Ga naar inhoud

Desktop start niet meer op


VUUR

Aanbevolen berichten

  • Reacties 25
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Neen, daar kun je niets mee. het is een zeer bescheiden voeding.

 

Omdat het er sterk op lijkt dat we met een hardwareprobleem te maken hebben stel ik voor dat je het volgende stappenplan uitvoert.

 

Hardware fout opsporen

De manier waarop je een hardware fout zoek:

  • Geen enkel apparaat aan sluiten. Harde schijf, DVD's CD rom of zo ..Dus niets aansluiten, zelfs geen muis of toetsenbord. Geen enkele SATA-kabel op het moederbord aansluiten (smalle platte, meestal rode, kabels) voor de HD of CDrom)!!! Geen aparte videokaart in het AGP of PCIe slot steken, even de videokaart van het mobo verwijderen dus.

  • Enkel voeding inpluggen  (20 of 24 pins stekker en 4 pins stekker op het mobo ) en power switch om de pc op te starten (is gemarkeerd als PWR. Zie die kleine stekkertjes die vlak naast elkaar op het mono geplugd zijn en let goed op dat je nadien nog weet hoe alles terug moet geplaatst worden!!!)

  • 1 Geheugenlatje in het moederbord zetten op plaats 1 (dichtste bij de processor) en zeker zijn dat de klemmetjes aan de uiteinden goed in de clip klikken!
  • Monitor aansluiten.

  • Normaal moet de pc nu opstarten (ook hoorbaar) en aan blijven zolang je hem niet afsluit.

  • Indien pc niet opstart even een andere voeding gebruiken (Is in uw geval niet mogelijk omdat je niet over een bruikbare reserve voeding beschikt). Als de pc nog niet opstart, ander geheugenlatje proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt dus wel een multimeter. Meet de spanningslijnen van de voeding eens na. Het gaat hier om gelijkspanning hé. Dus DC

 

Ga als volgt te werk om een voeding te testen zonder deze in een pc te moeten inbouwen.

Een multimeter gebruiken:

https://electronica.infonu.nl/diversen/117597-de-multimeter-voor-beginners.html

https://www.youtube.com/watch?v=fAmGyqSPxoY

 

Demonteer bij voorkeur de voeding dat is een stuk makkelijker werken.

Als je een voeding hebt met een fan, wat meestal zo is:

Belast de voeding met een apparaat, bv een harde schijf. Zet de stroomtoevoer naar de voeding aan.
Maak met een paperclip verbinding tussen een zwarte (maakt niet uit welke) en een groene stroomdraad van de atx stekker (zie afbeelding). De fan van de voeding zou nu moeten draaien.

Draait de ventilator van de voeding niet dan kunt u voor de zekerheid een casefan aansluiten (sommige voedingen hebben een niet draaiende fan tot 60% belasting).

Een aangesloten apparaat moet nu van stroom voorzien zijn. Indien dit laatste een harde schijf is dan moet je die horen (of voelen-) draaien.

299270843_Voedingconnector.jpg.40324b47d31b3a35615bc74d21766388.jpg

Meet nu alle spanningslijnen na met een multimeter.

Maak dat bruggetje van de groene stroomdraad ook eens één na één naar de andere zwarte draden. Indien dan de fan van de voeding aanslaat dan weet je dan ook of die andere GROUNDS (GND) nog intact zijn.

Indien je met een multimeter uit de voeten kunt dan kun je de voeding helemaal doormeten.

Zie de in kleur vermelde spanningen zoals die horen te zijn.

 

20889007_Voedingconnector2.jpg.9829e07d7df050b4875c89a606f37146.jpg

Maar zelfs dat zegt niet alles want alleen onder flinke belasting zeggen de metingen echt iets tenzij ze zonder belasting al niet kloppen natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een duidelijk filmpje over het gebruik van een multimeter om spanning te meten.  ⚠️ Alleen is een waarschuwing hier wel op zijn plaats. Het filmpje begint met een enorme flater : je moet de testsnoeren eerst verbinden met de multimeter en pas daarna met het meetobject. ⚠️
Je wil het niet gedroomd hebben dat je de netspanning wil controleren en eerst de snoeren in het stopcontact steekt en je dan de andere uiteinden, waar 230 V over staat, in je handen hebt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik tijd gehad om de voeding door te meten. Toen ik met de paperclip de groene draad met de naastgelegen zwarte verbond en de voeding aanzette ging de fan aan. Ik heb met de multimeter de alle draden gemeten vergeleken met de tekening, ik heb 2 stekkers  (1x 20 draden en 1x 4 draden), allen gaven ze de juiste voltage behalve de grijze draad (+3.3VPG) deze gaf bij het meten een waarde van 0.06. 

Wat kan ik nog meer doen?

Groeten VUUR

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de voeding ook belast met bv een harde schijf? Zo niet heeft die meting nauwelijks waarde. Zelfs de belasting met enkel een harde schijf is slechts een matige indicatie, maar het is meer dan niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, ja de harde schijf was ik vergeten aan te sluiten bij de eerste meting. Ik heb die nu wel aangesloten gehad en je hoorde de harde schijf draaien toen de voeding aan ging. Bij het doormeten kreeg ik dezelfde waarden, waarbij ook deze keer de grijze draad +0.07V aangaf op de multimeter in plaats van +3.3VPG.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo ,

Uiteindelijk na veel testen bleek dat de voeding toch niet meer werkte dus hebben we een nieuwe gekocht. Deze zit nu in de computer en de computer start op. Hierna krijgen we een scherm te zien van American megatrends waarin staat: "Please enter setup to recover BIOS setting" en "Press F1 to Run SETUP". Welke van deze twee opties moet ik kiezen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.