Ga naar inhoud

HD vervangen door SSD


Francois51

Aanbevolen berichten

Beste computer gebruikers ,

 

Ik heb in de laptop van mijn vrouw,dochter en kleinzoon ,de HD vervangen door een SSD  ( ken weinig van computers )  maar  dit is toch gelukt met het programma Macrium reflect .Het is wel zou dat in de Laptops een HD zat van 500Gb   en de SSD's  waren 500 en 480 Gb ...enfin, het lukte om via een ssd adaptor naar usb aansluiting een copy te maken , identiek zeker ??  naar de SSD .Na het plaatsen van de SSD in de laptop ...wat een verschil .

Maar nu het volgende , een 6 maand geleden kocht ik een HP latop met AMD Rysen3  2200 U ,8gb ram  en een HD van 1TB  ....het opstarten duurt heel lang , staat continue te ratelen ...om gek van te worden .Dus ik dacht ,ik koop een WD van 500 GB  en met Macrium reflect komt het wel goed ...maar het komt niet goed ...krijg melding dat ik te weinig ruimte heb ! Ik begrijp het niet goed , want er staan nauwelijks programma's en foto's op ...75GB   dus nog meer dan 900 gb over.

met macrium reflect zie ik staan

 

1   No name  fat32 LBA  Primary   61,6mb  en 260mb

2   non informatted Primory  16mb  en 16 mb

3   windows C   75,24 gb  en 913,9 gb

4   windows RE tools ( none )  522,6 mb   en 980 mb

5   Recovery ( D )  14,75 gb en 16,6 gb

 

bij copy this disk  ( dus de interne HD )  naar de SSD via de usb  ...worden die 5 items ,zoals hierbover vermeld niet allemaal gecopierd , slechts 3  en ik krijg de melding ...not all copied insufficient space .

 

dus wat kan ik doen ...een SSD van 1Tb ga ik zeker niet kopen ( te duur )

of is de enige mogelijk heid , de SSD van WD 500 gb toch te plaatsen in de HP laptop en dan via een USB opsatart stick , er de windows 10 op te zetten ....iets wat dus op de microsoft site te downloaden is .

 

Met dank 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken Macrium reflect niet, maar vond deze uitleg : https://forum.macrium.com/Topic21582.aspx (<klik)

Je moet dus kiezen voor "Clone this disk" , als bestemming de SSD kiezen, de partities één voor één naar de bestemming slepen en daarbij de derde partitie (Windows C van 913,9 GB) verkleinen, zodanig dat daarachter nog ongeveer 17,6 GB vrij blijft (het totaal van partities 4 en 5 bij jou).

Dit alles wordt getoond in deze video (de uitleg komt nogal stuntelig over, maar ’t is wel tamelijk duidelijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo, Nokiaprox

 

het is gelukt na een paar pogingen ....de 5 partities staan nu op de WD  ssd van 500 GB !!  ( de interne HD was 1TB ) nu nog even bezien op welke manier ik aan de HD in de laptop kan , de laptop is onderaan helemaal gesloten , het is niet zoals de laptop HP van de dochter en de samsung van de kleinzoon , die hebben onderaan 1 op 2 klepjes ,die je met een schroefje kan wegnemen , en dan kan je aan de geheugen banken en de HD .

 

bedankt voor de tip

 

françois

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat dit alvast gelukt is.

 

Je zal waarschijnlijk de volledige bodemplaat moeten losschroeven.

Verwijder vooraleer je begint zeker de batterij!

Zoek eens met Google op " <jouw laptopmodel> disassembly ",  misschien vind je wel een handleiding. Of plaats hier de volledige type-aanduiding van jouw laptop, dan kunnen we meezoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

het is een HP CA0118 nb    17"   aangekocht bij de keten  Krefel in Belgie, die redelijk wat winkels hebben ,ik denk dat HP deze onder deze Nr alleen gemaakt heeft voor Krefel ,ik heb nu een mail gestuurd naar HP .Maar ik had al eerder contact opgenomen met HP, en uit de mail denk ik te mogen opmaken dat ze het toestel zelf NIET kennen, wat toch heel vreemd is hé !!!!

 

.  De Batterij zit ook inwendig in de Laptop , kan dus ook zo maar niet worden vervangen , zoals ( vroeger ) meestal wel zo wel was m.a.w. even ontgrendelen,batterij er uitnemen ,andere plaatsen en vast klikken.  

 

zie mail HP ...nadat ik de laptop had gekocht bij Krefel

 

Aan: françois
Onderwerp: RE: 4PR20EA

 

Hallo Francois,

 

Ik vermoed dat dit een model is dat voor krefel wordt ontworpen en verkocht via hen. Ik heb op internet alleen maar info gevonden via krefel….in onze line up vind ik het ook niet terug…

 

 

Met vriendelijke groeten, Bien à vous, Kind regards,

 

Dirk Derkinderen
Partner Business Manager


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou deze moeten zijn : https://support.hp.com/be-nl/product/hp-17-ca0000-laptop-pc/20395907/model/23334801?sku=4PR20EA

 

De service handleiding in pdf-vorm (Engels) kan je hier vinden (via 'gebruikershandleidingen' >  'Maintenance and Service Guide' ) : http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c05985614

 

Hoe je de HDD verwijdert staat op pag. 44

 

Vooraleer je begint, zorg je er best voor dat je niet statisch geladen bent. Daartoe raak je even een niet-geverfd deel van een radiator of een waterkraan aan.

Het is een heel werkje om de HDD te bereiken:

Eerst moet je de optische drive verwijderen (pag. 33-34, enkel puntjes 1 en 2)

Dan de bodemplaat : rubbervoetjes en 11 schroefjes (pag. 38-39)

Daarna de batterij (pag. 40)

 

Succes !

aangepast door nokiaprox
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.