Ga naar inhoud

upgraden laptop


Aanbevolen berichten

Tegelijk ook nog een ander topic: in een andere discussie  begreep ik dat mijn laptop upgraden misschien zou kunnen met een SDD schijf, maar dat het maar de vraag was of dat werkte, en een dure investering. Als er een andere mogelijkheid was had ik dat vast wel gehoord, maar ik wil het toch graag even checken: volgens mij zit er 4gb werkgeheugen op deze laptop, ik zie dat dat veel meer kan: https://www.dell.com/support/manuals/nl/nl/nlbsdt1/vostro-15-3559-laptop/vos15-3559om-v1/specificaties?guid=guid-46235db8-b791-453a-8562-43756d79e714&lang=nl-nl

Ik gebruik dus een dell vostro 3559, met windows 10,

Daarnaast heb je nog een optie met ready boost: https://nl.wikipedia.org/wiki/ReadyBoost

Verder gebruik ik het opslag geheugen van deze pc nauwelijks, maar een optie om dat ervoor te gebruiken is er niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ReadyBoost wordt niet vaak meer gebruikt. Het zal je computer in de meeste gevallen niet sneller maken. Dat had je waarschijnlijk ook al gelezen in het artikel op Wikipedia.

Voor de meeste moderne computers is het gebruik van USB sticks of SD cards voor ReadyBoost zelfs uitgeschakeld, omdat het zinloos is. ik heb even een USB stick in mijn desktop pc gestopt; de eigenschappen van de stick opgevraagd en op het tabblad ReadyBoost geklikt:

image.png.57391db6e1c41a73e777525e46c22d43.png

Mijn desktop pc heeft 8 GB RAM. In jouw laptop zit 4 GB RAM. Er zitten 2 geheugenslots in jouw laptop. Kijk even of beide slots bezet zijn. Je kunt dat trouwens ook zien met het programma Speccy.

Ik vermoed dat slechts 1 geheugenslot nu bezet is. Dan kun je een extra reepje RAM van 4 GB van hetzelfde type bestellen en in het tweede slot bijplaatsen.

Kijk met Speccy welk type DDR3 werkgeheugen er nu in zit.

8 GB werkgeheugen is ruim voldoende voor de gewone huis- tuin en keukenwerkzaamheden. Alleen als je ook aan videobewerking doet, dan kun je overwegen om 16 GB RAM (= het maximum voor je laptop) te plaatsen. Dan moet je je een kit van 2 gelijke reepjes werkgeheugen van elk 8 GB RAM kopen.

 

1 uur geleden, Laurens van Eijck zei:

begreep ik dat mijn laptop upgraden misschien zou kunnen met een SDD schijf, maar dat het maar de vraag was of dat werkte, en een dure investering.

Ja, dat zal vast wel kunnen, maar waarom zou dat een dure investering zijn. SSD's zijn niet zo duur meer als 5 of 10 jaar geleden. Ze worden eigenlijk steeds goedkoper. Volgens mij zit er nu een gewone 2,5 inch harde schijf in van 500 GB in je laptop. Een SSD van 480 GB heb je al vanaf € 56,90: https://tweakers.net/pricewatch/1237649/crucial-bx500-480gb.html

Voor een SSD van Samsung betaal je wat meer.

Hier een lijstje van SSD's met een opslagcapaciteit van 480 tot 512 GB, gesorteerd op prijs (oplopend): https://tweakers.net/solid-state-drives/vergelijken/#filter:PY5NC8IwDIb_S85F0rp12h8w2MHTjrJDbaME9kU3RBz972YinsKT5-VNNrglP8YmLuCuR7RKI9pOwZQipZqpj-BgmSnwnYNfeRrhJ9spreL8Ev4biTWSr4xVMPsHtfwmcCUKJQ504RGcwF5Xc79SkqMbGHs-7nPYNRQnPKA0Dv4lVGojlBVYbb-hp-_lUdCmwAq6nPMH

 

Wanneer je een reepje werkgeheugen van 4 GB bijplaatst en de harde schijf vervangt door een SSD (waarop je Windows en je programma's nieuw gaat installeren), dan zal je laptop zeker sneller aanvoelen. Zowel Windows zelf als je programma's zullen daarna sneller opstarten.

 

Maar als je goed advies wilt, dan kun je beter de weblink van Speccy plaatsen. Dus niet een tekstbestand gaan kopiëren en plakken, maar enkel de link plaatsen.

Hieronder de handleiding voor Speccy (geschreven door droske):

 

Download en installeer Speccy. (← dit is een link; klik erop)

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren.

 

Vink bij de installatie alle aangeboden extra's uit.

 

afbeelding.png.23455623094eecc2786582dabf0694a9.png

 

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is, selecteer je bovenaan "Bestand > Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met "Ja".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien; kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.

==========================

Vertel daarnaast ook waarvoor jij je laptop vooral gebruikt. Doe jij bijvoorbeeld aan videobewerking of aan zware fotobewerking?

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://speccy.piriform.com/results/OcsfHz7EuRTqPnxZBskQKBc

 

ik doe niet aan zware foto bewerking of video bewerken, maar nu bijvoorbeeld heb ik tegelijk spacy geinstalleerd en ben cds aan het rippen naar FLAC bestanden, dat zou ik ook willen doen terwijl ik op dezelfde computer muziek afspeel.

ik gebruik graag firefox, maar die loopt sneller vast dan chrome, vooral als je al een tijdje bezig bent is mijn ervaring, verder ben ik er nu allert op dat mijn laptop zo schoon mogelijk blijft, en scans draaien en tegelijk andere dingenn doen is vaak ook niet handig, etc.

 

aangepast door Laurens van Eijck
verkeerd gelezen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb je Speccy rapport bekeken. Enkele conclusies die ik daaruit heb getrokken:

 

1. Je werkt nog met versie 1903 van Windows 10. Die versie werd geïnstalleerd op 4 juli 2019. Heb je in het afgelopen najaar nooit versie 1909 aangeboden gekregen via Windows Update?

 

2. Dit lijkt me jouw harde schijf: Seagate Momentus Thin: https://tweakers.net/pricewatch/343339/seagate-momentus-thin-st500lt012-500/specificaties/

Die kun je prima vervangen door een SSD.

Op internet staan tal van handleidingen en zelfs video's, waarin wordt uitgelegd hoe je dat doet. Zoek even met Google op Dell Vostro 15–3559 change hdd

 

3. Er zit nu 1 geheugenmodule in van 4 GB. Er is nog een geheugenslot vrij. Je kunt er een geheugenmodule van 4 GB van hetzelfde type bijzetten (in het lege slot) of je koopt een kit (= set) van 2 gelijke modules van elk 8 GB die dus samen 16 GB zijn. Daarmee zou je dan meteen aan het maximum zitten.

Dat je hetzelfde type werkgeheugen kiest is belangrijk. In jouw laptop zit DDR3 PC3-12800 werkgeheugen. Dat type wordt ook wel DDR3L-1600 SODIMM genoemd. De L achter DDR3 staat voor Low voltage. Dat betekent dat jouw werkgeheugen niet op 1,5 V werkt, maar op 1,35 V.

Klik op de volgende link: https://www.crucial.com/compatible-upgrade-for/dell/vostro-15-(3559)

Daar zie je welke geheugenmodules geschikt zijn voor jouw laptop. Natuurlijk hoef je die modules niet daar te kopen. Noteer het onderdeelnummer en zoek daarvoor dan een leverancier naar wens.

Ach vooruit, dat heb ik al even voor je gedaan:

Een module van 4 GB: https://tweakers.net/pricewatch/291851/crucial-ct51264bf160b.html

Een set van 2 x 8 GB: https://tweakers.net/pricewatch/311154/crucial-ct2kit102464bf160b.html

Als je voor de set van 2 x 8 GB gaat, dan moet het werkgeheugen dat er nu in zit, eruit. Die module van 4 GB houd je dan over.

 

4. Het viel me op dat van de C partitie slechts 63GB gebruikt/gevuld is. Er is nog 388 GB vrije ruimte. Waar sla jij al je persoonlijke bestanden op? Sla jij die misschien alleen maar op op je externe harde schijf (van Toshiba)? Ik hoop toch echt van niet. Want als ze alleen maar op de externe harde schijf staan, dan heb je geen back-up, als die externe harde schijf kapot gaat. Ik zou de persoonlijke bestanden opslaan op de interne harde schijf, en dan regelmatig een back-up van die persoonlijke bestanden op de externe harde schijf zetten. Op die manier heb je een echte back-up.

 

Stel dat je besluit om werkgeheugen te kopen en de harde schijf te vervangen door een SSD, dan kun je dat natuurlijk laten doen door een winkel in jouw woonplaats. Je laat die winkel de benodigdheden kopen en monteren, en je laat door die winkel ook Windows 10 op de SSD installeren.

Als jij het allemaal zelf wil gaan doen, dan zul je van tevoren een installatiemedium moeten maken waarmee je Windows 10 kunt installeren op de SSD. Als installatiemedium kun je kiezen voor een blanco dvd of voor een lege USB stick met een minimale grootte van 8 GB. Let op: die stick wordt automatisch helemaal leeggemaakt tijdens het aanmaken van het installatiemedium!

 

Hoe je zo'n installatiemedium aanmaakt, kun je nalezen op deze website: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk bedankt, hiermee kan ik voorlopig vooruit, eerst het werkgeheugen uitbreiden, dan kijk ik daarna verder

Wat betreft back ups: ik heb een usb stick voor gewone werkbestanden, met backups op de externe harde schijf, en mijn muziek collectie staat op die harde schijf, met back ups op cd's. Nou was mijn idee dat cd's er uit gaan, maar ik zag bij de action nog gewoon brandbare cd's liggen, dus vroeg me af wat jullie denken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf gebrande cd's en dvd's moet je liefst koel en donker bewaren. En dan nog is het mogelijk dat ze na een paar jaar niet meer leesbaar zijn. Branden op een lage snelheid voorkomt brandfouten (of zorgt voor minder brandfouten) en kan er voor zorgen dat zelf gebrande cd's/dvd's langer leesbaar blijven.

Of cd's en dvd's eruit gaan? Tja, op veel nieuwe laptops en ook wel op sommige nieuwe desktop pc's is helemaal geen cd/dvd station meer aanwezig. In die zin gaan ze er wel uit, ja.

Cd's en dvd's om zelf bestanden op te branden zijn nog steeds te koop; en dat blijft ook nog wel even zo. Maar er zijn veel mensen die nooit meer iets branden op cd of dvd. Zij slaan een back-up van hun bestanden op op een externe harde schijf of ze doen dat in de cloud.

Wat dat aangaat, zullen de cd en dvd op den duur het lot volgen van de diskette. Heb jij nog een diskettestation in je laptop zitten? Vast en zeker niet. Ik ken geen enkele nieuwe pc of laptop die uitgevoerd is met een diskettestation. Toch kun je nog wel diskettes kopen: https://www.otto-office.com/bn/Opslagmedia/Diskettes-3,5/205504/s

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

ik doe altijd alles installeren aan updates, maar ik houd het nooit precies bij, dus ik zal zoeken naar updates. 

op de pagina waar ik uit kom https://www.crucial.com/compatible-upgrade-for/dell/vostro-15-(3559)#memory   vind ik 3 cijfers: Crucial 8GB DDR3L-1600 SODIMM      Configuration ID: CT8204489     en  CT102464BF160B welke moet ik hebben als ik in de winkel vraag naar nieuw geheugen?

 

ik moet ook nog even uitzoeken of ik ergens kan vinden hoe ik het geheugen vervang

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, Laurens van Eijck zei:

 

ik doe altijd alles installeren aan updates, maar ik houd het nooit precies bij, dus ik zal zoeken naar updates.

Aha, je bedoelt natuurlijk versie 1909 van Windows 10 die bij jou nooit werd aangeboden. Best mogelijk dat jij die versie over kunt slaan, omdat wanneer je Windows Update start, de melding kan verschijnen dat versie 2004 al beschikbaar is voor jouw computer. Dan kun je direct van versie 1903 naar versie 2004 gaan.

 

Ik had werkgeheugen van het merk Crucial aangeraden, maar het merk is eigenlijk niet van belang. Het zou bijvoorbeeld ook werkgeheugen van Kingston mogen zijn, als het maar het juiste type werkgeheugen is: DDR3L-1600 SODIMM; DDR3 PC3-12800. Daar gaat het om. Ja, met die twee aanduidingen wordt hetzelfde type werkgeheugen genoemd. Veel mensen vinden dat verwarrend en dat vind ik eigenlijk ook wel. Als je naar een pc winkel gaat, dan zeg je dat je DDR3L-1600 werkgeheugen nodig hebt, met CAS latency 11.

 

50 minuten geleden, Laurens van Eijck zei:

vind ik 3 cijfers: Crucial 8GB DDR3L-1600 SODIMM      Configuration ID: CT8204489     en  CT102464BF160B welke moet ik hebben als ik in de winkel vraag naar nieuw geheugen?

Die geheugenmodule moet jij NIET kopen. Dat is een losse module van 8 GB. Jij moet de volgende keus maken: Je koopt ofwel een module van 4 GB, of je koopt een kit / set van 2 bij elkaar horende modules van 8 GB, die dus samen 16 GB zijn. Met die kit bedoelde ik deze kit: https://www.crucial.com/memory/ddr3/ct2kit102464bf160b/ct8204516

 

Maar ingaand op jouw vraag:

  • DDR3L-1600 SODIMM is het type werkgeheugen. Dat zegt dus nog niets over het merk.
  • Configuration ID: CT8204489 mag je vergeten; is niet belangrijk
  • CT102464BF160B is het onderdeelnummer van Crucial, waarbij de letter C voor Crucial staat. Op dat onderdeelnummer kun je zoeken met Google.

 

Als jij het werkgeheugen er zelf in gaat zetten, dan kun je het werkgeheugen toch gewoon bij een webwinkel bestellen? Bij de pc-boer op de hoek zal het zeker duurder zijn. Die man moet er immers ook wat op verdienen.

En ik had je al de juiste links gegeven. Als je op die links klikte, dan zag je op de website van Tweakers bij welke webwinkels je dat werkgeheugen kon aanschaffen, waarbij de goedkoopste bovenaan staat. De webwinkel Amazon.nl is het goedkoopst.

Wat heb je eigenlijk besloten? Ga je er een module van 4 GB bijzetten, zodat je daarna in totaal 8 GB werkgeheugen hebt, of wil je een set van 2 x 8 GB kopen, zodat je daarna in totaal 16 GB werkgeheugen hebt?

 

50 minuten geleden, Laurens van Eijck zei:

 

ik moet ook nog even uitzoeken of ik ergens kan vinden hoe ik het geheugen vervang

Dat is erg eenvoudig: eerst de accu eruit halen en dan 2 schroefjes losmaken, waarna je een toegangsklep kunt verwijderen. Het werkgeheugen is dan direct zichtbaar.

Kijk maar op onderstaande video:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

zitten er eigenlijk ook nadelen aan 2x 8 behalve de prijs, en dat ik dan opnieuw windows moet instaleren? en hoe moet ik het zien, als ik ga voor 2x 4 merk ik zeker een stuk verbetering, als ik ga voor 2x 8 zou dat nog iets extra's zijn? of zeg je dat ik dat zeker merk? het hangt misschien van de snelheid van de rest van mijn systeem af?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.