Ga naar inhoud

comprimeren audio bestanden


Aanbevolen berichten

Dank passer! idd wel zo handig

ik ben dat videotje (uit de post hierboven) over rippen naar FLAC met EAC aan het bekijken, maar klopt het dat die verouderd is? bij de extration tab zie ik daar: "fit up missing offset samples with silence, " en synchronise between tracks, en die optie's zie ik bij mij niet, ik gebruik dus nu versie V.1.6

aangepast door Laurens van Eijck
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het filmpje is uit 2015 en is dus inderdaad gemaakt voor een oudere versie van EAC. De versie 1.6 dateert uit nov. 2020, maar de essentiële instellingen zijn uiteraard nog altijd bruikbaar. Het kan dus wel dat de opties die jij aangeeft niet meer te zien zijn in de nieuwe versie, maar dat betekent niet dat het programma daarom zijn werk niet naar behoren zal doen. Het belangrijkste in de 'Extraction tab' is dat je de 'Error recovery quality' op High zet.

 

Iets anders dat je waarschijnlijk nog zal ontdekken is dat de standaard metadata provider niet meer freedb.org is. Freedb is ermee gestopt en werd nu vervangen door gnudb.org, die gebruik maakt van dezelfde database.


Trouwens de instellingen die de maker van de instructievideo weergeeft, zijn die die volgens hem het beste zijn. Iemand anders kan daarover een andere mening hebben. Je kan het best ook eens vergelijken met de twee tekst-linken die in mijn post staan. Als de instellingen daar ongeveer overeenkomen, kan je eigenlijk niet veel verkeerd doen en kan je daarmee aan de slag. Er bestaat niet iets als "de optimale instelling", anders had de auteur van EAC al die mogelijke instellingen niet voorzien.


Een voorbeeldje van wat ík zou wijzigen : in de tab 'Extraction' staat 'Lock drive tray during extraction' aangevinkt. Dit betekent dat je de CD niet per ongeluk kan uitwerpen, zolang EAC ermee bezig is. Mààr, als EAC tegen veel leesfouten aanloopt, zal het blijven proberen corrigeren en als dat niet lukt kan je het proces enkel stoppen door je PC uit te zetten. Als je die optie uitvinkt, kan je bij problemen de CD gewoon uitwerpen, en dan zal EAC gewoon stoppen.

aangepast door nokiaprox
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heb ik het meeste over kunnen nemen uit de video, die cd lade heb ik aangepast zoals je aangaf

Een paar vragen:

Bij comprimeer instellingen staat extra externe comprimering niet in de video

Freedb staat wel in mijnn EAC, gnudb.org niet

WAV editor instellingen is ook niet in de video, maar misschien is dit ook niet van toepassing, want ik rip naar .flac?

bit rate moet zo hoog mogelijk vlg. de video, als dit over snelheid gaat denk ik beter zo langzaam mogelijk dat ik fouten voorkom, maar dat klopt misschien niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben toch doorgegaan met rippen, de foutcorrectie balk was de hele tijd vol, en ik begreep dat als er een grote foutcorrectie is EAC de WAV bestanden behoud. in dezelfde folder? de map waar ik het in gepplaatst heb is 226 MB, als ik in het verkennerscherm op eigenschappen klik bij de cd, dan zie ik: 0 MB, en bij de losse tracks 44 bytes, CDA file,

 

Natuurlijk zie ik in het Venster bij status lezen track ok, etc. maar een uitgebreider rapport zou handig zijn?

 

Dank voor jullie hulp trouwens!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer een antwoord te formuleren op je vragen/opmerkingen.

 

Op 22/6/2021 om 15:05, Laurens van Eijck zei:

die optie's zie ik bij mij niet

 

Nochtans staan die er wel :

385266568_afb1.png.ab93135a007da0e60d2ed67c0d436256.png 

(in het Nederlands : 752682630_afb1a.png.2ffdb5cbc8634faaf874e10c2817932f.png)

 

19 uren geleden, Laurens van Eijck zei:

Bij comprimeer instellingen staat extra externe comprimering niet in de video

 

Klopt. Dat is een nieuwigheid in versie 1.6. Je kan tergelijkertijd extraheren naar .flac én een tweede extra formaat, bijvoorbeeld .mp3 als je die bestanden ook zou willen gebruiken op een speler die .flac niet ondersteunt. Daarvoor moet je wel een extra codec op je PC geïnstalleerd hebben, en moet je de locatie van dat bestand zelf opgeven. Wegens het enorme aantal mogelijkheden is het moeilijk om daar een instelling op te geven, dat is afhankelijk van je eigen systeem.

 

 

19 uren geleden, Laurens van Eijck zei:

Freedb staat wel in mijnn EAC, gnudb.org niet

 

Inderdaad, men heeft de benaming freedb behouden, maar intern verwijst men wel naar de server van gnudb:

673034987_afb2.png.5b607f71a3268ec85605774589830fca.png

 

19 uren geleden, Laurens van Eijck zei:

WAV editor instellingen is ook niet in de video

 

Daar moet je niets mee doen.

 

19 uren geleden, Laurens van Eijck zei:

bit rate moet zo hoog mogelijk vlg. de video

 

De bitrate heeft niets te maken met de snelheid van het rippen, maar met de kwaliteit van het uiteindelijke .flac-bestand. Het is altijd zo dat een hogere bitrate een beter resultaat geeft (maar ook een groter bestand). Het is dus een maat voor de hoeveelheid informatie die het uiteindelijk resultaat bevat. Vergelijk het met de resolutie van een foto op een scherm : hoe meer beeldpunten, hoe scherper de foto.

 

18 uren geleden, Laurens van Eijck zei:

ik begreep dat als er een grote foutcorrectie is EAC de WAV bestanden behoud. in dezelfde folder

 

Ik veronderstel van niet, maar weet het niet zeker.

 

18 uren geleden, Laurens van Eijck zei:

klik bij de cd, dan zie ik: 0 MB, en bij de losse tracks 44 bytes, CDA file,

 

Windows verkenner kan geen bestandsgrootte weergeven van de CD-inhoud. De .cda-bestanden die weergegeven worden zijn snelkoppelingen naar de audiobestanden op de cd.


226 MB, dat lijkt mij een tamelijk korte audio-CD ? Ik heb een CD geript met een speelduur van ongeveer 1 uur en die map is 350 MB.

 

14 uren geleden, Laurens van Eijck zei:

track niet aanwezig in acurate rip database

 

Heb je in het tabblad 'Algemeen' een vinkje gezet voor 'Bij onbekende CD's' én gekozen voor 'automatische toegang...' ?

713156073_afb3.png.3e747cc93d5ba212ed8a21b29de34696.png

 

Indien ja, dan kan het een CD zijn die niet in de online database voorkomt. Je kan dan alle gegevens manueel invoeren in EAC, maar als je zo meerdere CD's hebt is dat wel een heel werkje!

 

 

Als kers op de taart een (lange) instructievideo, gemaakt voor de versie 1.6 :

 

 

Ook hier gaat het natuurlijk over de voorkeuren van de auteur, onderverdeeld in 'verplicht' en 'aan te raden'!

 

Enkele opmerkingen daarbij:

 

Ergens in die video wordt gezegd dat de keuze van de bitrate niet belangrijk is. Dat klopt helemaal niet, het is net de belangrijkste kwaliteitsinstelling van het programma (zie hierboven). Dus kies de bitrate zo hoog mogelijk !!!

 

Er wordt ook gekozen om geen ID3-tags te gebruiken.
Ik zou dit wél doen. Bij het afspelen op toestellen die dit ondersteunen, zal dan informatie zoals artiest, titel, duur, ... weergegeven worden. Op een PC of TV zelfs een afbeeding van de albumhoes, als je die in EAC aangeven hebt.

 

Ter info, mijn instellingen voor ID3 Tag :

476267045_afb4.png.2d99c1db4595f0ceb7ad002593fb988b.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.