Ga naar inhoud

JEANSPANJE

Aanbevolen berichten

Ik gebruik Windows 10 64 bits en Google Chrome als browser.

Ik heb 2 problemen met mijn Gmail contactpersonenlijst, ik ben een prive persoon een ben op pensioen  en heb dus weinig contacten met bedrijven:

 

1.  Hoe kan ik die alfabetisch rangschikken op voornaam (of achternaam (wat is volgens U de beste manier)?

 

2.  Bij opstellen van een nieuw bericht hoef ik enkel de eerst 1 of 2 letters in het vak "AAN" in te tikken en alle adressen verschijnen dan die met die letter beginnen.  Bij "Y" verschijnen slechts 4 van mijn Y-contactpersonen.  Dit is ook zo bij de letter "S" en waarschijnlijk ook met andere letters.  In mijn contactenlijst staan die wel allemaal juist aangeduid.  Hoe kan ik iemand van mijn contactenlijst met enkel de 1ste letter in nieuw bericht te tikken toevoegen?

Mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Antwoord op vraag1:

Contactpersonen worden automatisch op alfabetische volgorde gerangschikt. Ik heb ze gerangschikt op voornaam. Dat doe ik omdat ik van sommige contactpersonen alleen de voornaam heb genoteerd. En dan wordt het wel erg moeilijk om te sorteren op achternaam... 😉

 

En hoe doe je dat?

Wanneer de mail van Gmail geopend is in de browser, dan ga je naar Contactpersonen. Dat doe je door (1) rechtsboven te klikken op de knop met de 9 puntjes en (2) daarna te klikken op Contactpersonen

image.png.03f2d2912fea95688a31fd890f015f85.png

Wanneer Contactpersonen geopend is, dan klik je op de knop Menu Instellingen (het tandwiel) en daarna op Meer instellingen:

image.png.8997d84c2bd2c5f90d44bf59435e56c4.png

Je krijgt dan het volgende venstertje te zien:

image.png.eaf0c89e63d8f035c6314a02124e0225.png

Kies daar wat jij wilt: Voornaam of Achternaam, en klik daarna op Opslaan.

 

Antwoord op vraag 2:

Oei, die is lastiger. Normaal is het zo, dat wanneer jij achter Aan de letter y typt, dat dan alle contactpersonen worden voorgesteld waar de letter y in die naam voorkomt. Die y kan overigens in het begin van de naam staan, maar ook ergens in het midden. Dus zowel Yolanda als Yvonne zullen voorgesteld worden, maar ook Ryanne enz.

Bij jou worden niet alle contactpersonen met een y erin getoond, wanneer je achter Aan de letter y typt.

 

Ik weet van andere e-mailprogramma's (zoals Thunderbird en Outlook) dat achter Aan alleen die namen van contactpersonen zullen verschijnen aan wie jij met datzelfde e-mailprogramma al eerder een e-mail hebt gestuurd. Als je Outlook of Thunderbird net in gebruik hebt genomen op een nieuwe pc, dan is de lijst auto-aanvullen nog leeg, en dan zul je helemaal niets zien verschijnen wanneer je achter Aan een of meer letters intypt. Die lijst wordt vanzelf groter naarmate je e-mails aan contactpersonen verstuurt. Heb je al eerder een mail verstuurd naar Piet, dan zal een volgende keer Piet voorgesteld worden wanneer je enkel de letter p typt achter Aan.

 

Maar ik dacht dat het bij Gmail anders was, en dat Gmail automatisch al je contactpersonen voorstelde waarin de letters voorkwamen die jij achter Aan typte.

Waarom dat bij jou niet gebeurt, weet ik eerlijk gezegd niet. Jij vraagt je af hoe je een mail kunt versturen naar mensen die niet automatisch voorgesteld worden wanneer jij de eerste letter(s) van hun naam achter Aan typt. Tja, als hun naam dan niet wordt voorgesteld, zou ik het anders doen:

Open Contactpersonen en klik op de naam van zo'n contactpersoon. Er wordt dan een apart venstertje geopend met wat gegevens van die contactpersoon. Daar moet ook het e-mailadres bij staan van die persoon. Controleer of dat e-mailadres er staat en of het adres klopt. Klopt het, klik dan op dat e-mailadres. Er zal direct een nieuwe e-mail worden aangemaakt, gericht aan die contactpersoon.

En als je een volgende keer weer een mail naar die contactpersoon zou willen sturen, dan hoort de naam van die contactpersoon direct te verschijnen, wanneer je de eerste letter van zijn naam achter Aan typt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor al die informatie .

De alfabetische rangschikking is inderdaad ingesteld maar niet alleen met de 1ste letter in die rangschikking zo zie ik alle personen waarvan in het mailadres dezelfde letter voorkomt bv als ik "c" aanklik komen ook alle mailadressen die,eindigen op .com omdat com ook met een c begint.  Dat zou toch niet mogen.

 

Wat de 2de vraag betreft.  Dit heb ik natuurlijk al gedaan maar dit nieuwe "Y" mailadres wordt niet weergegeven als ik een 2de mail verstuur.  Al zeker 10 maal geprobeerd maar zonder succes.

 

Maar belangrijk is als ik mijn Android gebruik dat dan die contactpersoon met een "Y" wel verschijnt in het  nieuwe bericht op mijn Android.

Misschien moet ik mijn Android adresboek copieren naar mijn pc maar hoe moet dit?  Of hebt U een andere suggestie uitgaande van dit Android standpunt?

Mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, JEANSPANJE zei:

De alfabetische rangschikking is inderdaad ingesteld maar niet alleen met de 1ste letter in die rangschikking zo zie ik alle personen waarvan in het mailadres dezelfde letter voorkomt bv als ik "c" aanklik komen ook alle mailadressen die,eindigen op .com omdat com ook met een c begint.  Dat zou toch niet mogen.

Dat kun je vervelend vinden, maar zo werkt het aanvullen van contactpersonen in Gmail nu eenmaal. Dat schreef ik eerder ook al. Er wordt niet alleen gekeken naar de letter die helemaal vooraan staat in een naam of e-mailadres.

En dat gaat precies hetzelfde in het programma Thunderbird, wat ik zelf gebruik om te e-mailen.

16 minuten geleden, JEANSPANJE zei:

Maar belangrijk is als ik mijn Android gebruik dat dan die contactpersoon met een "Y" wel verschijnt in het  nieuwe bericht op mijn Android.

Misschien moet ik mijn Android adresboek copieren naar mijn pc maar hoe moet dit?  Of hebt U een andere suggestie uitgaande van dit Android standpunt?

Als jij op je desktop pc of laptop Gmail gebruikt, dan staan je contactpersonen niet op je pc. Je gebruikt Gmail immers via je browser (in jouw geval Chrome). Je contactpersonen staan op de servers van Google.

Of je nu een laptop gebruikt of een desktop pc of een tablet of een android smartphone, je contactpersonen zullen (volgens mij dan) niet op je apparaat zelf staan, maar op de servers van Google.

Misschien zit ik fout, maar dan zullen andere forumleden mij wel op de vingers tikken.

 

Ik heb dus helaas geen oplossing voor je. Hopelijk lezen ook andere leden jouw topic en weten zij wel een goede oplossing voor je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ondertussen zelf een oplossing gevonden als volgt:

1. Open Gmail

2.  Ga NAAR contacten maak een NIEUW LABEL AAN  (ik heb daar mijn achternaam gezet)

3.  Sleep bv 3 adressen (mijn 3 kinderen waarvan 2 zonder problemen met de verkorte procedure werkten) naar dit nieuwe label (o.a. ook het adres met een "Y" dat ik niet kon openen met enkel de "Y" in te tikken.

4. Terug naar mailbox.

5. Ik heb dan een bericht OPSTELLEN geklikt

6. in "AAN" mijn achternaam ingevuld en daar verschijnen al mijn familieleden die dezelfde achternaam hebben maar ook het NIEUW AANGEMAAKTE LABEL MET MIJN ACHTERNAAM en de 3 andere adressen ook die met een "Y " die problemen gaf. Ik heb dit aangeklikt en dee 3 adressen van mijn kinderen verschijnen onder de naam van het nieuw label

7.  Van al die adressen laat ik ENKEL DIE MET EEN "Y" staan en delete ik de andere.  Dan verzenden klikken

8.  Ik stuur die als test en vraag antwoord hetgeen gebeurd is.

9. Dan geprobeerd om een nieuw bericht op te stellen en in "AAN" enkel de letter "Y" ingevuld en nu verschijnt het volledige naam en mailadres.  Zonder problemen heb ik dit nu kunnen verzenden.

10 Daarna heb ik dit NIEUWE LABEL opnieuw verwijderd en alles werkt nu perfect ook voor die "Y".

Ik hoop dat ik U met deze tip een verdere dienst bewezen heb voor dergelijke topic's die U van anderen kunt ontvangen.

Mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent flink bezig geweest, Jean! En met goed resultaat, lees ik.

Misschien was het ook gelukt, wanneer je de e-mailadressen die niet automatisch werden aangevuld, had verwijderd uit je lijst met contactpersonen en daarna weer had toegevoegd.

Maar dat doet er niet toe; je bent geslaagd in wat je wilde bereiken. En daar gaat het om.

 

Het is goed mogelijk dat anderen met hetzelfde probleem hun voordeel kunnen doen met jouw oplossing. Bedankt voor het delen. :top:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.