Ga naar inhoud

Win10 blokkeert


Whitebull057franot

Aanbevolen berichten

Ik werk op een ASUS R752N // Intel 2Core N3350 // 1.1GHz // Memory 8GB // HDD 1TB

Indien ik op internet surf (firefox en chrome) en ter zelfdertijd in een excel bestand gewoon wat cijfers aan pas, krijg ik regelmatig dat excel niet reageert en ook dat Firefox niet reageert. Ik werk met MSOffice 2013, maar ook met een bijkomend scherm. Na 10 minuten wachten, zonder resultaat is mijn geduld op. Rest mij dan om opnieuw op te starten wat ook zeer lang duurt. Als virusscanner heb ik Norton.

Nu heb ik deze laptop terug gebracht naar frabrieksinstellingen wat geduurd heeft van 09 uur tot 18 uur!

Geen virusscan, niet op internet geen bijkomend scherm... heeft nooit zo vlug gewerkt.

Maar dat is niet de bedoeling, iemand een idee over de mogelijke oorzaak?

Mvg WB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt een lichte laptop en bovendien een celeron processor dat wisselvallig werkt en minder stabiel is.

Maar je kan beter geen virusscanner installeren want dat is in uw geval echt zinloos.

Norton is veel te zwaar voor uw laptop.

Windows 10 heeft een eigen virusscanner Defender en dat is meer dan voldoende.

Zo doende kan je met uw geheugen meer doen dan wat je nu doet.

 

Intel heeft gewone processor intel en Celeron.

Celeron is goedkoper maar ook minder stabiel en kan heeft minder rekenkracht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met die pc kun je inderdaad geen Windows 10 draaien zoals het hoort. Je mag er nog zoveel RAM geheugen bij steken als je wil, het baat totaal niet. Jammer voor u. Is een pcke voor een Linux distro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De CPU, 1,1 GHz kan dmv een upgrade 2.4 GHz bereiken.

Is dit zinvol en niet onbelangrijk, houd dit risico's in?

Zou een nieuwe (betere CPU) laten plaatsen een oplossing zijn?

Momenteel gebruik ik deze zonder internet, mijn excel bestanden zijn belangrijk. Een andere oudere laptop die onder win7 draait heb ik een linuxmint geïnstalleerd om op internet te kunnen, maar ik kan de macro's niet gebruiken in libreOffice.

Een andere mogelijkheid... win7 als dubbelboot, er is geen ondersteuning voor win7 door MSoft... beveiliging?? Norton heb ik wel.

Tevens bedankt voor de twee reactie's (stegisoft en droske)

aangepast door Whitebull057franot
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Whitebull057franot zei:

De CPU, 1,1 GHz kan dmv een upgrade 2.4 GHz bereiken.

Nee, dit klopt niet. De processor kan uit zichzelf (dus automatisch) nu al een snelheid van maximaal 2,4 GHz bereiken. Die hogere snelheid wordt de burst frequency genoemd. Daar hoef jij niets voor te doen. Dat gebeurt echter alleen wanneer dat nodig is tijdens intensief gebruik van de processor. Ook kan het alleen gedurende korte tijd. Er is geen upgrade mogelijk waardoor die maximale snelheid (de burst frequency) gedurende langere tijd aangehouden kan worden.

Jij kunt daar zelf niets aan instellen.

 

Burst frequency (waarbij een processor gedurende korte tijd sneller kan werken) is een eigenschap van goedkope Intel processors, zoals de Intel Atom en de Intel Celeron.

Duurdere Intel processors hebben een vergelijkbare eigenschap die Intel Turbo Boost Technology wordt genoemd. Ook bij die duurdere processors kan de snelheid automatisch verhoogd worden (dus boven de basissnelheid), wanneer dat nodig is, maar die snelheidsverhoging kan langer duren, zolang de processor maar niet te heet wordt.

 

Op 22/11/2020 om 15:33, Whitebull057franot zei:

Ik werk op een ASUS R752N

Van de Asus R752N bestaan verschillende types. Er hoort nog wat achter, bijvoorbeeld: R752NA-TY020T.

Jouw processor kwam op de markt in het derde kwartaal van 2016. Dus jouw laptop kan hoogstens 4 jaar oud zijn.

De vraag is wat je ervoor betaald hebt. Voor een redelijk vlotte laptop moet je toch minimaal € 650 uittrekken. Wanneer je (veel) minder uitgeeft voor een nieuwe laptop, dan krijg je daar later vaak spijt van.

Jouw processor is niet echt geschikt voor multitasking (verschillende taken tegelijk uitvoeren), en dat wil jij blijkbaar wel.

3 uren geleden, Whitebull057franot zei:

Zou een nieuwe (betere CPU) laten plaatsen een oplossing zijn?

Helaas, dat gaat niet. In een desktop pc kun je allerlei onderdelen vervangen. In een laptop is dat minder makkelijk. Zelfs als je in jouw laptop de processor zou kunnen vervangen, dan kun je slechts kiezen tussen 4 verschillende processors die op het socket in jouw moederbord passen: https://amd-intel-cpu-benchmark.com/cpu-socket/FCBGA1296

Dat zijn allemaal matig presterende processors. Je zou er dus weinig of niets mee opschieten.

 

3 uren geleden, Whitebull057franot zei:

Een andere mogelijkheid... win7 als dubbelboot

Ik weet niet of dat mogelijk is. Jouw laptop stamt uit 2016. Hij is dus ontworpen voor Windows 10. De mogelijkheid bestaat dat er voor sommige hardwareonderdelen in jouw laptop geen geschikte drivers voor Windows 7 zijn. Maar je zou het kunnen proberen. Je schreef zelf al dat Microsoft geen ondersteuning meer biedt voor Windows 7. Hoe lang de makers van antivirusprogramma's en browsers Windows 7 nog blijven ondersteunen is natuurlijk ook de vraag.

 

Ik besef dat mijn verhaal jou niet blij zal maken. Je kunt er weinig aan doen om de laptop iets sneller te maken. Ja, je kunt de gewone harde schijf vervangen door een SSD. Dan zullen Windows en je programma's sneller opstarten, maar je processor blijft dan toch de remmende factor.

 

Voor een nieuwe laptop die minimaal € 650 kost heb je misschien het geld niet. Je zou de aanschaf van een tweedehands laptop kunnen overwegen.

Zo kocht ik bijna 2 jaar geleden Voor € 160 deze laptop tweedehands: https://tweakers.net/pricewatch/455864/hp-pavilion-x360-13-s025nd.html

Die laptop was toen ongeveer 3½ jaar oud. Hij is dus ouder dan jouw laptop, maar de processor is een  stuk krachtiger dan die van jou. Klik op de volgende link om de verschillen te zien: https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-5200U-vs-Intel-Celeron-N3350/m22169vsm197164

 

Bij de aanschaf van een tweedehands laptop moet je natuurlijk goed opletten wat voor onderdelen erin zitten. En je kunt ook pech hebben met zo'n tweedehandsje. Als je hem bij een particulier koopt dan heb je geen garantie. Koop je hem bij een bedrijf, dan heb je vaak 3 maanden garantie. Dat is lang genoeg om een gebrek op te merken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.