Ga naar inhoud

comprimeren audio bestanden


Aanbevolen berichten

4 minuten geleden, Laurens van Eijck zei:

 

ik probeer dat te doen met quote, maar lukt nog niet helemaal, ik had dat idd niet goed ingevuld met die metadatabase, de rest is mij duidelijk, ik lees dat als hij niets vind ik zelf iets toe moet voegen? daar lees ik nog graag iets over, en verder nogmaals bedankt voor alle hulp,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door de connectie met de metadatabase server worden de belangrijkste gegevens van gekende CD's automatisch ingevuld: CD-naam, uitvoerder, tracknummer, titel... Die worden gebruikt voor de naamgeving van de geripte bestanden.
De manier waarop de naam samengesteld wordt kan je zelf kiezen in de 'Eac Instellingen', tabblad 'Bestandsnaam'
Standaard staat daar %artist% - %albumtitle% - %tracknr2% - %title%
Als voorbeeld :
De eerste track van het Pink Floyd album The Divison Bell krijgt dan de naam
Pink Floyd - The Division Bell - 01 - Cluster One.flac

Je zou ook kunnen kiezen voor het formaat uitvoerder - titel , dan zou je moeten ingeven %artist% - %title% . De bestandsnaam zou dan zijn Pink Floyd - Cluster One.flac


Als je veel 'eigen beheer CD's' hebt, kan je misschien beter het vinkje voor 'Bij onbekende CD's' weghalen. Het is niet van belang voor de melding 'track niet aanwezig in acurate rip database'. Foute interpretatie van mij :blush:. Je krijgt er geen betere of slechtere rips van.

Wat betekent die melding dan wel: Na het rippen wordt contact gelegd met de acurate rip database. Daarin staan gegevens van andere gebruikers die dezelfde CD al geript hebben. De resultaten van jouw rip worden daarmee vergeleken. Dit geeft een indicatie van de accuraatheid van jouw rip: als er te veel verschillen zijn, zou het kunnen dat het resultaat niet optimaal is.
Indien er verschillen gevonden worden, zal dat in de log aangegeven worden, zelfs met aanduiding van de plaats van de afwijkingen:
log.png.abe8df8746b8e791f714438a5bc8691c.png
De accuraatheid zal dan niet 100% zijn, maar bvb. 98.8%. Dit betekent niet dat het bestand onbruikbaar is (Het zou ook kunnen dat die andere rips waarmee vergeleken wordt niet ideaal zijn)

Je ziet in de printscreen dat er verschillen zijn, maar toch zegt EAC 'Accurately ripped'
Dus 'track niet aanwezig in acurate rip database' betekent dat nog niemand anders die track geript heeft.

 

Indien je geen behoefte hebt aan beeldjes en allerlei gegevens, kan je ook de ID3 instellingen uitschakelen (zoals in de tweede video getoond wordt)

 

Manueel gegevens invullen :
Bij een onbekende CD geeft EAC aan 'Onbekende Titel', 'Onbekende Auteur',...
Je kan de CD gegevens manueel ingeven door bovenaan in de witte vlakjes de juiste info te typen (1)
De track-gegevens kan je invullen door in het betreffende vakje te klikken en de gegevens in te voeren (2)
1589616755_0invullen.png.85f096ccf10402f3308f6c834a5006b0.png
Als voorbeeld heb ik hier geklikt op Track02, daar kan dan de titel ingetypt worden.

Ook de vakjes Artiest en Componist kan je op die manier invullen.

aangepast door nokiaprox
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gekopieerde of zelf gebrande CD's kan je ook rippen met EAC. De geluidskwaliteit van het .flac-bestand zal hetzelfde zijn als van de CD.


Het hangt ervan af hoe de CD oorspronkelijk gekopieerd werd. Is het een 1 op 1 kopie, dan is de kwaliteit nagenoeg dezelfde als van de originele CD. Als de kopie echter gemaakt werd aan de hand van .mp3-bestanden, dan is de kwaliteit lager, omdat een .mp3 al gecomprimeerd is (en dus niet klinkt als het origineel).

Men wil dus eigenlijk zeggen: als je vertrekt van zo'n CD (gemaakt van .mp3's) kan je nooit de kwaliteit krijgen van een originele audio CD, maar het resulterend .flac-bestand zal net zo klinken als de CD waarvan je vertrekt.

 

Wat je wel zal merken in de logfile van EAC is een vermelding als

No tracks could be verified as accurate
You may have a different pressing from the one(s) in the database

omdat die tracks niet voorkomen in de acurate rip database en dus geen vergelijking mogelijk is. Dit betekent niet dat ze slecht zijn!

Ook is het mogelijk dat van .mp3-CD's geen gegevens gevonden worden op de metadatabase-server en je dus alles zelf moet invoeren.

 

Dus : gebruik gewoon EAC, de kwaliteit zal er niet op achteruitgaan (maar uiteraard ook niet beter worden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hier een cd die moeilijk doet, het zou kunnen komen doordat het een kopie is van een beschadigde cd, maar mogelijk staan er ook video bestanden op, hoe controleer ik dat? kann ik dan beter een ander programma gebruiken dan EAC? op zich hoef ik die video bestanden niet, in verkenner staan alle files als cda file. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.