Ga naar inhoud

Laptop valt bij opstart uit met "klik"


djiemmie

Aanbevolen berichten

Beste,

 

Mijn laptop (5 jaar oud) viel tijdens het surfen uit. Daarbij hoorde ik een soort "klik". Telkens ik hem opnieuw probeer op te starten valt hij opnieuw uit, met steeds hetzelfde "klik" geluid.

Soms lukt het om in te loggen in Windows, soms niet.

 

Is dit een op te lossen probleem, of wordt het tijd om een nieuwe pc aan te schaffen?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt inderdaad. Na verschillende keren proberen opstarten, voelde ik onderaan de laptop (naast het roostertje van de ventilator) en die voelde inderdaad warm aan. Ik had daarvoor al met de stofzuiger het opgehoopte stof aan deze opening voorzichtig weggezogen. Toen zonder resultaat.

Ik heb een aantal uren niks geprobeerd om hem te laten afkoelen. Dan lukte het opstarten wel (ik heb snel een backup gemaakt van alle bestanden), maar de ventilator maakt nog steeds veel lawaai, ook als er geen programma openstaat.

 

Kan het zijn dat er nog meer opgehoopt stof zit bij de ventilator ín de laptop zelf?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net jullie topic "hoe maak ik mijn laptop stofvrij" gelezen en Speccy laten lopen. Ronde de 87°, ik veronderstel dat ik niet verder moet zoeken naar de oorzaak, en dat ik de laptop eens zal moeten opendoen om de ventilator te ontstoffen.

 

Ik heb dit bij onze vorige laptop verschillende keren gedaan, maar bij die kon ik wel de batterij verwijderen alvorens hem open te vijzen. Bij deze Asus is de batterij niet verwijderbaar.

 

Kan het in dat geval gevaarlijk zijn om dat dan zelf te doen?

 

image.png.59ecea612135a8482e24664094e26388.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vermeld eens het juiste model en type nummer van deze laptop, dan kunnen we jou helpen zoeken met een handleiding of video.

Je kan jou type ook eens intikken op YouTube, daar zijn veel video's van diverse merken en types te vinden.

Bij sommige modellen is het genoeg om de onderkant te verwijderen om aan de koel fan te kunnen, maar bij andere kan het veel ingewikkelder zijn en moet vaak de hele laptop gedemonteerd worden en is het al veel gevaarlijker om zelf te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klik op de volgende link: https://www.how-fixit.com/laptop-repair-guides/asus-laptop/asus-r512-series/

Die demontagevideo’s gaan ook over jouw type Asus laptop.

In de derde video (over het vervangen van de batterij) zie je de ventilator duidelijk zitten.

De onderdelen in een laptop zijn erg kwetsbaar. Een verbindingskabeltje (flat cable) is zo kapot getrokken. Je kunt er ook voor kiezen om het schoonmaken te laten doen door een computerwinkel. 
 

Een tijd terug werd de laptop van mijn zus ook veel te warm. Net als jij dacht ik dat op te kunnen lossen door de stofzuiger op de opening te zetten waar de warme lucht uitkomt. Daarmee maakte ik het probleem echter alleen maar erger: de stofvlokken concentreerden zich rond de ventilator, waardoor die helemaal niet meer draaide.

Oeps! Ik besloot het demonteren en schoonmaken uit handen te geven aan de plaatselijke computerwinkel. Hoe duur dat is, is afhankelijk van de tijd die het kost om bij de ventilator te komen. Ik moest daarvoor destijds € 40 betalen, en dat had ik er wel voor over. Misschien dat het bij jouw laptop op kan lopen tot € 60,-.

Als de computerzaak in jouw woonplaats eerder hetzelfde type laptop onder handen heeft gehad, dan kan de reparateur jou misschien een schatting geven van de kosten voor het schoonmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle tips!

Voorlopig doet de laptop het nog even (met veel blazen en haperen), we zijn van plan om volgende week een nieuwe desktop aan te schaffen.

Ik ga tot dan wachten om deze laptop zelf eens open te vijzen, want ik wel er eigenlijk geen geld meer aan uitgeven omdat we toch een nieuwe pc gaan aanschaffen.

Ik hou jullie op de hoogte van het resultaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké. Mocht je de laptop gaan demonteren, lees dan eerst dit artikel door: https://www.how-fixit.com/laptop-repair-guides/first-time-repair/

Daarin staat waar je op moet letten als je een laptop openmaakt en welke gereedschappen je nodig hebt.

 

1 uur terug, djiemmie zei:

De laptop is al 5 jaar oud

Nee, deze laptop is niet 5, maar 6 jaar oud. Je kocht hem eind mei 2014. Dat schreef je in een eerder topic van jou op dit forum: https://www.pc-helpforum.be/topic/52249-asus-installation-wizard-werkt-niet-bij-nieuwe-asus-laptop/

Ja, de tijd gaat sneller dan je denkt. 😉

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heb je wel wat koelbox koelelementen in de diepvriezer liggen.

Bij langdurig gebruik van de laptop bij de huidige hoge buitentemperaturen zou je de laptop op een omgekeerde ondiepe kookpot kunnen plaatsen met daar onderin een ijsblok. De kookpot voorkomt dat er condensatievocht van de ijsblok in de laptop kan binnengezogen worden. Volg ook de CPU temperatuur regelmatig op met Speccy.

Dit is natuurlijk maar een tijdelijke oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.