Ga naar inhoud

Update laptop


aussie

Aanbevolen berichten

Heb al 4 jaar laptop, Vaio Sony. Ik wil deze graag nog even gebruiken vandaar dat ik een update overweeg.
SSD HD en uitbreiding intern geheugen. Hoe kan ik zien of er nog geheugen bij kan en welke soort. Welke
SSD HD is passend en zijn er nog tips om laptop vlotter te laten werken?
In bijlage enkele gegevens van de laptop.

Sony laptop.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Download en installeer Speccy.

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren.

 

Vink bij de installatie alle aangeboden extra's uit.

 

afbeelding.png.8fa8a0d65dad38f820b323b4e89f175f.png

 

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is, selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.

 

Meer info over deze procedure lees je HIER.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@aussie  droske vroeg jou om een link te plakken. In plaats daarvan heb jij een bestandje geplaatst met de extensie .speccy. Zo'n .speccy bestand is echter alleen te openen door mensen die zelf het programma Speccy op hun computer geïnstalleerd hebben. Dat is dus minder goed toegankelijk.

 

Ik heb daarom even van dat .speccy bestand de door droske gevraagde link gemaakt: http://speccy.piriform.com/results/g3hYNhtOj17tjK3JNeMMpWc

Wanneer je op die link klikt, dan opent een tabblad in je browser, waarin alle gegevens over de hardware van je laptop staan.

 

Als jij de factuur (aankoopnota) nog hebt, dan zal daar de typeaanduiding van jouw Sony Vaio laptop op staan. Zou je die factuur even op kunnen zoeken en dan de volledige typeaanduiding kunnen posten in een volgend bericht?

(Het type van de Sony Vaio zou ook op een sticker op de laptop kunnen staan.)

 

De gegevens die Speccy toont zouden kunnen wijzen op de Sony Vaio SVE-1713X1E

Sony biedt hier de specificaties voor dat type: https://www.sony.nl/electronics/support/laptop-pc-sve-series/sve1713x1e/specifications

Als jij werkelijk de Sony Vaio SVE-1713X1E hebt, dan kan er maximaal 8 GB RAM in. En dat zit al in jouw laptop. Aan de hoeveelheid RAM valt dan niets te veranderen.

Vraag: kom jij nu werkgeheugen tekort? En zo ja, wanneer? Je kunt dat zelf controleren door taakbeheer te openen, dan te klikken op het tabblad Prestaties en dan in de linker kolom te klikken op Geheugen. Laat taakbeheer openstaan, terwijl je alle dingen die je normaal doet aan het doen bent. Kijk af en toe even naar taakbeheer. Onderaan zie je dan hoeveel werkgeheugen er op dat moment in gebruik is en hoeveel werkgeheugen er nog beschikbaar is. Zit je dan vaak tegen het maximale gebruik aan? Zelf gebruik ik van de 8 GB RAM zelden meer dan de helft. Zie onderstaande afbeelding van mijn pc:

5f7b2afaec175-Ashampoo_Snap_2020.10.05_1

 

Voor de meeste computers die draaien op Windows 10, is 8 GB RAM ruimschoots voldoende. Alleen wanneer je vaak geheugenintensieve taken uitvoert, zoals videobewerking, dan is meer RAM aan te raden.

 

De HDD (= gewone harde schijf) van 750 GB zou je wel kunnen vervangen door een SSD.

In jouw laptop zit nu een gewone harde schijf van Hitachi. Deze: https://www.hdsentinel.com/storageinfo_details.php?lang=en&model=HITACHI HTS541075A9E680

Als je die zou vervangen door een SSD, dan zou je zeker gaan merken dat Windows 10 en je programma's sneller zullen opstarten.

Hoe groot (opslagcapaciteit in GB) moet die SSD zijn? Als je niet minder wilt dan je huidige opslagcapaciteit, dan zou je kunnen gaan voor een SSD met een opslagcapaciteit van 1.000 GB. Dan kan ik je deze Crucial MX500 van 1 TB aanraden: https://tweakers.net/pricewatch/1126241/crucial-mx500-2-komma-5-inch-1tb.html

Ik zag echter in Speccy dat jij op dit moment slechts 133 GB in gebruik hebt op je Hitachi harde schijf. Je zou dus ook kunnen kiezen voor een SSD met een wat kleinere opslagcapaciteit. Maar kleiner dan 500 GB zou ik dan niet gaan. In dat geval komt de Crucial MX 500 van 500 GB in aanmerking: https://tweakers.net/pricewatch/1126239/crucial-mx500-2-komma-5-inch-500gb.html

De SSD van 500 GB is ruim 40 euro goedkoper dan zijn grote broer van 1.000 GB.

 

21 uren geleden, aussie zei:

Heb al 4 jaar laptop, Vaio Sony.

Heb je hem tweedehands gekocht of heb je hem werkelijk pas 4 jaar geleden nieuw aangeschaft? Jouw laptop is volgens mij namelijk echt wel wat ouder dan 4 jaar. Ik schat hem op 7 tot 7½ jaar oud. Dat zie ik aan de onderdelen die in je laptop zitten.

Als je hem werkelijk pas 4 jaar geleden nieuw in de winkel hebt gekocht, dan heb je een 'winkeldochter' gekocht. Een winkeldochter is een artikel dat lang onverkocht op de plank in een winkel is blijven liggen.

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor deze uitgebreide uitleg.
Heb het nagekeken en toestel werd nieuw gekocht in 2014, ouder dan ik dacht. Kort daarna besliste Sony geen laptops meer te maken.

Het grootste probleem momenteel is het opstarten en afsluiten. Ik kan koffie zetten tot wanneer laptop is opgestart. Het al verschillende programma's op sluimerstand gezet, via Avast. Dit zou de opstarttijd moeten verbeteren.
Een SSD HD zou hier een oplossing kunnen zijn.

Dus eerst back-up maken van huidige HD en na mijn verlof SSD HD laten plaatsen. Dan zou ik vlotter kunnen werken en kan de huidige laptop nog even mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, aussie zei:

Ik kan koffie zetten tot wanneer laptop is opgestart.

Dit kan komen doordat er veel programma's zijn die automatisch opstarten met Windows. Via Taakbeheer > tabblad Opstarten kun je die opstarters uitschakelen.

Het kan echter ook komen doordat je oude harde schijf fouten vertoont (slechte sectoren). Dan wordt de opstarttijd ook langer.

 

Je denkt nu een back-up te gaan maken van de oude harde schijf en die later terug te zetten naar de nieuwe SSD?

Ik zou het zo doen:

Je hebt helemaal geen back-up programma nodig. Gebruik alleen de Verkenner om al je persoonlijke bestanden te kopiëren naar een externe harde schijf.

Denk daarbij niet alleen aan je foto's, video's, muziek, Word bestanden enz., maar ook aan installatiebestanden van gekochte bestanden, natuurlijk met de bijbehorende licentiesleutels.

Maak een installatiemedium waarmee je Windows 10 kunt installeren op die nieuwe SSD.

Haal de oude harde schijf eruit en vervang die door de SSD.

Start de laptop op vanaf het door jou gemaakte installatiemedium (dat mag een blanco dvd zijn, maar je kunt ook kiezen voor een lege USB stick van minimaal 8 GB)

Installeer Windows 10 op de SSD. Natuurlijk dezelfde versie als die er nu op staat.

Kopieer daarna je persoonlijke bestanden van de externe harde schijf naar de juiste mappen op de SSD.

 

Hoe je een installatiemedium aanmaakt wordt uitgelegd op deze website: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

 

Kies daar voor Het hulpprogramma voor het maken van installatiemedia (USB-flashstation, dvd of ISO-bestand) gebruiken om Windows 10 op een andere pc te installeren.

Klik op de plustekens op die website en lees alles goed door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.