement beter een SSD aanschaffen? Vooral het opstarten kostte altijd al vrij veel tijd.

- De problemen die ik al eerder had: het niet opstarten voordat stroom eraf was, het uit zichzelf opnieuw starten. Wat is hier een mogelijke verklaring voor?

- Is het misschien beter om een compleet nieuwe pc aan te schaffen. Is nu al redelijk oud en weet niet hoe de andere onderdelen eraan toe zijn?

 

Nogmaals dank

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, Ddemooy zei:

Voor zover ik weet bestaat m'n hard drive uit 2 compartimenten. Zijn deze beide kapot

Je harde schijf is in zijn geheel onbetrouwbaar geworden. Je kunt niet 1 van de 2 partities behouden.

Natuurlijk kun je als vervanging voor een SSD kiezen. En dat zou ik zeker doen! Het opstarten van Windows, het opstarten van programma's en het installeren van updates zal daarna een stuk sneller gaan.

Dan moet je wel even nagaan hoe groot die SSD moet zijn. Nu bestaat je Seagate harde schijf van 1 TB uit 2 partities:

  • C grootte: 246GB, waarvan 211GB gebruikt. Je hebt daar dus nog 35 GB vrije ruimte op over
  • D grootte: 683GB, waarvan 86GB gebruikt. Je hebt daar dus nog 596 GB vrije ruimte op over.

In totaal gebruik je nu 211+86GB= 297GB.

Dan zou je genoeg hebben aan een SSD van 512 GB. Dat natuurlijk op voorwaarde dat je in de toekomst niet opeens veel grote bestanden zoals films gaat downloaden, want dan kom je al snel ruimte tekort.

 

Je zou ook kunnen kiezen voor de aanschaf van een SSD van 256 of 512 GB, plus daarnaast nog een gewone harde schijf van 1 of 2 TB. Daarmee ben je op de toekomst voorbereid.

Op de gewone harde schijf zet je dan je persoonlijke bestanden.

 

41 minuten geleden, Ddemooy zei:

De problemen die ik al eerder had: het niet opstarten voordat stroom eraf was, het uit zichzelf opnieuw starten. Wat is hier een mogelijke verklaring voor?

Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee wat daarvan de oorzaak was. Problemen met opstarten of afsluiten worden soms veroorzaakt door de functie Snel opstarten die in Windows 10 standaard is ingeschakeld. Zelf schakel ik die functie altijd direct uit. Zeker wanneer je een SSD hebt, dan heeft die functie weinig zin. Maar voor hetzelfde geld heeft dat slechte opstarten en het opnieuw opstarten nadat je de pc hebt uitgezet, een andere oorzaak. Misschien hebben andere forumleden daar nog ideeën over.

 

41 minuten geleden, Ddemooy zei:

Is het misschien beter om een compleet nieuwe pc aan te schaffen. Is nu al redelijk oud en weet niet hoe de andere onderdelen eraan toe zijn?

Tja, als je het geld ervoor (over) hebt, dan is de aanschaf van een compleet nieuwe pc zeker te overwegen. Kies dan een pc waarin ofwel een flink grote SSD zit (van bijvoorbeeld 1 TB) ofwel een SSD van minstens 256 GB, plus een gewone harde schijf van minstens 1 TB.

 

Jij vindt je pc al redelijk oud. Ach, wat is oud? Je processor is een Intel Core i5-4570 @3.20GHz. Die zal circa 5 jaar oud zijn. Dat vind ik persoonlijk niet oud. Mijn pc is minstens een jaar ouder en daar hoop ik nog lang mee te kunnen doen.

 

Maar de Sint is al in het land gearriveerd en de Kerstman komt er ook aan. Je kunt altijd een nieuwe pc op je verlanglijstje zetten. 😉

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.