Ga naar inhoud

upgraden laptop


Aanbevolen berichten

Als je 16 GB werkgeheugen wil hebben dan moet je de 16 GB kit aanschaffen, Dat is een set van 2 bij elkaar horende modules. Iedere module is 8 GB. Samen dus 16 GB. Je bent dan absoluut zeker dat die modules goed samenwerken in dual channel. De goede samenwerking is dan gegarandeerd. Zoals je ziet is er eigenlijk geen prijsverschil tussen 2 losse modules van 8 GB en een kit van 16 GB.

En dan moet je zeker voor de kit gaan. Aan een kit zitten geen nadelen.

 

Als je werkgeheugen bijplaatst of vervangt, dan hoeft Windows niet opnieuw geïnstalleerd te worden.

 

Wat ga je merken als je een module van 4 GB erbij plaatst? Wanneer je veel programma's tegelijkertijd geopend hebt, dan zul je met (in totaal 8 GB werkgeheugen) minder vaak merken dat de pc wat trager wordt. Er is dan immers genoeg werkgeheugen om alles aan te kunnen.

 

Jij twijfelt nog tussen 4 GB erbij plaatsen (waardoor je in totaal 8 GB werkgeheugen krijgt) of het werkgeheugen vervangen door een kit van 16 GB (= 2x8GB).

Zul je dat verschil gaan merken? Dat ligt eraan hoe geheugenintensief de programma's zijn die jij op dat moment geopend hebt. Zelf heb ik 8 GB werkgeheugen in mijn pc en dat is voor mij absoluut voldoende. Maar ik heb meestal niet meer dan 3 programma's tegelijk geopend, en dat zijn eenvoudige programma's die niet al teveel werkgeheugen vragen, bijvoorbeeld Thunderbird, Firefox en een fotobewerkingsprogramma, zoals Adobe Photoshop Elements. Die heb ik nu ook tegelijk open staan. Mijn werkgeheugengebruik is nu 3,7 GB. Dat betekent dat er nog circa 4,2 à 4,3 GB werkgeheugen beschikbaar is. Ik gebruik nu dus nog niet eens de helft van mijn werkgeheugen. Voor mij zou het totale onzin zijn om 16 GB RAM te gaan installeren in mijn pc.

Het is niet zo dat je pc altijd sneller wordt door meer werkgeheugen. Dat gebeurt alleen wanneer je eerst eigenlijk te weinig werkgeheugen had.

Ik schreef het al eerder: in een pc waarmee je de gewone dingen doet is 8 GB werkgeheugen voldoende,

16 GB RAM is alleen zinvol, wanneer de programma's die jij tegelijkertijd gebruikt, samen meer dan 8 GB aan werkgeheugen nodig hebben.

Jij wilde een aantal dingen tegelijk doen, zoals muziek converteren, en dan tegelijk naar muziek luisteren en nog wat anders doen. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoeveel geheugen het rippen van cd's vraagt. Dat kun je zelf nagaan: als je aan het rippen bent, dan klik je met de rechter muisknop op een lege plek in de taakbalk. Je kiest dan Taakbeheer. Als taakbeheer geopend is, dan klik je op het tabblad Prestaties, en daarna in de linker kolom op Geheugen. Je ziet dan direct hoeveel werkgeheugen er op dat moment in gebruik is, en hoeveel er nog beschikbaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.